Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Hva kan jeg forvente av det psykiske helsevesenet?

Anbefalte innlegg

Jeg og min fastlege har kommet frem til at jeg trenger hjelp/veileding i livet før alt bare blir verre. Uten å gå inn i detaljer på hvorfor, så er det slik at jeg var sikker på at jeg skulle få hjelp innen et par-tre uker på min lokale DPS og at jeg skulle få en psykiater eller noen som er profesjonelle og utdannet i psykiatrien. Jeg ble litt tafatt da jeg fikk brev om at jeg ikke får behandling før i september (søkte via fastlegen om hjelp i april) og at jeg ikke fikk noen hjelp av profesjonelle, ikke en gang en miljøterapeut, men av en sykepleier. Nå har jeg ikke møtt vedkommende jeg skal møte, så jeg vet ikke om den personen er flink eller ikke, men hvorfor kan jeg ikke få en som er spesialtrent på området, som en psykiater eller psykolog? Er det virkelig så stor mangel på fagfolk? Jeg må også betale over 300 kr per time i egenandel, er dette virkelig normalt? SÅ mye skatt som vi betaler i dette landet trodde jeg at jeg skulle få en psykologtime innen noen få uker og at egenandelen ikke var på mer enn en hundrelapp eller to. Alternativet er vel privat, men jeg rekner med at de prisene der er skrekkelige, uten at jeg har sjekket. Anonym poster: abe419c727ca6b11443937ab9f56df3b

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet-CkrM7QVpfE

Det er normalt ja, men du får jo frikort når du har betalt 2040,- kroner i egenandel. Det er dessverre lang venteliste til DPS, at du kommer inn allerede etter 5 måneder betyr nok at du er prioritert på ventelista. For vanligvis er det lengre ventetid. Det er selvfølgelig for dårlig at noen som trenger psykiatrisk hjelp må vente så lenge, men man har jo akuttmottak for de som umiddelbart trenger hjelp.

Endret av Kron
Lenke til kommentar

Det er nok sånn mange plasser at pasienten får en sykepleier eller sosionom. Noen får ikke møtt psykiater eller psykolog. Det som da er rutine er at sykepleieren/sosiolomen diskuterer med psykiateren/psykologen hvis det er spesielle utfordringer i oppfølgingen.

Det er mange som reagerer på dette, og det forstår jeg godt. Når du blir henvist til spesialist så forventer du som pasient at du kommer til en som kan mer enn fastlegen, og ikke mindre.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg må med andre ord gå 7 ganger før jeg får egenandelskort, og hvis jeg ikke husker feil, så må jeg altså begynne å betale på nytt igjen etter nyttår. Altså er jeg heldig hvis jeg får en eller to gratistimer før jeg må begynne å betale igjen? Anonym poster: abe419c727ca6b11443937ab9f56df3b

Lenke til kommentar

Ja det må du, men sånn er det for alle enten vi har fysiske eller psykiske plager. Det er Stortinget som bestemmer egenandel og frikorttak.

Det er mange som er uenig i dette, og som synes det er skatt på sykdom. Så da må vi nesten velge inn andre politikere ved neste valg.

Lenke til kommentar

Hvis psykologen har driftsavtale er prisen 315,- pr time inntil du har fått frikort (dvs har brukt 2040,- på helsetjenester), etter det skal du ikke betale.

Psykologer uten driftsavtale varierer veldig i pris, fra 700,- til 1500-1600,-, og kanskje noen over det også. Det sier seg selv at det blir for kostbart for de fleste.

Hvis du går på skole eller studerer, vil du de fleste steder kunne få gratis psykolog gjennom PPT eller Studentsamskipnadens helsetjeneste.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...