ToreBarsk Skrevet 4. juli 2013 Del Skrevet 4. juli 2013 Jeg har ventet en stund på at Sony Xperia ZR skal komme i butikkene og har gledet meg lenge til den da det ble sagt at den er mindre enn originale Z og at det skulle være en billigtelefon. Jeg vil ikke ha Z da den er dyr og altfor stor for mine hender. Men nå som det har kommet noe mer info om ZR ser jeg jo at den ikke er billig i det hele tatt. Faktisk bare 200 kroner billigere enn Z som er en kraftigere telefon. Så nå er jeg egentlig veldig i tvil på hvilken telefon jeg skal ha. Jeg vil ikke ha en telefon større enn 4,5 tommer. Ja, jeg vet ZR er det; den er på grensen til for stor. Jeg prøvde meg på Samsung S3, men den var for stor, treg og lyden var for høy. (Ja, jeg har sarte ører om natten.) Men jeg vil likevel ha en kraftig telefon, altså en slags toppmodell. Jeg vet at jeg er ganske kravstor. Alle tips blir tatt imot med takk. Tore Lenke til kommentar
htmtg Skrevet 4. juli 2013 Del Skrevet 4. juli 2013 Xperia SP ? men den er ikke vanntett. En annen ting , hvis du skal ha en bra tel med bra spec og vanntett og litt mindre enn Xperia Z så må det bli ZR . Lenke til kommentar
gammalerik Skrevet 5. juli 2013 Del Skrevet 5. juli 2013 For meg som driver med vannsport er det ZR som stikker av med seieren. Bedre grep (slags gummiert bakside) og at den har utskiftbart batteri. Lenke til kommentar
ToreBarsk Skrevet 5. juli 2013 Forfatter Del Skrevet 5. juli 2013 Ser begge nevner det at den er vanntett, men for meg personlig har det ingenting å si. Har klart meg uten å dusje med telefonen til nå. Men jeg tenker egentlig mest på hvorfor Sony kommer med ZR når den er dårligere enn Z, men koster det samme? Er det kun pga det at den er vanntett? Lenke til kommentar
hugRmunR Skrevet 6. juli 2013 Del Skrevet 6. juli 2013 Men jeg tenker egentlig mest på hvorfor Sony kommer med ZR når den er dårligere enn Z, men koster det samme? Er det kun pga det at den er vanntett? Z er jo også vanntett. Lenke til kommentar
ToreBarsk Skrevet 7. juli 2013 Forfatter Del Skrevet 7. juli 2013 Z er jo også vanntett. Ja, stemmer. Det visste jeg jo egentlig... Men da skjønner jeg jo VIRKELIG ikke hvorfor en skal velge ZR foran Z. Lenke til kommentar
CurSe Skrevet 7. juli 2013 Del Skrevet 7. juli 2013 Pga størrelsen? Jeg vurderer å kjøpe ZR selv og det er i hovedsak pga størrelsen og at den er vanntett. Lenke til kommentar
hugRmunR Skrevet 7. juli 2013 Del Skrevet 7. juli 2013 ZR er 8mm kortere og 6 gram lettere. Ikke noen stor forskjell størrelsesmessig. Lenke til kommentar
CurSe Skrevet 7. juli 2013 Del Skrevet 7. juli 2013 Oh, jeg trodde det var en mer betydelig forskjell enn det. Da ble plutselig Z litt mer aktuell, får se hva jeg bestemmer meg for Lenke til kommentar
Syar-2003 Skrevet 7. juli 2013 Del Skrevet 7. juli 2013 Forskjellig ip sertifisering (høyere grade på zr). Det er forskjell på water proof og water resistant. Norske begrep som vanntett og sprutsikker er for lite betegnende av disse egenskapene. http://www.pocket-lint.com/news/120976-sony-xperia-zr-vs-xperia-z-what-s-the-difference Lenke til kommentar
hugRmunR Skrevet 7. juli 2013 Del Skrevet 7. juli 2013 Z har IP57, som vil si at den kan være under vann i opptil en halvtime i ca. en meters dyp. Lenke til kommentar
gammalerik Skrevet 7. juli 2013 Del Skrevet 7. juli 2013 (endret) Okey... Oppsummering på tide: -Begge er vannette, men ZR har høyere sertifisering, IP58 -Mer kompakt format på ZR med 4,55" skjerm -Z har glass på baksiden, ZR har gummiert bakside og er avrundet i kantene (best grep) -ZR har mindre internlagring -ZR er ca 2 mm tykkere -ZR kan skiftes batteri på selv (avtakbart bakdeksel) -ZR er 720p og Z er 1080p Z er kafémobil, og ZR gjør seg best på tur http://www.gsmarena....4&idPhone2=5421 Endret 7. juli 2013 av gammalerik 1 Lenke til kommentar
ToreBarsk Skrevet 9. juli 2013 Forfatter Del Skrevet 9. juli 2013 Tusen takk for innspill. Z hadde vært aktuell den, hadde den ikke vært så veldig enorm. Jeg skulle gjerne hatt den rundt 4 tommer, jeg. Jeg vil heller ikke betale så mye for ZR bare fordi den gjør seg bedre ute. Såpass forsiktig er jeg. Nei, jeg sliter veldig med å velge hvilken telefon jeg skal ha. Virkelig ikke lett. Lenke til kommentar
CellularDude Skrevet 17. juli 2013 Del Skrevet 17. juli 2013 (endret) HADDE: Sony Xperia Z. Brukt 1 gang (les dag). For stor for min smak. Solgt. ØNSKET: Samsung Galaxy S 4. Ble vraket fordi den ble for lik S 3, som jeg hadde (og solgte), og den oset av billlig plast. Dessuten fikk jeg nyss i at Samsung kom med Active-utgaven av S4 ØNSKET: Samsung Galaxy S4 Active. Bestilte på nett, men trakk bestillingen før varen ble sendt. Samsung er ikke helt venner med Mac, som jeg bruker. VURDERTE: Nokia Lumia 720, HTC One SV og Sony Xperia L og SP. Av ulike årsaker ble disse ikke aktuelle. Så fant jeg ved et tilfelle Xperia ZR på min leterunde på nettet. BESTILTE: Sony Xperia ZR. Det er ikke mye tester å finne om denne ennå, men det meste stemte for mitt vedkommende. Dermed ble den bestilt på nettet i dag. Den innfrir etter det jeg har lest på områdene størrelse, kamera, batterikapasitet, hastighet, og den har et bra utseende. Når det gjelder funksjoner, har den det meste man kan ønske seg, til en ålreit pris. At den har utskiftbart batteri kan også være greit, men det betyr at SIM- og minnekort er plassert under bakdekslet, og det blir mindre luker å forholde seg til på utsiden av telefonen. Det blir for USB-port og hodetelefoner. Dersom jeg kjøper et bluetooth-sett hodetelefoner og etter hvert klarer å få tak i en dockingstasjon for lading, trenger jeg ikke bruke lukene særlig mye. At den er vanntett, har ikke så mye å si for min bruk, men det er ikke noen ulempe heller. Jeg har mobilen i mobilveske i beltet, men dersom jeg vil, kan jeg ha den i lomma, uten å være redd for at det trenger støv inn i den. Nøkler og mynter sammen med mobil er og blir bannlyst. Gleder meg til ZR-telefonen kan hentes på Posten, og skulle den mot formodning ikke innfri, kan jeg returnere den. Håper den funker bedre mot Mac enn Samsung Galaxy S 3 gjorde. Det viktigste er synking av musikk/spillister mot iTunes. Et par små tester/omtaler fra India, på engelsk: Gadgets Portal: http://gadgetsportal.in/sony-xperia-zr/ Gadgets To Use: http://gadgetstouse.com/quick-review/sony-xperia-zr/5415 Endret 17. juli 2013 av CellularDude 3 Lenke til kommentar
Plusle Skrevet 18. juli 2013 Del Skrevet 18. juli 2013 Hos meg fulgte docking med Xperia ZR. God batteritid, dårligere samtalekvalitet enn Samsung S4. Hadde jeg bare fått den til å funke med minnekort så ville alt vært flott Lenke til kommentar
CellularDude Skrevet 18. juli 2013 Del Skrevet 18. juli 2013 Hos meg fulgte docking med Xperia ZR. God batteritid, dårligere samtalekvalitet enn Samsung S4. Hadde jeg bare fått den til å funke med minnekort så ville alt vært flott Konge at dockingstasjon følger med Der gjorde det da jeg kjøpte Zperia Z. Den kjøpte jeg i en Elkjøp-butikk. Får håpe det følger med Xperia ZR også. Har bestilt den fra Komplett. Når det gjelder minnekort, er det litt rart at det ikke skulle fungere. Det skal vel formateres i telefonen, men det har du sikkert gjort. Jeg har bestilt et Samsung-kort, klasse 10. Lenke til kommentar
CellularDude Skrevet 19. juli 2013 Del Skrevet 19. juli 2013 (endret) Ok, nå har jeg fått den! Bestilte hos Komplett onsdag ettermiddag, og i dag, fredag ettermiddag, kunne jeg hente den på Posten (Haugesund). Helgen skulle da være reddet, og vel så det. Har tatt i bruk en del mobiler, både Android og andre, så jeg fikk fyrt den opp og installert de viktigstre programmene, samt oppdateringer av de som lå på telefonen. Bestilte med et 32 GB Samsung minnekort, og det fungerte helt fint, uten at jeg trengte å formatere det. Telefonen ser flott ut, og den er lett, samt at størrelsen er perfekt for meg. Herlig mindre enn Xperia Z, og også en del mindre enn gjengen som ligger på 4,7-4,8 tommer. Samtidig er den klart større enn iPhone 5 og en del større enn telefonene som ligger på 4,3 tommer. Til min store glede, fulgte det med en dockingstasjon, noe som sparer en del kobling til Mac-en via USB. Da kan jeg bruke Bluetooth eller wi-fi til å overføre bilder (via Dropbox), og koble til hodesett. Tenker å skaffe meg et Purity-sett fra Nokia. Etter å ha synket telefonen med Google/Gmail for e-post, kontakter og kalender, hentet jeg inn sms-ene, som jeg hadde sikkerhetskopiert fra min iPhone 5. Programmet heter BackupTrans, og selv om det ikke fikk kontakt med telefonen via USB, fungerte det flott via wi-fi. Da måtte jeg installere appen på telefonen. Da jeg startet iPhoto, fant ikke programmet telefonen, men jeg kan bruke Dropbox, og laste opp foto den veien, og senere importere til iPhoto. Man kan for øvrig overføre bilder, videoer og musikk til minnekortet fra Innstillinger > Lagring, men om også programmer kan overføres til minnekortet har jeg ikke funnet ut av ennå. Men når jeg går inn på Innstillinger > Programmer og klikker på de forskjellige programmene, finner jeg ikke noe eget valg for å overføre disse til minnekort. Det hadde vært en fordel, når internminnet kun er på 8GB, og det er ca 4,5GB utenom operativsystem og fabrikkinstallerte apper. For mitt vedkommende vil ikke minnet bli oppbrukt, såfremt kart til GPS-app kan overføres til minnekortet. Dersom ikke, sliter jeg. Da blir det muligens aktuelt å returnere herligheten, noe som ville være synd, for jeg liker virkelig denne telefonen. Har ennå ikke prøvd å synke iTunes-musikk, men frykter at det må nok en programvare til for å fikse det. Skal prøve Sonys egen programvare for dette. Telefonen er rask, og veldig grei å betjene. Nederst på telefonen er det et smalt, bredt felt, som lyser rødt når den lades. Her vil det også lyse når jeg mottar meldinger, eller ved påminnelser etc. Det ser ut som fargen på lyset kan tilpasses etter hva man blir minnet på. Elegant! Kommer tilbake med flere oppdagelser og erfaringer. EDIT: Nå vil ikke telefonen la meg overføre noe til minnekortet. Det lar seg heller ikke gjøre å formatere minnekortet i telefonen... ... FUCK!! Det ser ut som problem med minnekort er et problem på Xperia Z, men det er rapportert på ZR også; i mindre grad, fordi den