ERI91 Skrevet 4. juli 2013 Del Skrevet 4. juli 2013 Såe.. Ble nettopp oppringt av en inder på hustelefonen til min mor. Han advarte om at et virus hadde infisert nettverket eller pcn - ble aldri helt klar på dette. På gebrokkent engelsk ville han ha meg til å skru på pcn så skulle han vise meg hvor problemet lå. Jeg flirte av han men takket for hans bekymring før jeg la på røret. Noen som har hatt erfaringer med noe lignende? Og har jeg noe å bekymre meg for..? Jeg fikk aldri med meg hvor han ringte ifra, pga dårlig forbindelse og har en mistanke om at det var en nettsvindel av noe slag. Lenke til kommentar
Datasmurfen Skrevet 4. juli 2013 Del Skrevet 4. juli 2013 (endret) Det er ren svindel. Du skal være glad for du la på. Microsoft ringer aldri deg, og sier du har virus. Så lenge du ikke installerte/lastet ned noe, har du ikke noe å bekymre deg for Endret 4. juli 2013 av Datasmurfen Lenke til kommentar
vidarkri Skrevet 4. juli 2013 Del Skrevet 4. juli 2013 En kjent svindel det der. Har pågått i flere år. Lenke til kommentar
Q&A Skrevet 4. juli 2013 Del Skrevet 4. juli 2013 Hvis jeg får en slik fyr på tråden skal jeg holde ham på linja lengst mulig mens jeg spiller totalt grønnskolling. 6 Lenke til kommentar
Pey'J Skrevet 4. juli 2013 Del Skrevet 4. juli 2013 To interessante historier fra Ars Technica: “I am calling you from Windows”: A tech support scammer dials Ars Technica In which “Windows Technical Support” scammers call me again Lenke til kommentar
Thor. Skrevet 4. juli 2013 Del Skrevet 4. juli 2013 http://www.youtube.com/watch?v=8a_edowfgl8 1) Female tries to social engineer me by showing what she first calls errors and then spyware, viruses when in fact there is absolutely nothing wrong with my system. 2) Male takes over as "Senior Management" to move on with the recommended solution, a remote assistance session with a technician. He gets me to download TeamViewer and asks for the credentials so that another person can assist me. 3) Another male the "Microsoft Support Technician" is effectively now logged into my computer and opens up my browser and instructs me to enter my personal information (including banking information) to make a PayPal payment of $299. Once I reach the Credit Card payment process, I attempt to enter data knowing that it will be rejected (wrong banking details). As soon as the Support Technician sees that, he promptly takes over the computer and deletes the entire content of the My Documents folder. Finally, he reaches back with a "bye asshole" message within TeamViewer before removing my computer's network driver which effectively kills my Internet connection. The other male on the phone assures me that the technician is always correct... but then he must have been alerted that this was going nowhere, at which point he hangs up the phone. This is not only a scam to extort money but also a criminal act by destroying my personal data simply because they felt they wasted their time. I can only imagine how a real victim with a real computer would feel if that happened to them. Lenke til kommentar
ERI91 Skrevet 4. juli 2013 Forfatter Del Skrevet 4. juli 2013 Haha okai, takk for svar. Flaks at det var jeg, og ikke min mor som tok telefonen, mye mulig hun ville ha gått fem på. Utrolig hva folk kan leve av.. Lenke til kommentar
Korporal Kranium Skrevet 4. juli 2013 Del Skrevet 4. juli 2013 Og hvem har hustelefon uansett i disse dager? xD Lenke til kommentar
HaakonSag Skrevet 4. juli 2013 Del Skrevet 4. juli 2013 Har det hjemme her, brukes dog sjelden. Lenke til kommentar
nebrewfoz Skrevet 4. juli 2013 Del Skrevet 4. juli 2013 Og hvem har hustelefon uansett i disse dager? xD Mange flere enn du tror - og nå skal den moderniseres: http://www.telenor.no/privat/telefoni/hjemmetelefon.jsp Lenke til kommentar
Korporal Kranium Skrevet 4. juli 2013 Del Skrevet 4. juli 2013 Mange flere enn du tror - og nå skal den moderniseres: http://www.telenor.n...emmetelefon.jsp Utdatert teknologi, men vil tro de også ringer Hustelefon fordi det er billigere også? Og hvor mye koster en hustelefon nå til dags? Hvorfor ikke gjøre en selv en tjeneste å kutte den ut? Lenke til kommentar
nebrewfoz Skrevet 4. juli 2013 Del Skrevet 4. juli 2013 På gebrokkent engelsk ville han ha meg til å skru på pcn så skulle han vise meg hvor problemet lå. Jeg flirte av han men takket for hans bekymring før jeg la på røret. Noen som har hatt erfaringer med noe lignende? Joda, jeg har snakket med en sånn en ... Først spilte jeg dum og tunghørt for å trekke ut tiden mest mulig, samtidig som jeg lot som om jeg var vettaskremt og takknemlig for at han kunne hjelpe meg ut av uføret. Deretter (- så fort PC'en med Linux Mint var oppe og gikk -) begynte jeg å gi tilbakemeldinger han ikke skjønte, fordi jeg ikke fikk opp det samme som ham på skjermen - naturlig nok. Vi holdt vel på et kvarters tid før han gav meg opp og la på røret. Han var nesten på gråten da jeg fortalte at det ikke sto noe om "Microsoft Windows" under Properties. 1 Lenke til kommentar
nebrewfoz Skrevet 4. juli 2013 Del Skrevet 4. juli 2013 Hvorfor ikke gjøre en selv en tjeneste å kutte den ut? Det får de da svare på de som har det .. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå