Bully! Skrevet 3. juli 2013 Del Skrevet 3. juli 2013 Har alltid forstått det slik at man ikke får nasty programvare på sin mac. Jeg har heller aldri merket noe. Men leser et annet sted her at det kommer mer og mer slikt til mac nå. Så jeg lurer på om noen har noe å anbefale! Trenger ikke være gratis. Lenke til kommentar
Gjest Slettet-x7D6du0Hjb Skrevet 3. juli 2013 Del Skrevet 3. juli 2013 (endret) Jeg tror ikke du skal bekymre det så meget over dette, da det er tross alt et veldig solid system, spesielt iforhold til virus og malware. Jeg tror noe av problemet med at det er så mye virus for Windows er at folk rett og slett er litt dumme, som går inn på websider osv som er infisert, eller laster ned noe som er infisert. Det jeg skrev i tråden som du postet om Windows kan være du misforsto. I dag blir det mer og mer virus og lignende for Mac, men det er likevel sikrere enn Windows, og du trenger egentlig ikke bekymre det over det noe særlig. Men i fremtiden vil nok man se mer og mer virus som kan være en stor fare for operativsystemet. En liten påstand jeg tenker på og når det gjelder hvorfor det er så lite virus for det operativsystemet kan også skyldes at Windows fremdeles er kongen på haugen. Kort fortalt: ikke bekymre deg. Endret 3. juli 2013 av Slettet-x7D6du0Hjb Lenke til kommentar
mobile999 Skrevet 3. juli 2013 Del Skrevet 3. juli 2013 (endret) Bruk ClamXav Les også følgende guide (og bruk rådene): http://guides.macrum...rus/Malware_FAQ Endret 3. juli 2013 av mobile999 Lenke til kommentar
Bully! Skrevet 3. juli 2013 Forfatter Del Skrevet 3. juli 2013 Jeg tror ikke du skal bekymre det så meget over dette, da det er tross alt et veldig solid system, spesielt iforhold til virus og malware. Jeg tror noe av problemet med at det er så mye virus for Windows er at folk rett og slett er litt dumme, som går inn på websider osv som er infisert, eller laster ned noe som er infisert. Det jeg skrev i tråden som du postet om Windows kan være du misforsto. I dag blir det mer og mer virus og lignende for Mac, men det er likevel sikrere enn Windows, og du trenger egentlig ikke bekymre det over det noe særlig. Men i fremtiden vil nok man se mer og mer virus som kan være en stor fare for operativsystemet. En liten påstand jeg tenker på og når det gjelder hvorfor det er så lite virus for det operativsystemet kan også skyldes at Windows fremdeles er kongen på haugen. Kort fortalt: ikke bekymre deg. Ok, da driter jeg i det! :-) Jeg har veldig fornuftig nettvett. Laster i alle fall ikke ned cracka spill. Jeg tror mye av grunnen til at det er færre virus på OS X er at UNIX skal være et mye sikrere system. (Det sier jo litt når Windows må kjøre på med hundrevis av oppdateringer for Windows7, mens jeg bare er på oppdatering #4 på OS X 10.8...) Lenke til kommentar
Bully! Skrevet 3. juli 2013 Forfatter Del Skrevet 3. juli 2013 Bruk ClamXav Les også følgende guide (og bruk rådene): http://guides.macrum...rus/Malware_FAQ Takk for lenka. Den bookmarker jeg. Så bra ut. Lenke til kommentar
mobile999 Skrevet 3. juli 2013 Del Skrevet 3. juli 2013 Jeg tror mye av grunnen til at det er færre virus på OS X er at UNIX skal være et mye sikrere system. Grunnen til at det er færre virus på OSX er markedsandelen på ca. 7%. Det er mye mer attraktivt å utvikle malware til Windows siden markedsandelen er mer enn 90%. Lenke til kommentar
Gjest Slettet-x7D6du0Hjb Skrevet 3. juli 2013 Del Skrevet 3. juli 2013 Grunnen til at det er færre virus på OSX er markedsandelen på ca. 7%. Det er mye mer attraktivt å utvikle malware til Windows siden markedsandelen er mer enn 90%. My point. Men nå vokser markedsandelen, men ikke så mye. Lenke til kommentar
Bully! Skrevet 3. juli 2013 Forfatter Del Skrevet 3. juli 2013 Grunnen til at det er færre virus på OSX er markedsandelen på ca. 7%. Det er mye mer attraktivt å utvikle malware til Windows siden markedsandelen er mer enn 90%. Klart det, men 7% er fortsatt endel maskiner. En kan selvsagt tenke: "siden 90% kjører Windows, vil ingen som helst bry seg om 7% OS X". Men man kan også tenke slik: "det er stort sett ikke virus på OS X - det betyr at det er et "uoppdaget marked", samt "det kan være lettere å produsere virus i og med at det er mye som ikke er oppfinnet allerede". Lenke til kommentar
Pey'J Skrevet 4. juli 2013 Del Skrevet 4. juli 2013 (Det sier jo litt når Windows må kjøre på med hundrevis av oppdateringer for Windows7, mens jeg bare er på oppdatering #4 på OS X 10.8...) Bare for å flisespikke, så kommer jo også Apple med sikkerhetsoppdateringer utenom 10.8.x oppdateringene. Når det gjelder antivirusprogrammer, så er det kommet flere alternativer for OS X (gratis også). Lenke til kommentar
nebrewfoz Skrevet 4. juli 2013 Del Skrevet 4. juli 2013 Jeg tror mye av grunnen til at det er færre virus på OS X er at UNIX skal være et mye sikrere system. Så har de hatt lengre tid til å fikse problemene også; verdens første internet-orm for 25 år siden rammet utelukkende UNIX-maskiner. (Det sier jo litt når Windows må kjøre på med hundrevis av oppdateringer for Windows7, mens jeg bare er på oppdatering #4 på OS X 10.8...) Når man pakker dem inn i store bunker så blir det ikke så mange av dem, men målt i antall megabytes er vel ikke forskjellen så stor. (Var ikke den forrige oppdateringen til min MBA på over 600MB, da?) Ettersom nåtidens virus og annen "malware" er ute etter pengene dine, så er det som oftest i deres interesse å ikke bli oppdaget når de har funnet seg til rette på Mac'en din. I fjor ble det avdekket et botnet som bestod av mer enn 600000 Mac'er (- eller maskiner som kjørte OS X, i hvert fall -) tydeligvis uten at eierne av disse var klar over det. Den gangen var det svakheter i Java som hadde sluppet røverne inn, tidligere har det vært svakheter i Flash Player plug-in. Poenget er at det ikke hjelper om OS'et er sikkert, så lenge brukeren av maskinen går med på å installere tredjeparts programvare på maskinen sin. (Folk reagerer ofte med sinne dersom man nekter dem å installere software på egen maskin, eller dersom man spør dem om de virkelig mener det.) Det er et faktum at de fleste maskininfeksjonene skyldes svakheter som ligger utenfor selve OS'et. 1 Lenke til kommentar
Faller Skrevet 4. juli 2013 Del Skrevet 4. juli 2013 Et annet argument for å skaffe seg et anti-virus program er jo at man forhindrer spredning til andre også. Selv om en selv ikke får malware, kan man lett bli en avsender som bidrar til å spre malware ubevisst. Mvh Faller Lenke til kommentar
Bully! Skrevet 5. juli 2013 Forfatter Del Skrevet 5. juli 2013 Tror jeg kommer til å rense disken med Disk Utility, installere OS X på nytt samt antivirus. Dumme er jo at backup av filer jeg skal spare på også kan være infisert. Men man har vel aldri noen garanti for noe her i livet - tror egentlig ikke det er så sikkert at slike sikkerhetspakker fungerer så bra jeg... altså skal de lage en virusdefinisjon så må jo viruset faktisk finnes fra før av. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå