Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

[Løst] "No signal" ved andre oppstart av ny PC (gikk fint første gangen)

Gjest Slettet+135sgd

Anbefalte innlegg

Gjest Slettet+135sgd

Hei,

Jeg har nettopp kjøpt denne PC'en fra Komplett.Den inkluderer skjermkortet ZOTAC GeForce GTX 770. I tillegg kjøpte jeg skjermen Acer 24" LED G246HLBbid og Skjermkabel HDMI-DVI M/M 5 m. Operativsystemet er Windows 8 Pro, 64 bit.

Skjermkabelen er altså HDMI i den ene enden, og DVI i den andre. Jeg koblet DVI i GeForce-utgangen, og HDMI i skjermens inngang. Deretter startet jeg maskinen, og alt fungerte tilsynelatende perfekt.

Etter å ha installert alle oppdateringene via Windows Update, installerte jeg kun Firefox og programvaren for WD My Passport® 1TB Black. Når sistnevnte var ferdig, ba den meg slå av maskinen og fjerne USB-kabelen (WD My Passport sin, altså).

Problemet mitt er at når jeg startet PC'en igjen, fikk ikke skjermen min signal lengre. Jeg sjekket selvsagt kabelen, og jeg har også forsøkt å bytte om slik at HDMI går i GeForce og DVI i skjermen, uten hell. I tillegg har jeg forsøkt å koble DVI-kabelen inn i motherboard-utgangen i stedet for Geforce, men skjermen får likevel ikke signal. Dette tyder kanskje på at feilen ikke ligger i PC'en?

Dersom jeg fjerner kabelen fra skjermen mens den står på, registrerer den det (det kommer melding om cable removed).

Uansett hva jeg forsøker er det altså slik at skjermen viser åpningsbilde, og deretter "No signal". Hva kan dette skyldes, i og med at det fungerte helt fint den første gangen jeg startet PC'en? Og tror dere feilen ligger i PC'en, kabelen, eller skjermen? Jeg har dessverre ingen andre skjermer eller kabler å forsøke med her (har kun den gamle laptopen jeg skriver på nå).

Takk for tiden deres

Endret av Slettet+135sgd
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+135sgd

Jeg anbefaler deg en dual DVI kabel. Jeg vet ikke om det er der problemet ligger, men jeg hadde selv problemer etter å ha satt i nye skjermkort før jeg monterte en slik kabel.

Takk, da forsøker jeg med en dual DVI-kabel i morgen.

Jeg fikk forøvrig testet at skjermen får fint signal når jeg kobler den til den gamle laptopen min via VGA-kabel.

Endret av Slettet+135sgd
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+135sgd

Du kan også sjekke om skjermen din har en knapp e.l for bytte av kilde. Kan hende skjermen din står på vga og ikke dvi/hdmi.

Takk for tipset, men det ser ikke ut til at skjermen har noen slik type knapp.

Det er bra. Bare sørg for at D-DVI kabel står i riktig kontakt på skjemkortet. Eller blir det litt kluss ;)

Hehe, will do! Det blir den som er nederst til venstre her, ikke sant?

093c0a67-58de-46db-97c3-3fe6d467749d.jpg

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+135sgd

Faktisk, nei... ikke løst likevel.

Oppsummering:

Så den første gangen jeg slo på PC'en ved bruk av HDMI-til-DVI-kabel fungerte den altså, men ved oppstart nummer to, tre, fire, etc., fikk kom det kun Acer-logo og deretter "no signal" på skjermen. Jeg testet at den fikk signal fra den gamle laptopen min via VGA-kabel.

Jeg kjøpte HDMI-kabel og dual link DVI-D kabel idag. HDMI-kabelen fungerte ikke (fortsatt "no signal"), bortsett fra når jeg testet den med en laptop... da fikk skjermen signal. DVI-kabelen fungerte derimot, for EN oppstart. Jeg måtte nettopp slå av og på for å plugge inn speakerne, og nå får ikke skjermen signal lengre. Ingen av kablene, verken VGA, DVI, eller HDMI, gir signal nå.

Begynner å tro at feilen ligger i at Acer skjermen er upålitelig, for selve PC'en høres ut til å oppføre seg vanlig, og det kan ikke tilfeldigvis være feil på alle de fire forskjellige kablene.

Endret av Slettet+135sgd
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+135sgd

Ja, det er Acer sin feil (søk på "acer no signal"). Det går fint å starte dersom man skrur på skjermen, drar ut powerkabelen, holder powerknappen inne i 30 sekunder, plugger i powerkabelen, og til slutt skrur på PC'en.

Altså... løp og kjøp! :)

Endret av Slettet+135sgd
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...