Kurt Lekanger Skrevet 5. juli 2013 Del Skrevet 5. juli 2013 Skal spare 44 kilo papirer i hvert fly.Nå får SAS-pilotene iPad i cockpiten Lenke til kommentar
OV-103 Skrevet 5. juli 2013 Del Skrevet 5. juli 2013 Jeg kjenner en SAS pilot, og han nevnte for minst ett år siden at han allerede da kunne bruke iPad'en sin til akkurat dette. Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 5. juli 2013 Del Skrevet 5. juli 2013 (endret) Er LiPo- batteriet av en type som ikke gir alvorlig brann og røyk-risiko i cockpit? Endret 5. juli 2013 av Simen1 Lenke til kommentar
Meesh Skrevet 5. juli 2013 Del Skrevet 5. juli 2013 Er LiPo- batteriet av en type som ikke gir alvorlig brann og røyk-risiko i cockpit? Det er ikke et lipo batteri de bruker i dreamlinerene, men et liion batteri. Dessuten er lipo batterier kun brannfarlige ved lading, uansett type. Det som oftest skjer er at man lader dem for mye, da sier det poof! Men slike mobil-lipo batterier har ganske mange sikkerhetskretser som gjør at nettopp dette ikke skjer. Så ja, disse batteriene er ikke brannfarlige i cockpit. Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC Skrevet 5. juli 2013 Del Skrevet 5. juli 2013 (endret) Piloter har brukt laptop/pads i cockpit'en leeeenge. Nyheten er vel forsåvidt at ledelsen gjør tiltak for å "standardisere" bruken. Endret 5. juli 2013 av Slettet-Pqy3rC Lenke til kommentar
Svigermors drøm Skrevet 5. juli 2013 Del Skrevet 5. juli 2013 Hva gjør de om begge iPadene i cockpiten går tom for strøm / får problemer? Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 5. juli 2013 Del Skrevet 5. juli 2013 Det er ikke et lipo batteri de bruker i dreamlinerene, men et liion batteri. Dessuten er lipo batterier kun brannfarlige ved lading, uansett type. Det som oftest skjer er at man lader dem for mye, da sier det poof! Men slike mobil-lipo batterier har ganske mange sikkerhetskretser som gjør at nettopp dette ikke skjer. Så ja, disse batteriene er ikke brannfarlige i cockpit. LiPo er bare en av flere varianter Li-Ion. LiCo2O2 er en av LiPo-variantene som fortsatt er ganske vanlig (og svært usikker for kortslutninger) og som nå er byttet ut fra Dreamliner. Påstanden om at nettbrettprodusentene er flinkere til å sikre, dobbeltsjekke og dokumentere sikkerheten i sine batterier enn produsenter av kritiske flykomponenter må være det mest naive jeg har lest denne uka. Tror du ærlig talt på det du sier? I så fall, hvilken katodekjemi er det som brukes i iPad-batteriet? Jeg fant ikke svaret etter mye googling, derfor spurte jeg. Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC Skrevet 5. juli 2013 Del Skrevet 5. juli 2013 Hva gjør de om begge iPadene i cockpiten går tom for strøm / får problemer? Ikke veldig problematisk. Det meste av papirene blir benytta før avgang til å kontrollere/mate FCU, etterpå benyttes de knapt. Dette særlig når pilotene er kjente med ruta (ellers kan papirene være kjekke å ha for å følge med). Dersom det skjer noe drastisk må imidlertid pilotene ha tak i nødprosedyrer etc. som er blandt papirene. I værste fall har flykontrollen (flygerlederne på bakken) all info flygerne behøver. Så... flyet må feile og radioen(e) må være kaputt før det blir dramatisk at pilotene mangler doks. Lenke til kommentar
Bruker342 Skrevet 5. juli 2013 Del Skrevet 5. juli 2013 Er LiPo- batteriet av en type som ikke gir alvorlig brann og røyk-risiko i cockpit? Tror nok dette valget er gjenomtenkt simen. Har sett meg litt lei av du du Simen1 skal spille smart. ser ikke en artikkel uten ditt flisespikkeri! 3 Lenke til kommentar
Battaman Skrevet 9. juli 2013 Del Skrevet 9. juli 2013 Hva gjør de om begge iPadene i cockpiten går tom for strøm / får problemer? I USA tror jeg standarden et at pilot og co-pilot har en hver også minst en i reserve. Om alle tre skulle faile så har fortsatt kontrolltårn på bakken. Lenke til kommentar
Gjest Slettet-CkrM7QVpfE Skrevet 2. oktober 2014 Del Skrevet 2. oktober 2014 Er LiPo- batteriet av en type som ikke gir alvorlig brann og røyk-risiko i cockpit? Dette har sikkert luftfartsmyndighetene over hele verden sett på. Og om de har konkludert med at det er trygt med ipad`s i cockpiten så er det vel ingen grunn til å betvile det. Om det er en fare under ladning er det vel nærliggende til å tro at de ikke blir ladet i cockpit, men heller mellom flyvningene. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg