Hobsten Skrevet 4. juli 2013 Del Skrevet 4. juli 2013 Hallajs! Har tenkt å bruke litt av sommer pengene på å oppgradere PCen. Oppgraderinga skjer nok ikkje før slutten av August, men lager en tråd no allikavel ettersom eg er usikker på kas deler eg skal kjøpe/bør vente for. Maskina skal hovudsaklig brukast til spilling. I liten grad blir det kanskje redigering av litt videosnutter/bilder på sida. Har også valgt å gå over til 2 skjermer der en 120-144Hz skjerm skal brukast til spilling og 76Hz skjermen skal brukast til facebook, youtube, streams, nyheter osv. Det viktigaste er at spilla med tykk skrift kjørast glatt på det nye oppsettet ettersom det er dei spilla eg spiller mest. Viktig at skjermkortet kan yte godt i alle spilla i tillegg til å støtte en ekstra skjerm. Så godt som alt skal oppgraderast så dette blir en "2013 PC". Budsjettet ligger mellom 10-13k, men er villig til å gå enda høgare. Er nemlig viktig at denne holder en del år også. Maskina som den står idag: Kabinett: Cooler Master HAF 932 Big Tower Hovedkort: MSI P55-CD53, P55, Socket-1156 Prosessor: Intel Core i7 Quad 2.8 GHz m/ stock vifte Skjermkort: Gainward GeForce GTX 275 896MB PhysX HDD: WD 300GB 10000RPM & Samsung 1TB 7200RPM Strømforsyning: Corsair TX 750W PSU RAM: 3x Kingston DDR3 1333 MHz 4GB DVD-burner: Sony NEC optiarc Skjerm: BenQ 24" LCD G2411HD OS: Windows 7 Maskina brukast(skal) til: Counter-Strike Global Offensive DayZ Standalone World of Warcraft League of Legends Dota 2 Battlefield 4 Borderlands 2 Starcraft 2; HOTS Andre program: Sony Vegas Pro Adobe After Effects Photoshop i5/i7 prosessor(Veldig fornøyd med Intel)? Innkjøp av ekstra 120-144Hz skjerm, muligens BenQ. Oppgradere til 16GB 1666MHz RAM. Nytt skjermkort(Veldig fornøyd med Nvidia), strømforsyning og hovedkort. Ekstra harddisk for lagring + SSD for spill/OS. Til slutt, er det nokken som meiner det svarer seg å bygge heilt ny PC istedenfor å oppgradere? Takker for innslag og tips! Lenke til kommentar
code Skrevet 4. juli 2013 Del Skrevet 4. juli 2013 Hvis du ikke driver med heavy redigering eller noe spesielt bortsett fra spilling ser jeg liten grunn til å oppgradere noe annet en GPU. CPU bottlenecker ikke mye av spill fortiden, eneste er DayZ som kanskje hadde hatt godt av litt bedre CPU. 12gb ram er allerede nok til alle spill idag, hvis du ikke skal multiboxe, eller drive med redigering eller noe lignende. Din PSU er god nok i massevis, og holder selv til SLI/Crossfire, ser ikke hvorfor du skal trenge en ny. Eneste som er svakt i din setup er GPU. 1 Lenke til kommentar
In Ter Face Skrevet 4. juli 2013 Del Skrevet 4. juli 2013 (endret) Hvis du ikke driver med heavy redigering eller noe spesielt bortsett fra spilling ser jeg liten grunn til å oppgradere noe annet en GPU. CPU bottlenecker ikke mye av spill fortiden, eneste er DayZ som kanskje hadde hatt godt av litt bedre CPU. 12gb ram er allerede nok til alle spill idag, hvis du ikke skal multiboxe, eller drive med redigering eller noe lignende. Din PSU er god nok i massevis, og holder selv til SLI/Crossfire, ser ikke hvorfor du skal trenge en ny. Eneste som er svakt i din setup er GPU. Helt enig. Kjøpt ny GPU nå, og så venter du noen år før du bytter hovedkort/CPU/RAM. Sleng på en SSD i tillegg så vil maskinen oppleves som ny. GPU: GTX 780 SSD: Samsung PRO 840 Disse to vil gi deg mye kraft, du holder deg langt innenfor budsjettet, og vil vare noen år Endret 4. juli 2013 av JKDahl 1 Lenke til kommentar
Dragavon Skrevet 4. juli 2013 Del Skrevet 4. juli 2013 Eg ville kjøpt en SSD, ett bedre skjermkort og en sekspakning med Carlsberg Den strømforsyningen er det absolutt ingen grunn til å bytte, den er en av de bedre. 3 Lenke til kommentar
code Skrevet 4. juli 2013 Del Skrevet 4. juli 2013 Da har vi 3stk som sier det samme pluss Carlsberg, dette burde ikke bli så vanskelig valg for TS. Lenke til kommentar
kalleklovn12 Skrevet 4. juli 2013 Del Skrevet 4. juli 2013 Eg ville kjøpt en SSD, ett bedre skjermkort og en sekspakning med Carlsberg Den strømforsyningen er det absolutt ingen grunn til å bytte, den er en av de bedre. LIKER Btw: TX er ikke det noe av det beste, det er mere midt på treet.. Men bra nok ja! Lenke til kommentar
Dassen Skrevet 4. juli 2013 Del Skrevet 4. juli 2013 Har han penger kan han jo alltids kjøpe en bedre CPU-kjøler og overklokke litt. Lenke til kommentar
Hobsten Skrevet 4. juli 2013 Forfatter Del Skrevet 4. juli 2013 Då tenker eg å kjøpe GTX 780, SSD, ekstra lagringdsdisk og BenQs 144Hz skjerm. Mulig eg går til innkjøp av prosessor, i5 i så tilfelle. Lenke til kommentar
In Ter Face Skrevet 5. juli 2013 Del Skrevet 5. juli 2013 (endret) Då tenker eg å kjøpe GTX 780, SSD, ekstra lagringdsdisk og BenQs 144Hz skjerm. Mulig eg går til innkjøp av prosessor, i5 i så tilfelle. Hvis du skal ha ny CPU må du ha nytt hovedkort, derfor jeg synes du skal vente litt med det, for det du har er bra nok en stund til. Edit: når jeg sier bra nok mener jeg at du ikke får så mye igjen for pengene hvis du oppgraderer. Endret 5. juli 2013 av JKDahl Lenke til kommentar
Hobsten Skrevet 5. juli 2013 Forfatter Del Skrevet 5. juli 2013 Viss eg skal beholde CPU'en kommer eg til å gå til innkjøp av en god CPU kjøler og overclocke. Tips til god kjøler? Reiser av og til på LAN så vil ikkje at den skal veie altfor masse med tanke på flytting av kabinettet. Lenke til kommentar
code Skrevet 5. juli 2013 Del Skrevet 5. juli 2013 Viss eg skal beholde CPU'en kommer eg til å gå til innkjøp av en god CPU kjøler og overclocke. Tips til god kjøler? Reiser av og til på LAN så vil ikkje at den skal veie altfor masse med tanke på flytting av kabinettet. Er du sikker på at din CPU er til å overclocke, som regel skriver Intel "K" etter navnet på CPU'n vis den er til overclocking. F.esk, 3570K, 4770K, 3770K Lenke til kommentar
Hobsten Skrevet 5. juli 2013 Forfatter Del Skrevet 5. juli 2013 For å vere heilt ærlig så er eg ganske grønn på overclocking, men har sett andre har overclocket samme CPU. Vil kunne yte litt meir enn 2.8GHz i 2013. Som sagt så blir det aldri så lite redigering, i tillegg til at nokken spill faktisk drar litt av CPU'en. No skal eg og gå over til Dual Monitor på sida, så litt usikker kor masse det kommer til å dra av prosessoren, viss nokke i det heile tatt. Lenke til kommentar
Hobsten Skrevet 6. juli 2013 Forfatter Del Skrevet 6. juli 2013 Tenker kanskje å oppgradere til Intel Core i5 4670k så eg rett og slett slepper å tenke på oppgradering på ei god stund. Spørsmålet mitt blir då ka slags hovedkort eg bør gå for. Nokken som har nokken meininger? Lenke til kommentar
kalleklovn12 Skrevet 6. juli 2013 Del Skrevet 6. juli 2013 (endret) Ja, gå for et z87 hovedkort (sokkel 1150). ASrock har blitt fantastisk bra. So they say! I tillegg er alltids Asus eller Gigabyte gode kjøp. Dersom du bare skal ha ett skjemkort kan det fint nøye seg med ett hovedkort til tusenlappen. Kommer selvfølgelig også ann på hvor mange sata porter du ønsker med videre. Endret 6. juli 2013 av kalleklovn12 Lenke til kommentar
kalleklovn12 Skrevet 6. juli 2013 Del Skrevet 6. juli 2013 Dette er ok: http://www.prisjakt.no/product.php?p=1864074 Lenke til kommentar
Hobsten Skrevet 6. juli 2013 Forfatter Del Skrevet 6. juli 2013 Tenker å gå for ASUS Z87-PLUS, Socket-1150. Det her skal vel støtte overclocking av prosessoren i seinere tid når det er nødvendig også. Har lite peiling på hovedkort generelt, så viss det er bedre hovedkort å anbefale er eg åpen for det! Lenke til kommentar
kalleklovn12 Skrevet 7. juli 2013 Del Skrevet 7. juli 2013 Asus er kjent for å lage gode hovedkort, så det vil være et godt kjøp. Kos deg med byggingen. Du vil få veldig bedring med den prosessoren, ssd OG GTX780. Lenke til kommentar
Hobsten Skrevet 7. juli 2013 Forfatter Del Skrevet 7. juli 2013 Takker! Skal poste den fullstendige oppgraderingen her når eg har blitt sikker på alle delene Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå