Gå til innhold

Er det kommet noe 4k/uhd videoklipp?

Anbefalte innlegg

Husker da 1080p begynnte å komme så var det haugevis av klipp å finne på nettet som en kunne laste ned.

Men jeg har søk mye rundt om kring nå etter 4k klipp, men finner ingenting som er gratis og av noelunde kvalitet. Youtube f.eks er jo helt horribel lav bitrate, kan ikke sammenlignes med selv en heftig komprimert 2560x1440 video.

Noen som vet om noen klipp? Har ikke en 4k skjerm selv men kunne vært artig å teste ut ved å stille skjermene mine opp i 4800x2560.

Endret av Ekinorak
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er vel rimelig vanlig å spille inn film i 4K slik jeg forstod det. 4K er jo ikke uvanlig på kinoer, og ruller med tilsvarende oppløsning har vel eksitert i ørtogførti år.

Spørsmålet er når noen gidder å pakke all den informasjonen inn i ett .H265 kodek og dele det digital for allmenheten. Hele begrensningen ligger hovedsakelig i lisenser, byåkrati og penger til serverpark for å distrubiere dette. Teknologien har eksistert lenge, og kinoer mottar filmer sendt på harddisk med film i 4K.

Edit: Filmruller på 35mm ser ut til å være omtrent tilsvarende vare på den gamle analoge siden. Visstnok skal dog en del etterarbeid skje i 1080p som CGI, og dette vil jo da kvaliteten ned igjen. Ergo bør det være fullt mulig å remastre selv eldre filmer i 4K uten å tape særlig mye kvalitet.

Endret av Andrull
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...