Forzagli Skrevet 3. juli 2013 Del Skrevet 3. juli 2013 (endret) Okei, jeg kan litt om Raid og litt om diverse kontrollere og slikt, det vil si at jeg vet sånn ca hva de gjør, men det stopper også der. Mitt problem er at jeg ikke har flere sata porter tilgjengelig på HK, jeg ønsker derfor å sette en kontroller i en ledig PCI port for å få flere sata porter. Jeg ønsker samtidig å bruke Raid 0 for dette ekspansjonskortet. I førsten var jeg ganske sikker på at dette ikke skulle bli noe stort problem, men jo mer jeg har lest om dette jo mer usikker har jeg blitt. Her er mitt nåværende HK, om dette ikke kommer til å fungere, vær vennlige å si i fra. Asus P8Z68 Deluxe Jeg har kjøpt to stykk Samsung SSD'er av denne typen som jeg ønsker å kjøre i Raid 0. Jeg har sett på denne HighPoint kontrolleren, vil dette virke? Det sitter et skjermkort og et lydkort i PCI-sporene, vil det bli noe problem med kontrolleren som jeg har sett på? Tenker da på ledige sport. Kanskje viktigere, er den kontrolleren noe tess, eller er det noe drit? Dersom noen har noen idéer, forslag eller spørsmål ang. hva som helst så taes alt i mot med stor glede. Beklager om jeg har forklart dette på en dårlig måte, prøvde å få med det av informasjon som jeg tror er viktig. Endret 3. juli 2013 av Forzagli Lenke til kommentar
Forzagli Skrevet 5. juli 2013 Forfatter Del Skrevet 5. juli 2013 Hadde satt utrolig stor pris på om noen med større innsikt enn meg hadde noen innvendinger og/eller tips. Lenke til kommentar
Nizzen Skrevet 5. juli 2013 Del Skrevet 5. juli 2013 Først og fremst er det best å ha ssdene i raid-0 på hovedkortets 2 sata 6gbit porter som er Intel. Vanlige harddisker kan du sette på hva slags kontroller du vil, eller HBA (Host Bus Adapter) HBA er en kontroller som man ikkje kan kjøre noe annet enn raid-0/1 eler 10 på. Man kan også bruke den til å kjøre single disker på den. Highpoint er elendig til ssd, men til harddiker er de greie nok om man ikje vil kjøre raid-5/6 etc. Det er pci-express port du vil ha en kontroller i. Ikkje PCI grunnet elendig båndbredde og alt annet som kjører pci på hovedkortet deler på en båndbredde på bare ca 130MB/s Lenke til kommentar
Forzagli Skrevet 5. juli 2013 Forfatter Del Skrevet 5. juli 2013 Først og fremst er det best å ha ssdene i raid-0 på hovedkortets 2 sata 6gbit porter som er Intel. Vanlige harddisker kan du sette på hva slags kontroller du vil, eller HBA (Host Bus Adapter) HBA er en kontroller som man ikkje kan kjøre noe annet enn raid-0/1 eler 10 på. Man kan også bruke den til å kjøre single disker på den. Highpoint er elendig til ssd, men til harddiker er de greie nok om man ikje vil kjøre raid-5/6 etc. Det er pci-express port du vil ha en kontroller i. Ikkje PCI grunnet elendig båndbredde og alt annet som kjører pci på hovedkortet deler på en båndbredde på bare ca 130MB/s Hmm, okei. Er det noen kontroller som du ville anbefalt? Tror ikke at det er så interessant å bruke noe mer enn 2500-3000 kroner på en enkelt kontroller, men dersom det er noe som ligger rett rundt den prisen så ta gjerne den med. Om det blir noe enklere så kan jeg jo nevne at jeg jeg totalt har 7 disker, 5 SSD'er og 2 HDD'er. Det jeg ønsker er å kjøre de to like 128GB Samsung SSD'ene mine i RAID 0, bruke en 240GB Samsung SSD som systemdisk, og å ha de resterende SSD- og HDD'ene til generell lagring. Lenke til kommentar
Forzagli Skrevet 8. juli 2013 Forfatter Del Skrevet 8. juli 2013 Hadde HighPoint RocketRAID 2720SGL vært brukende? Burde være stor nok båndbredde på den? Lenke til kommentar
siDDis Skrevet 8. juli 2013 Del Skrevet 8. juli 2013 IBM m1015 eller Dell h200 er greie og billige kontrollere for rundt 1000kr og har 8 porter. Lenke til kommentar
Nizzen Skrevet 8. juli 2013 Del Skrevet 8. juli 2013 (endret) IBM m1015 eller Dell h200 er greie og billige kontrollere for rundt 1000kr og har 8 porter. Jepp, og det er mere enn nok for han sitt bruk. Husk minisas til sata kabler Kjennet jeg deg rett så har du noe til salgs Endret 8. juli 2013 av Nizzen Lenke til kommentar
Forzagli Skrevet 8. juli 2013 Forfatter Del Skrevet 8. juli 2013 Beklager at dere må holde meg i hånda, men er det en slik en som du nevnte? Lenke til kommentar
siDDis Skrevet 8. juli 2013 Del Skrevet 8. juli 2013 Ja, eg selger 50cm for 75kr og 100cm for 100kr + frakt(maks 35kr). Lenke til kommentar
Forzagli Skrevet 9. juli 2013 Forfatter Del Skrevet 9. juli 2013 Tusen takk for hjelpen og svarene som dere har kommet med, setter utrolig stor pris på det. Lenke til kommentar
Forzagli Skrevet 19. juli 2013 Forfatter Del Skrevet 19. juli 2013 Okei, her kommer bambi på glattisen igjen. Har nå fått smelt inn kortet og tilhørende disker i maskina, kortet lyser(så det har strøm), og jeg kan se det under enhentsbehandling i WIndows 7. Problemet er bare at jeg ikke finner noen drivere til dette kortet. De driverne som jeg har funnet er ikke kompatible med WIn7, kund XP, og et drøss av serves OS, Linux etc. Så nok en gang må jeg be om hjelp, for dette får jeg ikke til å gå i det hele tatt. Lenke til kommentar
Forzagli Skrevet 23. juli 2013 Forfatter Del Skrevet 23. juli 2013 Noen som har noen ideer? Lenke til kommentar
Agrophel Skrevet 24. juli 2013 Del Skrevet 24. juli 2013 Prøve windows server 2008 driverene. Lenke til kommentar
Forzagli Skrevet 25. juli 2013 Forfatter Del Skrevet 25. juli 2013 Prøve windows server 2008 driverene. Har lett etter de, men finner bare eldre og/eller 2011/2012 drivere, og de fungerte ikke. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå