Ekinorak Skrevet 4. juli 2013 Del Skrevet 4. juli 2013 (endret) Husker da 1080p begynnte å komme så var det haugevis av klipp å finne på nettet som en kunne laste ned. Men jeg har søk mye rundt om kring nå etter 4k klipp, men finner ingenting som er gratis og av noelunde kvalitet. Youtube f.eks er jo helt horribel lav bitrate, kan ikke sammenlignes med selv en heftig komprimert 2560x1440 video. Noen som vet om noen klipp? Har ikke en 4k skjerm selv men kunne vært artig å teste ut ved å stille skjermene mine opp i 4800x2560. Endret 4. juli 2013 av Ekinorak Lenke til kommentar
Faaensoldemor Skrevet 5. juli 2013 Del Skrevet 5. juli 2013 Jeg leste en gang at Netflix-serien House of Cards er spilt inn i 4k, men om det er denne versjonen du får se på Netflix nå tviler jeg på. Lenke til kommentar
Ekinorak Skrevet 5. juli 2013 Forfatter Del Skrevet 5. juli 2013 Vet at netflix har planer om å streame i 4k, men good 4k krever jo en bitrate på 40-60mbit så antar netflix kommer med noe som er kraftig komprimert uansett. Lenke til kommentar
Andrull Skrevet 5. juli 2013 Del Skrevet 5. juli 2013 (endret) Det er vel rimelig vanlig å spille inn film i 4K slik jeg forstod det. 4K er jo ikke uvanlig på kinoer, og ruller med tilsvarende oppløsning har vel eksitert i ørtogførti år. Spørsmålet er når noen gidder å pakke all den informasjonen inn i ett .H265 kodek og dele det digital for allmenheten. Hele begrensningen ligger hovedsakelig i lisenser, byåkrati og penger til serverpark for å distrubiere dette. Teknologien har eksistert lenge, og kinoer mottar filmer sendt på harddisk med film i 4K. Edit: Filmruller på 35mm ser ut til å være omtrent tilsvarende vare på den gamle analoge siden. Visstnok skal dog en del etterarbeid skje i 1080p som CGI, og dette vil jo da kvaliteten ned igjen. Ergo bør det være fullt mulig å remastre selv eldre filmer i 4K uten å tape særlig mye kvalitet. Endret 5. juli 2013 av Andrull Lenke til kommentar
B4stian Skrevet 5. juli 2013 Del Skrevet 5. juli 2013 Du kan jo sjekke ut Timescapes. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå