Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Torrentnedlasting - Hva skjer egentlig etter 10. juli?

Anbefalte innlegg

Så hva er det som skjer nå egentlig?

Hvorfor har avisen nevnt 10 juli som en viktig dato? Betyr det at etter 10 juli er det større fare for å bli tatt for nedlasting?

Jeg har ikke lastet ned noe før, men har tenkt tanken. Men er tiden ute for slike ting? Hvor alvorlig er dette?

Noen sier ting har forandret seg, andre sier at det er umulig for produsentene å stoppe og kontrollere nedlasting uansett... Stemmer det?

Vil ikke bare folk finne nye, anonyme, måter å laste ned på? Slik som magnet-nedlasting f.eks?

Just curious.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det som kommer til å skje nå er at private aktører får rett til å samle inn IP-adresser, men også få vite hvem som sitter bak disse adressene. I tilegg vil de utestenge nettsider som inneholder opphavsbeskyttet materiale fra Norge.

Sjansen for at du blir tatt for nedlasting er nok større nå, enn før, men tviler på at du blir tatt. Du kan enten bruke VPN eller Seedbox for å bli litt mer anonym på nettet. Anbefaler deg å bruke en private tracker. Har en plan om å opprette en tråd her på forumet der man kan drive med utdeling og bytting av invitasjoner til private torrent trackere, men venter forsatt på svar. Sjekk her.

Det stemmer, myndighetene og produsentene har ikke nubbekjangs. Overvåking og sensur er IKKE den rette metode å bekjempe piratnedlasting på.

Endret av Hafti
Lenke til kommentar

Det som kommer til å skje nå er at private aktører får rett til å samle inn IP-adresser, men også få vite hvem som sitter bak disse adressene. I tilegg vil de utestenge nettsider som inneholder opphavsbeskyttet materiale fra Norge.

Sjansen for at du blir tatt for nedlasting er nok større nå, enn før, men tviler på at du blir tatt. Du kan enten bruke VPN eller Seedbox for å bli litt mer anonym på nettet. Anbefaler deg å bruke en private tracker. Har en plan om å opprette en tråd her på forumet der man kan drive med utdeling og bytting av invitasjoner til private torrent trackere, men venter forsatt på svar. Sjekk her.

Det stemmer, myndighetene og produsentene har ikke nubbekjangs. Overvåking og sensur er IKKE den rette metode å bekjempe piratnedlasting på.

Men utgjør magnet-nedlasting noen forskjell? Jeg vet Piratebay satser mer på det... Det betyr at filen ikke ligger noe sted fysisk, sant? Er det "tryggere" for folk som driver med slikt å bruke magnet? Eller er det samme ulla?

Og program som Tor eller andre proxy-program kræsjer med torrent-klienter, sant?

(Unnskyld, bare lurer. Er overraskende lite info om dette. Jeg trodde alle lastet ned... Kanskje det er litt som sex på femti-tallet. Alle gjør det men ingen snakker om det...)

Lenke til kommentar

Men utgjør magnet-nedlasting noen forskjell? Jeg vet Piratebay satser mer på det... Det betyr at filen ikke ligger noe sted fysisk, sant? Er det "tryggere" for folk som driver med slikt å bruke magnet? Eller er det samme ulla?

Og program som Tor eller andre proxy-program kræsjer med torrent-klienter, sant?

(Unnskyld, bare lurer. Er overraskende lite info om dette. Jeg trodde alle lastet ned... Kanskje det er litt som sex på femti-tallet. Alle gjør det men ingen snakker om det...)

Forskjellen på .torrent filer og magnet links, er at en torrent fil må være lagret på serveren, så hvis feks. Pirate bay går ned, får du ikke tak i den lengre, magnet linken derimot laster du ned direkte fra en annen bruker.

Nei, du kan bruke VPN sammen med Torrenter, du burde ikke laste ned uten nå til dags uansett.

Ja, alle med hardware og kunnskap laster ned, men ikke alle vil gå over til VPN da dette blir hakket mer avansert for de fleste.

Lenke til kommentar

Forskjellen på .torrent filer og magnet links, er at en torrent fil må være lagret på serveren, så hvis feks. Pirate bay går ned, får du ikke tak i den lengre, magnet linken derimot laster du ned direkte fra en annen bruker.

Nei, du kan bruke VPN sammen med Torrenter, du burde ikke laste ned uten nå til dags uansett.

Ja, alle med hardware og kunnskap laster ned, men ikke alle vil gå over til VPN da dette blir hakket mer avansert for de fleste.

Kunne du gitt en kort forklaring på VPN? Evt. en nettside som forklarer prinsippet...

Lenke til kommentar

Kunne du gitt en kort forklaring på VPN? Evt. en nettside som forklarer prinsippet...

http://www.hardware.no/artikler/dette_trikset_hater_nettbransjen/93555

http://no.wikipedia.org/wiki/Virtual_private_network

Det er at du kjører nettbruken din gjennom et privat nettverk, altså vil utenforstående få IP'en til nettverket du kjører gjennom. Feks vil du få svensk IP hvis VPN ligger i sverige, og da er du trygg.

Eneste måten de vil kunne finne deg er hvis de får informasjon fra VPN selskapet, noe som hittil ikke har skjedd så vidt jeg vet.

Lenke til kommentar

http://www.hardware....tbransjen/93555

http://no.wikipedia....private_network

Det er at du kjører nettbruken din gjennom et privat nettverk, altså vil utenforstående få IP'en til nettverket du kjører gjennom. Feks vil du få svensk IP hvis VPN ligger i sverige, og da er du trygg.

Eneste måten de vil kunne finne deg er hvis de får informasjon fra VPN selskapet, noe som hittil ikke har skjedd så vidt jeg vet.

Men du må alltid betale for VPN, sant? A la BitGuard? Går ikke det imot hele poenget?

Lenke til kommentar

Det er selvsagt ikke en gratis tjeneste, det koster alt fra 20-200kr i måneden og du skrur den kun på når du skal laste ned torrents/drive med annet snusk du vil ha privat.

Ja, det skjønte jeg.

Men, jeg mener, hvis du betaler så har VPN-leverandøren all informasjonen din og kunne dermed utgi denne infoen til f.eks en saksøkende firma... Men poenget er kanskje at den spesifike IPS-en du er tilknyttet er tilfeldig og kan ikke spores til akkurat deg, selv av leverandøren...?

Det finnes ingen trygge gratis tjenester som dette?

Lenke til kommentar

Ja, det skjønte jeg.

Men, jeg mener, hvis du betaler så har VPN-leverandøren all informasjonen din og kunne dermed utgi denne infoen til f.eks en saksøkende firma... Men poenget er kanskje at den spesifike IPS-en du er tilknyttet er tilfeldig og kan ikke spores til akkurat deg, selv av leverandøren...?

Det kan hende det finnes gratis tjenester som heller baserer seg på feks. reklame, har ikke hørt om noen.

Slik de nå vil gjøre det i Norge vil du være trygg gjennom VPN så lenge VPN tilbyderen ikke lagrer informasjonen/gir den ut noensinne. Hvis et slikt firma først gjør dette, vil jo dette også bety døden for firmaet siden hele insentivet til å kjøpe tjenesten av de er borte. Med andre ord heldigvis ikke så sannsynlig.

Lenke til kommentar

Magnetlinker er bedre i den forstand at thepiratebay har mindre liggende på serverne sine. Bra for fleksibilitet og også det rettslige argumentet om at de utelukkende er en søkemotor. Argumentet går noe sånt som "skal dere ta oss må dere ta Google". Dog er ikke alle enige i det resonnementet^^

Hva gjelder de nye reglene; vil tippe at oddsene for å reelt bli tatt er marginalt høyere enn å vinne i lotto :) De kommer til å statuere ett par eksempler og vi kommer til å få en del interessant rettspraksis, men i det store og det hele kommer det til å bli utvidelsen av Netflix sitt innhold og eventuelt andre leverandører av gode streamingtjenester som kommer til å stå for nedgangen av piratkopiering, jf. Spotify.

Når det gjelder VPN så kan du se på det som å leie en tilkobling i et nettverk hos noen i et annet land hvor en klient står og surfer/laster ned mens alt den gjør sendes videre til deg over en kryptert tilkobling. I praksis er ting litt mer komplisert, men i bunn og grunn er det det som skjer. Det betyr i praksis at alt du foretar deg når du er koblet til VPN-et (Virtual Private Network) foregår som om du skulle sittet på en maskin i det nettverket. Dvs at det du laster ned, surfer på osv. vil bli sporet tilbake til den IP-en og også at trafikken er underlagt landet hvor leverandøren opererer. Derfor, leier du VPN i f.eks USA ville jeg kanskje ikke prøvd å laste ned Warner Bros' samlede verker, Leier du hos hos noen Egypt ville jeg ikke bekymret meg noe særlig for å laste ned (de har nok å holde på med der nede for tiden), og leier du i Norge blir du i praksis underlagt de samme lover som du ville uten å gå gjennom VPN. Hvorfor ville noen ved sine fulle fem leie VPN i Norge tenker du kanskje? Vel VPN har flere funksjoner utover det å piratkopiere!

Legg merke til at å piratkopiere med VPN ikke blir noe mer lovlig, det bare blir veldig mye vanskeligere å bevise og å knytte det opp mot deg!

Lenke til kommentar

Vil det være trygt å bruke Hotspot Shield til å laste ned med? Har programmet selv og det er gratis, så hadde vært fint å vite om det fungerer før jeg bruker det. :p

Du har en ganske så begrenset antall data per tid med hotspot shield.
Lenke til kommentar

Ja, det skjønte jeg.

Det finnes ingen bra OG gratis tjenester nei.

Jeg bruker privateinternetaccess.

De logger ikke data(dette kan man aldri stole 100% på men). Dvs at selvom noen skulle kreve informasjon fra en IP du skal ha brukt under nedlastning, har ikke dette selskapet noen informasjon å gi, da de ikke har loggført hvilken PC som brukte den IPen på det tidspunktet. Dvs det finnes ingen tilknytning til "deg", gitt at selskapet holder det de lover.

Og uannsett om det hadde vært en logg, bruker du IP fra annet land er det mye mer tungvindt for et selskap fra Norge å kreve slik informasjon, eller et selskap fra USA å kreve informasjon fra Norge.

Det vil si, finner du en seriøs aktør som ikke loggfører data(de må jo selvsagt holde det de lover), er du om ikke helt trygg, ihvertfall minst 1000 ganger tryggere.

Og synes du 2-300 kroner i året er dyrt for den sikkerheten, som forøvrig ikke trenger å ha noe med nedlastning å gjøre men generelt sikkerhet iforhold til overvåkning, ja da kan du like så gjerne ha det så godt. Det koster deg mindre enn en kveld på byen, ihvertfall selskapet jeg har linket til.

Endret av MrLG
Lenke til kommentar

Du har en ganske så begrenset antall data per tid med hotspot shield.

Har ikke lagt merke til det, men skal nevnes at jeg heller ikke har brukt programmet noe særlig. Men det virket som om det var basert på ads og ikke data. Slik har det hvertfall hvert når jeg har brukt det.

Lenke til kommentar

Har ikke lagt merke til det, men skal nevnes at jeg heller ikke har brukt programmet noe særlig. Men det virket som om det var basert på ads og ikke data. Slik har det hvertfall hvert når jeg har brukt det.

Key Benefits to using Hotspot Shield

...

VPN client works on both wireless and wired connections. Provides Unlimited Bandwidth.

http://www.hotspotshield.com/trial/

Mulig dem har endret på dette, Brukte det til streaming en gang for noen år siden og da var det en limit jeg brukte opp.

Lenke til kommentar

Key Benefits to using Hotspot Shield

...

VPN client works on both wireless and wired connections. Provides Unlimited Bandwidth.

http://www.hotspotshield.com/trial/

Mulig dem har endret på dette, Brukte det til streaming en gang for noen år siden og da var det en limit jeg brukte opp.

Sjekket det opp for å være sikker. Gratis versjonen åpner en egen side når du først starter opp og det popper opp reklamer av og til. Kjører også på servere som ikke er like raske som elite versjonen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...