Saftis Skrevet 4. juli 2013 Del Skrevet 4. juli 2013 Finner ikke noen option for å boote inn i UEFI bios config lenger, valget der det var i Windows 8 er borte (for meg i hvert fall). Noen som har fått til å boote inn i UEFI bioskonfigurasjon med 8.1? Lenke til kommentar
Saftis Skrevet 5. juli 2013 Forfatter Del Skrevet 5. juli 2013 Fyttikatta for en rundtur det var... Ga opp å komme inn i bios, så installerte et program (Easy tune 6)fra HK-leverandøren som muliggjør klokking direkte i Windows (minnet stod feilaktig på 1333Mhz i stedet for 1600Mhz)... det endte opp med at windows kræsjet med memory error hver gang jeg logget inn. Siden jeg ikke kom inn i bios, kunne jeg heller ikke sette recovery drive som boot order #1. Forsøkte å resette bios ved å dra ut batteriet, ingenting skjedde, bootet fortsatt rett i windows. Forsøkte å tvinge windows til å gå via safe mode ved å dra ut strømmen under oppstart gjentatte ganger, bootet like fint inn til login screen neste gang og kræsjet som vanlig. Forsøkte å flashe ned til eldre non-UEFI bios, men det var ikke støttet av flashingprogramvaren. Endte opp med å nappe ut harddisken med OS, da fikk jeg endelig opp bios igjen. Så disablet jeg UEFI boot mode i bios, satt inn harddisken igjen og bootet fra recovery drive. Den gjenkjente ingen restore points, og ga ingen muligheter for å starte windows i safe mode, så jeg fikk ikke avinstallert programmet. Startet command prompt fra recovery drive. Startet deretter regedit via command prompt, og forsøkte å finne programmet i runOnce/run-kategorien i registry, fantes ikke. Startet wmic via command prompt for å trigge uninstalleren, den fant ingen installerte programmer. I et siste desperate forsøk før reinstall av hele OS fant jeg frem til installasjonskatalogen for programmet, og rename den. Bootet inn i vanlig windows-oppstart igjen, og fikk endelig logget inn og avinstallert programmet. Lesson learned: -Uefi bios kan ikke konfigureres i Windows 8.1? -Nappe ut OS-disken er en nødløsning for å komme inn i biosen. Lenke til kommentar
SUSE and Pepsi Skrevet 5. juli 2013 Del Skrevet 5. juli 2013 Hva er UEFI-BIOS? Hvis det er vanlig BIOS du snakker om, så er jo dette noe som ikke har noe med Windows å gjøre, og som om du burde ha tilgang til uansett, uahvengig av operativsystem? Lenke til kommentar
Syar-2003 Skrevet 5. juli 2013 Del Skrevet 5. juli 2013 Du er dristig.... det skal du ha. Lenke til kommentar
Syar-2003 Skrevet 5. juli 2013 Del Skrevet 5. juli 2013 Hva er UEFI-BIOS? Hvis det er vanlig BIOS du snakker om, så er jo dette noe som ikke har noe med Windows å gjøre, og som om du burde ha tilgang til uansett, uahvengig av operativsystem? Du kunne jo googlet uefi og sett på de første 3-4 treffene først. Så innser du fort at det har en god del med windows 8 operativ system å gjøre for ulike elementer. Lenke til kommentar
nebrewfoz Skrevet 5. juli 2013 Del Skrevet 5. juli 2013 Siden jeg ikke kom inn i bios, kunne jeg heller ikke sette recovery drive som boot order #1. Bare for moro skyld; hvilken UEFI var dette? Hvilket hovedkort? (Kanskje noen vet om en 'mer elegant' måte enn den du brukte ...) Lenke til kommentar
Pey'J Skrevet 10. juli 2013 Del Skrevet 10. juli 2013 (endret) Hva er UEFI-BIOS? Se hva Microsoft har å si om UEFI. Til TS: Er dette valget fjernet i Windos 8.1 Preview? On systems with Windows 8 pre-installed, you can access the UEFI (BIOS) setup screens from the Windows 8 boot menu: Press the Windows () key + C, or swipe in from the right edge of the screen to open your Charms. Click Settings. Click Change PC Settings. In PC Settings, select General. Under Advanced startup, click Restart now. The system will restart and show the Windows 8 boot menu. In the boot menu, select Troubleshoot. In the Troubleshoot menu, select Advanced options. In the Advanced options menu, select UEFI Firmware Settings. Click Restart to restart the system and enter UEFI (BIOS). Endret 10. juli 2013 av Pey'J Lenke til kommentar
GeirGrusom Skrevet 10. juli 2013 Del Skrevet 10. juli 2013 Hva er UEFI-BIOS? Hvis det er vanlig BIOS du snakker om, så er jo dette noe som ikke har noe med Windows å gjøre, og som om du burde ha tilgang til uansett, uahvengig av operativsystem? Nei, UEFI er noe ganske annet enn BIOS, men har til hensikt å erstatte den gamle BIOS-en. Systemer med UEFI har ofte både BIOS og UEFI for å sikre bakoverkompatibilitet. Windows støtter nemlig bare UEFI i 64-bit versjonene. Lenke til kommentar
Saftis Skrevet 10. juli 2013 Forfatter Del Skrevet 10. juli 2013 (endret) Bare for moro skyld; hvilken UEFI var dette? Hvilket hovedkort? (Kanskje noen vet om en 'mer elegant' måte enn den du brukte ...) Gigabyte Z68XP-UD3P... Gigabyte sin egen Uefi antar jeg, usikker. Kun i beta-versjon dog, men har ikke kommet noe nyere på en stund. Se hva Microsoft har å si om UEFI. Til TS: Er dette valget fjernet i Windos 8.1 Preview? On systems with Windows 8 pre-installed, you can access the UEFI (BIOS) setup screens from the Windows 8 boot menu: Press the Windows () key + C, or swipe in from the right edge of the screen to open your Charms. Click Settings. Click Change PC Settings. In PC Settings, select General. Under Advanced startup, click Restart now. The system will restart and show the Windows 8 boot menu. In the boot menu, select Troubleshoot. In the Troubleshoot menu, select Advanced options. In the Advanced options menu, select UEFI Firmware Settings. Click Restart to restart the system and enter UEFI (BIOS). Steg 5 eksisterer ikke, men troubleshoot er flyttet til "Update & recovery" -> "Recovery" -> "Advanced startup" -> "Troubleshooting". Men under advanced options her er det ikke noe valg for "UEFI Firmware Settings". Kan kanskje ha med at uefi boot mode er konfigurert til "Legacy & Uefi", windows ville ikke boote med kun uefi. Men det går definitivt 10x kjappere å boote og den hopper over bios load, så vil absolutt tro at den kjører uefi mode. Endret 10. juli 2013 av Saftis Lenke til kommentar
Snylter Skrevet 11. juli 2013 Del Skrevet 11. juli 2013 Nei, UEFI er noe ganske annet enn BIOS, men har til hensikt å erstatte den gamle BIOS-en. Systemer med UEFI har ofte både BIOS og UEFI for å sikre bakoverkompatibilitet. Windows støtter nemlig bare UEFI i 64-bit versjonene. Nåja.. Maskinen min kan man velge å kjøre i UEFI-modus (to forskjellige, hybrid og ren UEFI), eller i god gammel BIOS-modus. Windows 8 Enterprise 64-bit kan bruke alle alternativene, men ytelsen blir dramatisk forbedret ved bruk av UEFI. Jeg har testet ut dette i praksis. Lenke til kommentar
GeirGrusom Skrevet 11. juli 2013 Del Skrevet 11. juli 2013 Nåja.. Maskinen min kan man velge å kjøre i UEFI-modus (to forskjellige, hybrid og ren UEFI), eller i god gammel BIOS-modus. Windows 8 Enterprise 64-bit kan bruke alle alternativene, men ytelsen blir dramatisk forbedret ved bruk av UEFI. Jeg har testet ut dette i praksis. ... var det ikke akkurat dette jeg skrev?... Lenke til kommentar
Snylter Skrevet 11. juli 2013 Del Skrevet 11. juli 2013 Du skrev at Windows støtter bare UEFI i 64-bits versjonene, så kan man jo diskutere hvor godt formulert det er når det er gode muligheter for misforståelser. Slik jeg tolket det du skrev vil ikke 64-bits OS støtte annet enn UEFI. Lenke til kommentar
GeirGrusom Skrevet 11. juli 2013 Del Skrevet 11. juli 2013 Du skrev at Windows støtter bare UEFI i 64-bits versjonene, så kan man jo diskutere hvor godt formulert det er når det er gode muligheter for misforståelser. Slik jeg tolket det du skrev vil ikke 64-bits OS støtte annet enn UEFI. Åja, men det var ikke det jeg mente. Jeg mente "UEFI er bare støttet i 64-bit windows, men BIOS er støttet i både 32-bit og 64-bit." Men ser nå at det kan se ut som jeg hevdet at Windows 64-bit bare støttet UEFI. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå