Gå til innhold

Peiling på vannkjøling?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

For å starte pumpen samtidig med PC'n, må du ha et relé:

http://www.netconnection.no/lucys/produkte...ter/pplant.html

For å koble delta'n, bruker du en slik:

http://www.microplex.no/rubweb/php/rd.php?...=DI4PA&toc=3480

MEN: vær oppmerksom på at deltaviftene trekker en del strøm - det er ikke sikkert at vifteregulatoren din takler det! Jeg har opplevd at en regulator ble ødelagt, med det resultat at viften stoppet.

Lenke til kommentar

jeg er uenig!

Delta vifta trekker den strømmen den vil ha, altså 24w.

Om du har en skjøyte-ledning, og den klarer max. 1000w, og du kobler på en vaske-maskin og tørketrommel på samtidig, vil ikke disse to tingene dele på 1000w, men de vil trekke den strømmen de trenger!

Altså lendningen vil bli GANSKE varm, av henging hvor mye strøm som trekkes!

De små lederne på en vifte-regulator vil neppe støtte noe som er over max.

Lenke til kommentar

Orbitz har rett - viften vil forsøke å trekke den strømmen den trenger. Komponentene i viftestyringen er spesifisert for 18W, og om du overstiger dette har du ingen garanti for at det vil fungere over tid. Det kan gå bra i to sekunder, 14 dager eller et år - men det kan du ikke være sikker på. Orbitz kom for øvrig med et meget godt eksempel.

Sammenlikner vi dette med en vannslange hvor en pumpe er plassert i ene enden og går ut fra at pumpen er overdimensjonert i forhold til kapasiteten til slangen, vil det hele kanskje bli litt enklere. Dersom pumpen settes til å trykke vann gjennom slangen, er risikoen for at slangen revner stor - du har ingen garanti. Setter du pumpen til å suge vann gjennom slangen, kan den kollapse. Når dette skjer er det vanskelig å si noe om - men at det skjer kan du være nokså sikker på.

Moralen er: ikke gå ut over spesifikasjonene! Jeg skal vedde nokså mye på at før eller siden vil viftestyringen bli ødelagt, og da er sjansen for at flere komponenter ryker nokså stor. Skal du bruke store deltavifter, er Sunbeams rheobus stort sett den eneste som duger.

Lenke til kommentar
Sunbeams rheobus kan bare levere 20w da. Eventuelt kan du kjøpe en zalman viftestyring og sette vifta på en av bryterne. Da kan du jo bare velge mellom 5 og 12v da :shrug: .

Yup - men i dette tilfellet vil Sunbeams rheobus gjøre en utmerket jobb. Zalman'en er et annet glimrende produkt, men husk på at 5 volt kanskje kan være i minste laget for å starte en Delta (har ikke forsøkt det selv).

Lenke til kommentar
.......i verste fall en brann.

Ser det for meg i avisa:

Vanntank startet brann

Da brannvesenet ankom stedet var huset allerede overtent, og stod ikke til å redde. Moren til gutten, som på grunn av politiets etterforskning inntil videre holdes anonym, kom med følgende kommentar: "Det er en undergrunns-webside som har skylden! Overklokking.no satte griller i hodet på min stakkars uskyldige sønn! De burde forbys! Han brukte alle pengene fra sommerjobben som underbetalt jordbærselger - dette har gått slik inn på ham at han må gå til psykolog!"

Faren hadde et annet syn på saken: "Jeg sa til ham at han skulle bruke penga på nytt fotballutstyr. Vålerenga trenger en god spiss om få år."

Politiet ville ikke gi noen kommentar, men henstiller alle foreldre om å følge med på hva barna gjør når de er på nett. "Nettet er en kilde til farlig informasjon som bare øker i omfang. At vi har slikt i norge er intet mindre enn fortvilende, men lovens lange tarm vil nok innhente de som står bak!"

Lederen for Overklokking.no hadde bare følgende kommentar å gi: "Vi sa i fra om at det der aldri kom til å gå bra. Om han svidde av utstyret og huset sitt, får bli hans problem. Ingen kan si at han ikke var advart på forhånd. Men nå må jeg tilbake til noen vannblokker her."

Hva vedkommende mente med det kan vi bare spekulere i - men at det er nye djevelske påfunn kan det neppe være tvil om. En mørk og tung sky har kommet inn over norge - vær på vakt!

Men nå ble det litt off-topic her. :)

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

En enklare lösning är att ha dator och pump kopplad till samma förgreningskontakt med strömbrytare.

Jag har en sådan "masterswitch" för hela datorn med monitor, skrivare, högtalare, zip-drive, ...

När datorn inte ska användas bryter jag strömmen till allt för att det inte ska dra en massa på standby.

Om man kopplar vattenpumpen på samma sätt så startas den när datorn spänningssätts och stannar när datorn blir strömlös, oavsett om den är påslagen eller inte.

/Olle

Lenke til kommentar
En enklare lösning är att ha dator och pump kopplad till samma förgreningskontakt med strömbrytare.

Jag har en sådan "masterswitch" för hela datorn med monitor, skrivare, högtalare, zip-drive, ...

När datorn inte ska användas bryter jag strömmen till allt för att det inte ska dra en massa på standby.

Om man kopplar vattenpumpen på samma sätt så startas den när datorn spänningssätts och stannar när datorn blir strömlös, oavsett om den är påslagen eller inte.

/Olle

Akkurat samme systemet bruker jeg. Men bryteren som står på forgreneren er oftest av dårlig kvalitet, så nå er det svært sjelden jeg bruker den. Hos meg brente kontaktene i bryteren seg så mye, at det ikke ble kontakt i det hele tatt...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...