Gå til innhold

Hva slags bærbar for Data ingeniør utdanninge + spill

Anbefalte innlegg

Gjest Slettet-qfohT7

Hva er SSD? Hva gjør den? Hvordna kan jeg nappe ut cd rommet? vil de gjøre det for meg? finnes det ikke noe støvfilter, eller en spray som fjerner støv? har ikke så mye peiling på laptop.

Som data-ingeniør student kommer du til å skrive mye kode, i tillegg til at mye av undervisningen er teoretisk uten bruk av datamaskin. Jeg er selv data ingeniør, så vet litt om det. Jeg ville derfor heller fokusert på en pc som har god skjerm og er god å skrive på, gjerne også god trackpad(!). Dette er det du kommer til å bruke maskinen mest til og er det du kommer til å angre mest på du overså i jakten på en billig gaming rigg. Ikke kom å si at jeg ikke advarte deg ;)

Har ingen anelse hva slags pc det skulle vært da jeg har falt av lasset for lenge siden over pc modeller og slikt, men forhåpentligvis er det noen andre her som vet :)

Endret av Slettet-qfohT7
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Altså, du skal gå data ingeniør... vel over halve faddergruppa di kommer til å kunne dette og kunne hjelpe deg med det ;)

En SSD er en type harddisk som er veldig kjapp i forhold til HDD disken som sitter i den laptop'en, og CDrom er en utdatert teknologi helt ubrukelig til noe som helst fremover så den plassen kan du like so godt utnytte.

Nei støv er best å fjerne ved å faktisk åpne og rense skikkelig, hår og skit setter seg fast her og der og det får du ikke ut ved å bare spraye trykkluft. Dette er jo en problemstilling du ikke vil ha i starten, men den er uungåelig når det kommer til spill laptops.

hmmm, men går litt dårlig med det å vente til fadderuka, når er det? Trenger egentlig en datamaskin så frt som mulig.. Men er det bærbarer som følger med SSD da? istedet for HDD..

er det vanskelig å rense pcen selv?

Lenke til kommentar

Som data-ingeniør student kommer du til å skrive mye kode, i tillegg til at mye av undervisningen er teoretisk uten bruk av datamaskin. Jeg er selv data ingeniør, så vet litt om det. Jeg ville derfor heller fokusert på en pc som har god skjerm og er god å skrive på, gjerne også god trackpad(!). Dette er det du kommer til å bruke maskinen mest til og er det du kommer til å angre mest på du overså i jakten på en billig gaming rigg. Ikke kom å si at jeg ikke advarte deg ;)

Har ingen anelse hva slags pc det skulle vært da jeg har falt av lasset for lenge siden over pc modeller og slikt, men forhåpentligvis er det noen andre her som vet :)

Ja jeg kjønner det, har egntlig lyst på en pc, siden min er ødelagt, og da vil jeg egentlig at den skal brukes til litt av hvert...

usikker på hva jeg skal gjøre nå..

Lenke til kommentar

hmmm, men går litt dårlig med det å vente til fadderuka, når er det? Trenger egentlig en datamaskin så frt som mulig.. Men er det bærbarer som følger med SSD da? istedet for HDD..

er det vanskelig å rense pcen selv?

Nå er jo dette med SSD noe du kan gjøre når du vil, det påvirker ikke når du faktisk kjøper pc.

Men til info så er fadderuken det første du gjør når du starter. Altså før selve skolen starter.

Nei det er ikke vanskelig å rense pcen selv, men du kan alltids ødelegge noe, derfor må du vite noen grunneggende ting, som å holde fast viften når du støvsuger/blåser lufttrykk.

Jeg har selv en 13" med SSD jeg bruker til data studie på NTNU, ville ikke hatt noe annet, den har lang batterilevetid og veier 1kg. Men så har jeg også en stasjonær kraftplugg ved siden av selvsagt. Slik det er ment å gjøre det :p

Lenke til kommentar

- første punkt, ikke kjøp en som er for stor og tung! Da gidder du ikke dra den med deg på skolen. 15" er maks.

- god skjerm med god oppløsning er digg når man progger, men det går ann å koble den til ekstern skjerm hjemme og på lesesal.

noen pcer du anbefaler? kunne ha tenkt en til sånn hjemmebruk, gaming, surfing osv, samtidig bør den duge for data ingeniør!

Lenke til kommentar

noen pcer du anbefaler? kunne ha tenkt en til sånn hjemmebruk, gaming, surfing osv, samtidig bør den duge for data ingeniør!

Jeg har gått gjennom hele NTNU med to forskjellige laptopper. Nå har jeg en fra gaming serien til ASUS, som kostet 9k. Den veier 4kg, men er veldig god å spille på og har kjempegod oppløsning på skjermen. Den er litt for tung og klumpete til at jeg orker å dra den med meg hele tiden, så blir til at den enten står på skolen eller står hjemme.

Jeg har ikke lest meg så mye opp på laptopper i det siste desverre, så tør ikke komme med noen anbefalinger der. Eneste jeg vil anbefale er at du bør ta med vekt og skjermstørrelse i vurderingen, større er ikke alltid bedre!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...