er noen måneder nyere enn Z. Jeg finner ikke ut av det, og er i godt selskap: http://talk.sonymobi...tart=0&tstart=0 http://forum.xda-dev...d.php?t=2352245 Finner jeg ikke ut av det innen et par dager, blir det retur. Å få den fikset, et uaktuelt. Det blir å benytte seg av returrett/angrefrist. Det er første gang jeg har hatt problemer med minnekort, og jeg har hatt masser av mobiler. Brukte det ikke den korte tiden jeg hadde Xperia Z, fordi den hadde 16GB minne, og jeg ville derfor vente med minnekort til jeg eventuelt fikk behov for det. På ZR er det jo kun 8GB minne, og ved installasjon av GPS-kart, blir det fullt, i og med at telefonen kun har ca 4,5GB ledig i utgangspunktet. :( EDIT 2: Prøvde med ennå et minnekort jeg hadde liggende, og denne gang gikk det bedre Om problemet likevel oppstår senere, er jo helt uvisst. Det er også uvisst om Sony vil rette på dette i en senere oppdatering. Man vet hva man har, men ikke om man får, om man kan si det på den måten. Det gjelder også den manglende muligheten å flytte apper fra telefon til minnekort. Jeg finner ikke denne muligheten under innstillinger. Slik var det også på Samsung Galaxy S4, men de har senere gjort dette mulig i programvareoppdatering av telefonen. Såvidt jeg har lest i en test, er dette standard på den splitternye mini-versjonen av Galaxy S4. Dermed kan nettopp Galaxy S4 Mini bli aktuell, for jeg kommer nok til å returnere Xperia ZR. Forresten, til de av oss som bruker Mac: Sonys applikasjon Sony Bridge for Mac fungerte tilfredsstillende med ZR. Link: http://www.sonymobile.com/global-en/software/computer-software/ Endret 21. juli 2013 av CellularDude 1 Lenke til kommentar
ToreBarsk Skrevet 23. juli 2013 Forfatter Del Skrevet 23. juli 2013 Ok, nå har jeg fått den! (...) Dermed kan nettopp Galaxy S4 Mini bli aktuell, for jeg kommer nok til å returnere Xperia ZR. Først og fremst vil jeg bare si takk for alle erfaringer, spesielt deg CellularDude. Da har også jeg mottatt min ZR. Kan ikke si jeg er veldig fornøyd. Den er flott, kjapp og størrelsen er perfekt, men den mangler mange av de små tingene og funksjonene som jeg hadde på S3en. Denne telefonen er mye dårligere på å gjøre ting personlig. Man kan for eksempel ikke endre på hurtigtastene i rullegardinen. Det er slike små ting som irriterer meg. Hadde det vært en eller to ting som manglet, hadde det vært greit, men når det blir såpass mange som jeg vet jeg kan få i en annen telefon, så blir det et irritasjonsmoment. Og jeg har ikke lyst til å irritere meg hver gang jeg bruker telefonen min. Men jeg skal gi den noen dager til før jeg evt benytter meg av angreretten. Har ikke minnekort, så har ikke fått sjekket dette minnkortproblemet du snakker om. Lenke til kommentar
CellularDude Skrevet 23. juli 2013 Del Skrevet 23. juli 2013 (endret) @ ToreBarsk: Det er kjekt å kunne hjelpe, og jeg får selv mye hjelp av å være på forumet Takk for dine erfaringer. Jeg skal sende tilbake telefonen, og evt. gå for Samsung Galaxy S4 Mini. EDIT: Da er det klarert med retur av Sony Xperia ZR. Den er dermed ute av soga. Har bestilt Samsung Galaxy S4 Mini, som forhåpentlig er i min besittelse i løpet av uka. Har lest tester av den, og de er meget positive. Jeg kan meget godt leve med en telefon med 4,3 tommers skjerm, og så får jeg håpe jeg blir fornøyd med den. Endret 24. juli 2013 av CellularDude Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå