Dan Berntsen Skrevet 3. juli 2013 Del Skrevet 3. juli 2013 Hei! Er ny på forumet, mulig dette er i feil kategori men håper det går greit. Ønsker å kjøpe ny datamaskin i all hovedsak for videoredigering. Har litt valgets kvaler. Ønsker selvsagt at den skal være fremtidsrettet og jeg har da 4K i bakhodet som er på trappene nå. Er det noen spesielle fordeler/bakdeler jeg bør ta hensyn til ang PC eller MAC? Det jeg tenker er at mac er mer stabil, programmene er noe mer intuitive og ting bare fungerer. Bakdelen er at den er dyr. I en PC får man mer for pengene når man sammenlikner hardware, men det er også mer virus etc. Er den ene bedre til å behandle 4K film enn den andre, for eksempel? Synspunkter mottas med takk! :-) Lenke til kommentar
w1I3bmv7PRFfKNkpTOlmGVrzkvXvbA5lcIelI/X9 Skrevet 3. juli 2013 Del Skrevet 3. juli 2013 (endret) Eneste mac fungerer til er redigering og facebook. Er det stasjonær eller bærbar du er på jakt etter? Og hva er budsjettet på? Endret 3. juli 2013 av VegardBS Lenke til kommentar
xRun Skrevet 3. juli 2013 Del Skrevet 3. juli 2013 Velg det systemet du allerede er komfortabel med, enten det er den ene eller andre plattformen. Lenke til kommentar
Dan Berntsen Skrevet 3. juli 2013 Forfatter Del Skrevet 3. juli 2013 Det mest praktiske er nok en bærbar, selv om det har sine begrensninger. Men det er førstevalget.. Har ikke satt et tak nødvendigvis, men håper å få en god maskin til under tjue lapper.. Ser også på alternativet med å kjøpe brukt, som en midlertidig løsning frem til 4K hardwaren begynner å komme frem. Lenke til kommentar
Rattata12 Skrevet 3. juli 2013 Del Skrevet 3. juli 2013 Listen jeg gjentar til alle som skal ha seg maskin for video: - Hvilket kamera bruker du? - Hvor mye tid vil du sitte med maskinen? - Hvilke programmer benytter du? - Er du kompetent til å evt. bygge en maskin selv? Spm. ang. bærbar tar vi når du har svart på følgende over. Lenke til kommentar
Dan Berntsen Skrevet 3. juli 2013 Forfatter Del Skrevet 3. juli 2013 Listen jeg gjentar til alle som skal ha seg maskin for video: - Hvilket kamera bruker du? - Hvor mye tid vil du sitte med maskinen? - Hvilke programmer benytter du? - Er du kompetent til å evt. bygge en maskin selv? Spm. ang. bærbar tar vi når du har svart på følgende over. Takker. Frem til nå har jeg bare et Sony HDR-HC3, men håper å kjøpe et 4K kamera neste vår. Innen da har de nok falt ytterligere i pris samt mer utvalg. Kikker generelt på bandh.com da jeg har handlet kamera der tidligere og tenker å handle videokamera også der. Hvor lenge jeg kommer til å sitte ved maskinen er litt vanskelig å si, men det kan jo fort bli en del når man først kommer i gang. Kommer også til å eksperimentere med lyd og lydformater, og se resultatene i hjemmekinoen. Jeg har brukt litt forskjellige men bare touchet overflaten, både på pc og litt mac. Grunnen er at den gamle stasjonære ikke er helt potent til tung videobehandling - derav lite bruk. Kan nok greit å bygge en selv, via Komplett etc, hvis det er det du tenker på. Kan ikke ta det på strak arm hva som er gode komponenter men å sette sammen en vil nok gå greit. Om ikke annet har jeg ressurser for å få hjelp til dette, oppsett etc. Lenke til kommentar
Dan Berntsen Skrevet 3. juli 2013 Forfatter Del Skrevet 3. juli 2013 Velg det systemet du allerede er komfortabel med, enten det er den ene eller andre plattformen. Ja, var nettopp det da. Har ben i begge leire. Ønsker egentlig mac tror jeg, men de er ikke så suverene som de en gang var. Lenke til kommentar
w1I3bmv7PRFfKNkpTOlmGVrzkvXvbA5lcIelI/X9 Skrevet 3. juli 2013 Del Skrevet 3. juli 2013 (endret) Jeg ville nok gått for en PC basert rundt 3930k og et Nvidia kort (linket til et jeg hadde gått for). Vet ikke helt om det vil fungere noe spesielt bra som en "hackintosh" da det er snakk om en veldig kraftig CPU. Med lyd og alt det anbefaler jeg et Xonar Essence STX lydkort. Endret 3. juli 2013 av VegardBS Lenke til kommentar
Gjest Slettet-x7D6du0Hjb Skrevet 3. juli 2013 Del Skrevet 3. juli 2013 Eneste mac fungerer til er redigering og facebook. Er det stasjonær eller bærbar du er på jakt etter? Stemmer da ikke? Du kan gjøre like mye som du gjør med en Windows PC. Lenke til kommentar
xRun Skrevet 3. juli 2013 Del Skrevet 3. juli 2013 (endret) "Jeg har brukt litt forskjellige men bare touchet overflaten, både på pc og litt mac. Grunnen er at den gamle stasjonære ikke er helt potent til tung videobehandling - derav lite bruk." Det vil trolig skje hvis du kjøper en ny maskin med for lite krefter også. Her tenker jeg bærbart, og tanker om fremtidsrettet og redigering av 4K. Ville gått for en stasjonær. Bærbart med nok kraft betyr øverste hylle, men de er vanligvis ikke oppgraderbar ift. CPU og GPU. Det blir trolig også relativt kostbart med bærbar ytelse helt i toppen av det som er tilgjengelig. Endret 3. juli 2013 av xRun Lenke til kommentar
Dan Berntsen Skrevet 3. juli 2013 Forfatter Del Skrevet 3. juli 2013 Jeg ville nok gått for en PC basert rundt 3930k og et Nvidia kort (linket til et jeg hadde gått for). Vet ikke helt om det vil fungere noe spesielt bra som en "hackintosh" da det er snakk om en veldig kraftig CPU. Med lyd og alt det anbefaler jeg et Xonar Essence STX lydkort. Kjempeflott, takker. Skal sjekke litt rundt disse anbefalingene. :-) Lenke til kommentar
Dan Berntsen Skrevet 3. juli 2013 Forfatter Del Skrevet 3. juli 2013 Stemmer da ikke? Du kan gjøre like mye som du gjør med en Windows PC. Hehe.. Var nok satt litt på kanten. Begge har fordeler og bakdeler. "Jeg har brukt litt forskjellige men bare touchet overflaten, både på pc og litt mac. Grunnen er at den gamle stasjonære ikke er helt potent til tung videobehandling - derav lite bruk." Det vil trolig skje hvis du kjøper en ny maskin med for lite krefter også. Her tenker jeg bærbart, og tanker om fremtidsrettet og redigering av 4K. Ville gått for en stasjonær. Bærbart med nok kraft betyr øverste hylle, men de er vanligvis ikke oppgraderbar ift. CPU og GPU. Det blir trolig også relativt kostbart med bærbar ytelse helt i toppen av det som er tilgjengelig. Ja... Er redd du har helt rett.. ;-) Lenke til kommentar
arthon Skrevet 3. juli 2013 Del Skrevet 3. juli 2013 (endret) Det er ikke noen fordel med Mac til video redigering som det var en gang i tiden pga. FCP var det beste video redigerings programmet. Nå får du mer "bang for the bucks" med en Windows maskin og Premiere Pro. Vil anbefale deg å bygge en stasjonær. Du kan jo lett sette opp en sammenlikning mellom PC og Mac på hvor mye ytelse du får for pengene. Premiere Pro er dyrt og FCP-X er billig, så det må taes med i pris sammenlikningen. Med Mac er du tvunget til en Laptop, med mindre du har råd til den nye stasjonær Mac'n som nylig ble vist frem. Du kan jo sammenlikne denne ASUS G750JX 17.3" Full HD GeForce GTX 770M,Core i7-4700HQ,32GB RAM,256GB SSD,750GB HDD,Blu-Ray,Windows 8 Kr.16.495,- med hva en tilsvarende Mac laptop vil koste. Du får nesten samme Asus helt ned i 12500.- med mindre Ram og ikke blu-ray. Vil egne seg bra som redigerings Laptop sammen med en NAS. Venter du til November vil den kanskje ha droppet et par tusen i pris. Du får kanskje mer ytelse i en stasjonær PC til samme pris , men ikke så mye. Fordelen er at stasjonær PC'n kan bygges ut litt etter litt når behovet kommer. Endret 3. juli 2013 av arthon Lenke til kommentar
Dan Berntsen Skrevet 3. juli 2013 Forfatter Del Skrevet 3. juli 2013 Kjempebra arthon, tusen takk for godt innspill. Rimelig heftig den laptopen der, tilsvarende Mac vil nok koste adskillig mer. Men skal sjekke det også. En laptop vil nok være mer i bruk enn en stasjonær maskin, men ser begrensningene. Kommer nok til å kjøpe Blu-ray brenner uansett. Det er det enkleste med tanke på å dele opptak med venner og kjente i fysisk format og HD oppløsning. Lenke til kommentar
Rattata12 Skrevet 3. juli 2013 Del Skrevet 3. juli 2013 Sitter selv på en i7 3930K samt GTX 680, 32GB RAM (mulighet for 32 til), 2x 120GB SSD i RAID0 og 3 skjermer. Denne funker meget bra til grafikk (foto, video) og anbefaler deg å bygge en selv, så du kan oppgradere det du vil ha. Hadde hackintosh på den forrige, men ble drit lei dårlig støtte og egentlig alt med OSX og redigering, da jeg brukte Adobe pakken uansett, liker ikke FCPX noe særlig, så da falt valget på Premiere Pro. OSX brukes (på en retina) kun til skole og slikt, alt "arbeid" blir gjort på en stasjonær. Om du tenker 4K kan du kjøre samme oppsett som jeg har, da det vil dra 4K godt. Bruker Premiere Pro som har CUDA støtte, så GTX 680 funker fint til render ++.. Nye Premiere Pro CC har også støtte for flere skjermkort, så du kan godt stappe inni 2 770'er og få ENDA raskere render (på effects som er støttet) og export. Mitt anbefalte oppsett (som jeg har selv): - i7 3930K - Gigabyte UP4 (vilkårlig, ta det du vil ha på socket 2011) - Nvidia kort etter lommeboken (helst 7XX serien) - God skjerm om du ikke har (type IPS) - Mye minne, går mye under export - WD Black serien som du RAID'er for å få god ytelse mtp. les/skriv av media under redigering, har du mye penger kan du fleske til med 2 256GB SSD'er til scratch disk. - SSD på minimum 256GB (Samsung 840 PRO er et fint alternativ, les tester på hw.no) - WD Green for lagring av media Lenke til kommentar
Dan Berntsen Skrevet 4. juli 2013 Forfatter Del Skrevet 4. juli 2013 Veldig bra, Rattata12. Takk for fin tilbakemelding også fra deg. Sjekker ut oppsettet og anbefalingen din nå. :-) Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå