olsen_1 Skrevet 4. juli 2013 Del Skrevet 4. juli 2013 (endret) Hei, skal bytte hjul lager på en citroen saxo. Noen som vet hvilke verktøy man trenger? Regner med ters og diverse kopper/skralle. Størrelse? Også, når man bytter disse lagrene, trenger man noe å varme lageret med for å sette det på? Har jobbet som mekaniker en gang i tiden og er vant til å skru, men har aldri skrudd noe særlig på bil. Må muligens bytte drivknute også. Knaker når jeg svinger brått. Hva slags verktøy trenger jeg? Endret 4. juli 2013 av olsen_1 Lenke til kommentar
Timster Skrevet 4. juli 2013 Del Skrevet 4. juli 2013 Forbered deg på at disse lagrene kan sitte noe grenseløst hardt fast. Verksteder bruker ofte en hydraulisk presse for å dytte dem ut. Kan dessverre ikke si noe om spesifikt verktøy til den bilen Lenke til kommentar
Habla Møberg Skrevet 4. juli 2013 Del Skrevet 4. juli 2013 (endret) Sikker på at lagrene på disse må terses? Byttet nettopp forhjulslager på vår Opel. 3 bolter pluss senterbolt, deretter noen gode kakk med kobberhammer på senterbolten, så løsnet det fint. Remontering var enkelt og greit motsatt av demontering. Har byttet forhjulslager på eldre Citroen, men det er så mange år siden at jeg ikke husker hvordan det var på de. Uansett var det 80-talls biler, så mye kan ha endret seg siden den gang, Endret 4. juli 2013 av fikse Lenke til kommentar
Takkformeg Skrevet 4. juli 2013 Del Skrevet 4. juli 2013 Her frarådes det mot å ta jobben selv http://www.saxperience.com/forum/showpost.php?p=577247&postcount=5 Lenke til kommentar
Luske_Ludvig Skrevet 4. juli 2013 Del Skrevet 4. juli 2013 Hør med pris på verksted. Mye timer --> enda vanskeligere hjemme. På en typisk VAG benytter verksted 1 til 2 timer på en hjullager og drivknute. Husk også at du må sikkert demontere så mye at du må ta ny hjulstilling som koster ca 1 1/2 verkstedstime. Har byttet fremme på noen VAG biler. Da må lagerhus i presse for å få ut lager. Lenke til kommentar
magnusalex Skrevet 4. juli 2013 Del Skrevet 4. juli 2013 På min forrige bil (Chrysler) kostet det 200 kr mer for et komplett nav med lageret ferdig montert, kontra å kjøpe kun lager - så det var bare "bolt off - bolt on". Verdt å sjekke om det finnes noe slikt, kanskje? Sparer det lett igjen i tid. Lenke til kommentar
suuhoo Skrevet 4. juli 2013 Del Skrevet 4. juli 2013 De få hjullagrene jeg har skiftet så har jeg brukt hydraulisk presse, får å på på lageret igjen. Det har da vært på noen subaru modeller. Vet ikke hvordan det er på citroen saxo. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå