Snylter Skrevet 4. juli 2013 Del Skrevet 4. juli 2013 (endret) Jeg kjøpte for noen mnd siden en bruktbil fra en bruktbilforhandler. Her følger det med 6 mnd bruktbilgaranti, uten at jeg fikk utlevert noen som helst vilkår med begresninger før det hadde gått en mnd etter kjøp og jeg meldte første feil. Nå er da saken at forhandleren forlanger at jeg skal betale for feilsøking, mens de skal koste reparasjon. I praksis vil dette si at dette vil koste meg minst 10000,- for de nye feilene som er avdekket på bilen. Jeg mener en beskrivelse av hva som ikke fungerer skal holde. Kommer Forbrukerkjøpslovens §30, 1. ledd til anvendelse ved garantisaker? Selv mener jeg noe annet vil være urimelig. § 30. Gjennomføring av avhjelp Avhjelp skal skje uten kostnad og uten vesentlig ulempe for forbrukeren innen rimelig tid og uten risiko for at forbrukeren ikke får dekket sine utlegg av selgeren. Endret 4. juli 2013 av Snylter Lenke til kommentar
bystØL Skrevet 4. juli 2013 Del Skrevet 4. juli 2013 hahaha what!? du skal ikkje betale for feilsøking, for at dei skal kunne gjennomføre garantiarbeid nei! holder at du seier ka du føler er galt, så må dei feilsøke og dra en konklusjon, for så å finne ut om d går på garanti eller ikkje. Lenke til kommentar
Flodec Skrevet 4. juli 2013 Del Skrevet 4. juli 2013 Hvis det stemmer det du skriver her så høres dette ut som en forhandler jeg må holde meg langt unna. Lenke til kommentar
srbz Skrevet 4. juli 2013 Del Skrevet 4. juli 2013 Forbrukerkjøpslovens §30 sier også: Dersom det ikke foreligger en mangel, kan selgeren bare kreve betaling for undersøkelser som har vært nødvendige for å avgjøre om det foreligger en mangel, og betaling for reparasjon av tingen, dersom selgeren har gjort forbrukeren uttrykkelig oppmerksom på at han eller hun selv må dekke slike kostnader. Sikker på at de ikke bare gjør deg oppmerksom på at du kan måtte betale for undersøkelsene dersom dette ikke dekkes av garanti? Lenke til kommentar
Snylter Skrevet 4. juli 2013 Forfatter Del Skrevet 4. juli 2013 Ja, det er jeg 100% sikker på. De forventer at jeg hoster opp data nøyaktig nok til at de kan få forpliktende tilbud ut fra det jeg hoster opp.. Det sier seg selv at det er urimelig.. Lenke til kommentar
nicho_meg Skrevet 5. juli 2013 Del Skrevet 5. juli 2013 Om du reklamerer på bilen med begrunnelsen ulyder eller lignende så vil altså det koste deg for reparasjoner og undersøkelser om dette ikke er en mangel. Feilsøker de hele bilen, retter ting som ikke hjelper, men det fremkommer at ulyden faktisk kom av en mangel så vil de slite med å kreve betaling for dette. Kom lyden av at bildekkene i var skrudd skikkelig på => ditt ansvar og din regning. Kom lyden av manglende stramming etter verkstedet gjorde en jobb => deres ansvar og dermed må også de bekoste feilsøkingen. Som forbruker så kan du reklamere på ulyder. Du må ikke spesifikt si hvilken bildel som ikke fungerer skikkelig. At verkstedet må feilsøke er ikke noe du må betale for, med mindre, som nevnt, det ikke er en mangel. 1 Lenke til kommentar
Snylter Skrevet 5. juli 2013 Forfatter Del Skrevet 5. juli 2013 Det ser ut til at forhandleren forstår greia nå. Selger har ikke forstått hvordan ting funker, mens daglig leder har trodd at jeg bare har vært vrang under vår maildialog.. Jeg har nok virket ganske så vrang, men det er som følge av hva selger har opplyst. En telefonsamtale i dag hjalp på en god del, og bilen skal nå på verksted allerede på mandag. Så får vi se hva de kommer frem til Lenke til kommentar
Korporal Kranium Skrevet 5. juli 2013 Del Skrevet 5. juli 2013 Blir fortsatt ganske surt forhold mellom forhandler og kunde når forhandleren viser seg å være udugelig. Får vel ikke noen kompensasjon for oppstyret heller regner jeg med ;0 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå