Gå til innhold

Trenger hjelp til å velge speilreflekskamera

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg vurderer å kjøpe meg mitt første speilreflekskamera,men siden jeg er helt nybegynner og det finnes en hel jungel av kameraer der ute søker jeg råd her.

Av tidligere erfaring med kamera har jeg brukt vanlig digitalkamera,men føler tiden er inne for å step it up a notch.

Jeg studerer geologi og kommer derfor til å benytte kameraet på ekskursjoner og i felt,og jeg vil bruke kameraet til å ta gode nærbilder av små detaljer, men også til landskapsbilder og bilder i større skala, i tillegg til å ta bilde av "vanlige" ting. Ønskelig med mulighet til at gode bilder kan blåses opp i stor størrelse og fremkalles til f.eks. lerret (håper ikke jeg stiller veldig høye krav nå..).

I tillegg er det en fordel om kameraet tåler en støyt ettersom kameraet mest sannsynlig vil måtte være med ut i vestlandsk vær og vind .

Foreløpig har jeg sett litt på kameraer fra Canon og nikon, og litt på slt-kamera fra Sony, men syns det er alt for mye å velge i, og ettersom speilrefleks er relativt nytt for meg vet jeg ikke helt hva jeg egentlig skal se etter. Har snust rundt på forumet og lest diverse tråder, uten at jeg syns jeg ble veldig mye klokere.

Lever på studentbudsjett, så kan ikke knalle til med all verdens tusenlapper,så har satt en øvre grense på rundt 5000,-. Syns selv jeg er relativt teknisk anlagt (og flink med Google), slik at kameraet ikke trenger å være heeelt basic.

På forhånd tusen takk!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Alle de store produsentene leverer meget gode kameraer så det er umulig å velge noe som er dårlig.

Hvis man ikke har spesielle krav så er det bare å velge det som føles rett. Hvis man har spesielle krav så er det ofte lurt å se hvilket merke som har har de objektivene man trenger.

Når det gjelder vær og vind burde du se på Pentax, husk at du også vil trenge objektiver som er værtette.

"gode nærbilder" kan kreve et makroobjektiv og det betyr at du må ha med deg flere objektiver og bytte mellom dem. Hvis du kan komme med noen tall om hvor stort motiv du vil skal fylle hele bildet så er det lett å finne ut hvike objektiver som er passende.

Lenke til kommentar

Alle de store produsentene leverer meget gode kameraer så det er umulig å velge noe som er dårlig.

Hvis man ikke har spesielle krav så er det bare å velge det som føles rett. Hvis man har spesielle krav så er det ofte lurt å se hvilket merke som har har de objektivene man trenger.

Når det gjelder vær og vind burde du se på Pentax, husk at du også vil trenge objektiver som er værtette.

"gode nærbilder" kan kreve et makroobjektiv og det betyr at du må ha med deg flere objektiver og bytte mellom dem. Hvis du kan komme med noen tall om hvor stort motiv du vil skal fylle hele bildet så er det lett å finne ut hvike objektiver som er passende.

Takk for svar! Pentax har jeg ikke sett på enda, men skal absolutt sjekke ut kameraene. Noen spesielle som anbefales?

Vil ta nærbilder av bergarter, slik at jeg kan se hva de er bygget opp av, f.eks. sandkorn i sandstein (men ikke ett og ett sandkorn, det blir veldig smått..).

Lenke til kommentar

Pentaxer: K-30 og k-50. Samme kamera, forskjellig design. K-500 samme som de andre, men uten værtetting. Fordeler med disse er; bildestabilisering i hus, pentaprismesøker, de er også bakoverkompatible med alle objektiver med k-fatning. Altså gamle 80-talla objektiver fra film-verdenen. Disse kan du skaffe deg billig på e-bay.

Har k-30 og er fornøyd.

Vil du kjøpe brukt? Sjekk foto.no og se om du finner nikon d7000, canon 7d.

Ellers er det vel Canon 100d, 700d, 60d og Nikon d5100 og d3200 som er aktuelle i budsjettet

Lenke til kommentar

Litt over pristaket ditt og fungerer ikke optimalt til actionbilder men det meste du ellers beskriver kan gjøres med Olympus OM-D E-M5. Fordeler med dette framover DSLR:

- kompakt som gjør det mer til en turkameraet enn støvsamler nederst i klesskapet.

- vippbar skjerm som gjør det mulig å ta bilder i vinkler og høyder hvor vanlig søker eller fast skjerm må melde pass.

- værtettet kit-objektiv har en av de bedre macro funksjonene på markedet

- bra bildekvalitet

- kan utvides med todelt grep hvor første delen gir mer å holde i og del 2 ekstra batteri

Olympus lager også en snedig sak som heter MAL-1 som er en lyssak med 2 armer og dioder som er perfekt til macro, og de lager også dedikert macro objektiv til mFT kameraene

http://theonlinephot...add4a970b-800wi

Den er ytterst til venstre i bildet over

Endret av fo2re
Lenke til kommentar

Tusen takk for svar! ;) Skal lese meg litt opp på pentax-kameraene, og sjekke bruktmarkedet også.

Hvordan er pentax-kameraene på brukervennlighet i forhold til canon eller nikon? bare de to jeg ar vært noe borti før (har venner som har kameraer fra begge merkene...)

Lenke til kommentar

Det er omtrent likt. På 700d har du touch-skjerm, mens pentaxene har to hjul. Da slipper du å knote så mye i menyene. Pentaxene har også to bruker-moduser, det har du også på 60d, og jeg tror du har det på d7000

Edit: 60d, d7000, og 7d har også to hjul.

Endret av noctua_nh-d14
Lenke til kommentar

Det er omtrent likt. På 700d har du touch-skjerm, mens pentaxene har to hjul. Da slipper du å knote så mye i menyene. Pentaxene har også to bruker-moduser, det har du også på 60d, og jeg tror du har det på d7000

Edit: 60d, d7000, og 7d har også to hjul.

Ok, takk skal du ha :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...