maanol Skrevet 3. juli 2013 Del Skrevet 3. juli 2013 Høsten 2010 begynte jeg på en bachelorgrad i økonomi og administrasjon. Jeg ble vel egentlig presset til å gjøre det, etter andres forventninger. Hele veien har jeg egentlig følt at dette ikke helt har vært min type studie, men jeg fullførte likevel 2 av 3 år (120 studiepoeng) på 3 år. Skulle egentlig vært ferdig utdannet nå (3 år). I fjor høst hadde jeg virkelig ikke lyst til å begynne på sisteåret, og i og med at jeg mistet ett familiemedlem, pluss diverse andre motivasjonssvekkende ting, bestemte jeg meg for å ''slutte'' og ta en pause, enn så lenge. Jeg mistet helt motivasjonen. Jeg falt tilbake til min gamle jobb, og håpet jeg skulle få ordnet opp i dette etterhvert. Det var tungt der og da, for jeg hoppet bare av uten å melde meg fra eksamen, eller si fra til andre. Nå sitter jeg her i samme situasjon, og jeg er nå 60 studiepoeng bak normert tid. Jeg har virkelig ikke peiling på hvor jeg skal fortsette. De fleste sier jeg bør fullføre sisteåret (60 studiepoeng), men fagene og utdannelsen i seg selv, er ikke noe jeg brenner for overhodet, så det er vel mest det som stopper meg. Enkelte av fagene er veldig interessante. Jeg er også en av de få som ikke ser helt verdien i utdanning, men samtidig så er jeg ikke fast bestemt på hva jeg vil heller. Jeg vil ikke tvinge meg til å studere noe jeg ikke ønsker, så derfor lurer jeg på om noen kan hjelpe meg med følgende; Jeg har bestått de 2 første årene (grunnleggende fag) i økonomi og administrasjon. Kan jeg ta ett annet årsstudium i ett annet fagfelt for å oppnå bachelorgrad? Dvs. tverrfaglig. Er dette lurt, eller vil det lønne seg å bare bite tenna sammen og studere til noe jeg egentlig ikke vil bli? Hovedmotivet for å fullføre er vel egentlig bare for å bli ferdig, for å slippe maset om når jeg skal bli ferdig, slik at jeg har en utdannelse. Men innerst inne føles det ikke riktig. Setter stor pris på erfaringer fra tidligere studenter, eller dere som har vært i samme situasjon. Det begynner å bli veldig frustrerende å ikke vite hva jeg vil gjøre, i en alder av 25, og jeg føler jeg har kastet bort 3 år av livet på nettopp 2 år studier og ett ''låse seg inne år'' Lenke til kommentar
Lafro Skrevet 3. juli 2013 Del Skrevet 3. juli 2013 Fullfør. Uansett om du vil jobbe med økonomi og administrasjon eller ikke. 2 år er ikke verdt noen ting, men en bachelorgrad er. Kan hjelpe både på lønn og CV-en generelt. 1 Lenke til kommentar
Teza Skrevet 3. juli 2013 Del Skrevet 3. juli 2013 Ville ha fullført, med mindre du er sikker uten noen tvil hva du vil gjøre resten av livet. (selv da ville jeg vurdert å fullføre da det er en god utdanelse å ha i tillegg) Lenke til kommentar
Emsal Skrevet 4. juli 2013 Del Skrevet 4. juli 2013 Ikke at jeg vet så mye om dette, kunne du ikke bare tatt siste året på 2 år istedenfor et? Kanskje det hadde vært lettere å fullføre. Lenke til kommentar
Gjest Skrevet 4. juli 2013 Del Skrevet 4. juli 2013 Hvis bacheloren er i noe du overhodet ikke kunne tenke deg å jobbe med senere i livet, så bør du for din egen del hoppe av og likegodt begynne å studere/jobbe med det du faktisk brenner for. Jeg har selv hoppet av både Dataingeniør og Kommunikasjonsingeniør på HiB, og jeg har ikke angret et sekund, og nå har jeg drømmejobben (som sjefen sa jeg ikke hadde fått om jeg hadde fullført en av bachelorene) og kommer til å tjene 750k brutto i år hvis de neste 6 månedene fortsetter som de 6 første. Det er fullt mulig å få jobben du virkelig brenner for selv om du droppet ut. Lenke til kommentar
The Avatar Skrevet 4. juli 2013 Del Skrevet 4. juli 2013 Når du fyrst har starta på høgare utdanning så bør du vurdere å fullføre graden, kanskje du kan fullføre siteåret som deltidsstudier ved siden av jobb? Alternativt så kan du bruke dei studiepoenga du har tatt til å bygge på ein anna bachelor eller mastergrad dersom du vil prøve deg på noko anna enn øk/adm. Men dersom du tar utdanninga berre for å ta den så kan du like gjerne hoppe av fyrst som sist. Du bør prøve å sjå litt ann på kva du ønsker å jobbe med. Ein bachelorgrad åpner enkelte dører i arbeidsmarkedet, men dersom du f.eks ikkje vil sitte på eit kontor så er det ikkje noke poeng i ein bachelorgrad innanfor øk/adm. Lenke til kommentar
Spillmer Skrevet 4. juli 2013 Del Skrevet 4. juli 2013 Det ser bedre ut på CV når du har bachelor. Bit tennene, fullfør økonomi utdanninga og prøv å finne hobby ved siden av som kan motivere. Bachelor oppgaven kan inneholde ulike tema og skriv noe du er interessert i. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå