Olestokk Skrevet 4. juli 2013 Del Skrevet 4. juli 2013 Hei. Natt til i dag stod "EVGA GTX 680" oppført til 39kr hos Multicom.no. Samme produktet står oppført til 3595kr hos Komplett.no. Jeg handlet rask og kjøpte ett av dette grafikkortet til 39kr. Klokken 08:36 i dag tidlig mottok jeg en mail fra multicom.no hvor de beskrev prisen som en feil, og at de kansellerte ordren pga. "produktet er verdt opptil det tidobbelte (390kr altså). I tidligere saker har dette løst seg med at kjøperen har mottat produktet til oppsett pris. For eksempel i Februar, da Telenor måtte selge 700 nettbrett til 1kr for hvert av dem. Noe lignende skjedde også med Razer for en stund siden, da det var 90% rebatt på alle produkter. De ga også ut produktet til prisen som ble oppgitt. I artiklene om hva som skjedde med Telenor står det at hvis produktet er solgt til den prisen, så er det solgt til den prisen. Ordrebekreftelsen gjelder, og det er noe jeg mottok etter kjøp. Jeg lurer på mine rettigheter her. Har jeg rett på produktet til prisen jeg betalte? Her er kortet i handlevognen: Lenke til kommentar
Christian86 Skrevet 4. juli 2013 Del Skrevet 4. juli 2013 Dette er vel en goood smule over sannsynlig pris. Kan en virkelig hevde god tro på et kort til 3500 kr +/- med en plutselig salgspris på 39 kr...hvor ofte skjer det med dyre grafikkort at de bare faller med over 3400 kr over natten... Hva angår Telenor minnes jeg at de valgte å selge til prisen, de måtte ikke fordi prisen åpenbart var feil...og jeg minnes jeg tenkte mitt om de kundene som klagde.. Lenke til kommentar
srbz Skrevet 4. juli 2013 Del Skrevet 4. juli 2013 (endret) ^ Det han sa. En kjøpsavtale er i utgangspunktet bindende for begge parter, men iht. avtaleloven er ikke selger bundet av avtalen hvis prisen er åpenbart feil. Marginen for hva som er åpenbart feil i hvert enkelt tilfelle er nok i utgangspunktet ganske høy, men når produktet annonseres til 1% av gjengs pris burde det ringe noen bjeller. Det er uvanlig å finne fabrikknye skjermkort til 39 kr, selv når det kommer til de aller rimeligste modellene. Episoden med Telenor var en pr-greie de selv valgte å gjennomføre etter at de hadde annonsert feil pris, på ingen måte noe de måtte gjøre. Episoden med 90% rabatt hos Razer gjaldt ikke direkte feilprising, men heller en utilsiktet forlengelse av en kampanje de hadde, men på grunn av en glipp ikke avsluttet til riktig tid. Rettelse: teknisk feil, ikke ulikt telenorsaken. Ref artikkel under. Dette gjaldt forøvrig også den britiske nettbutikken deres, og et slikt eksempel er ikke nødvendigvis relevant her på berget, uavhengig av om det er goodwill eller britisk lovverk som ligger til grunn for at folk faktisk fikk handle med rabattkoden. http://www.lovdata.n...004-003.html#32 http://www.amobil.no...en-krone/117340 http://www.hardware....ter-feil/132827 http://www.diskusjon...owtopic=1523482 Endret 4. juli 2013 av srbz Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 4. juli 2013 Del Skrevet 4. juli 2013 En viktig forskjell på dette og telenorsaken er jo også at i sistnevnte tilfelle var det flere kunder som ringte og spurte telenor om prisen faktisk stemte. Da fikk de til svar at joda, det var et pr-stunt (eller noe sånn. Fikk i alle fall bekreftelse). Heller enn å krangle med alle og gi seg i noen tilfeller men ikke alle, så valgte de dermed å ta tapet. Første spørsmål er uansett: Har du fått en ordrebekreftelse? Hvis ja, så antar jeg uansett avtaleloven § 32 kommer til anvendelse. Det vil si, jeg er temmelig sikker på det. Lenke til kommentar
KVTL Skrevet 5. juli 2013 Del Skrevet 5. juli 2013 Avtalen er også mest sannsynlig ugyldig etter §33. Det at trådstarter tok et skjembilde av bestillingssiden er en sterk indikasjon på at han visste at prisen var for god. Så nei trådstarter, du har ikke rett på å få det skjemkortet til 39 kroner. 6 Lenke til kommentar
frevild Skrevet 10. juli 2013 Del Skrevet 10. juli 2013 Enig med de over. Som Christian86 sier, er dette et spørsmål om god tro (sjekk også første lenken til srbz). Hvis man setter feil pris på en vare, og kunden skjønner eller bør skjønne at prisen er feil, kan selger kansellere ordren (jf. avtaleloven par. 32 og 33). Lovverket er kanskje forbrukervennlig, men det gir ingen rett til å utnytte feilprisinger. 1 Lenke til kommentar
Isbilen Skrevet 10. juli 2013 Del Skrevet 10. juli 2013 Gamle-Erik har noe nytt på gang for folk som prøver seg i slike tilfeller. Lenke til kommentar
Olestokk Skrevet 10. juli 2013 Forfatter Del Skrevet 10. juli 2013 Dro en tur på ferie jeg, har ikke fått svart noe. Leste gjennom mye mer om dette dagen etter jeg la det ut, og fant vel fort ut at jeg hadde ikke noe sak, og svarene deres viser jo klart det samme. Ville jo uansett vært frekt av meg å ta Multicom på dette, skammer meg egentlig over at jeg tenkte tanken. Uansett går avtrekkeren raskt av når jeg ser noe priset som dette. . Det at trådstarter tok et skjembilde av bestillingssiden er en sterk indikasjon på at han visste at prisen var for god. Nå er jeg faktisk veldig fortsiktig når jeg handler på nettet, og jeg forsikrer meg hver gang ved å ta 2-3 skjerbilder fra forskjellige steder i prosessen for sikkerhetens skyld. Nå er jeg tydeligvis den eneste i verden som gjør det, men jeg liker bare å passe på Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå