Gå til innhold

Dele en porsjon når en er to på restaurant

Anbefalte innlegg

Aner ikke om dette er riktige plassen for slike spørsmål, men har lett og lett, uten å finne noe. Så hvis dette er feil sted beklager jeg det.

Spørsmålet mitt går sånn;

er det vanlig at to voksne mennesker "får" lov til å dele en porsjon når en er ute på restaurant?

Vi er begge glad i mat, men veldig småspisende og finner det uetisk å kaste mat.

Alternativet kan jo selvfølgelig være å spørre om å få ta med resten av det som ikke er spist hjem, men ikke all mat "egner" seg til dette.

Forrett er også et alternativ, men kan, gjentar; kan være litt stusselig (selfølgelig avhengig av restauranten).

Grunnen til at jeg spør var at ved et besøk på en hotell-restaurant et sted nod-vest i Norge (hvor vi var gjester), navn ikke nevnt...og da jeg spurte ganske så ydmykt om det var mulig å få dele en porsjon fikk jeg et "goddag-mann-økseskaft"-svar. Jeg mener, hvor mye tid orker en å bruke for å få et klart ja eller nei?

Det endte med at vi gikk. Der tapte hotellet drikkepenger fordi vi ved et ja alltid er forberedt (og med glede) til å være langt mer romsligere når vi skal gjøre opp for måltidet.

Det kan forøvrig være et hundretalls grunner til hvorfor noen spør om å få delt en porsjon. (Eks.: Et familiemedlem har hatt en kreftoperasjon og har vel ca 1/3 igjen av magesekken). Tipper at hvis han hadde spurt om dette, ville kelnerne svart et ubetinget ja (håper jeg og tror jeg!). Men det er ikke alltid, og spesielt ikke i slike sammenhenger, en har lyst til å måtte forklare egen helsetilstand.

Hva synes dere? Eller hva vet dere utbredelsen?

Dette har jeg stort behov for å finne ut av, alle svar vil bli satt utrolig stor pris på!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jobber som kokk, og for min del hadde det ikke vært noe problem å servere én porsjon til to personer. Det kan gå ut over presentasjonen, og det blir ofte til at man legger på litt ekstra fordi en halv porsjon ser for liten ut på en tallerken, men det er egentlig hele problemet.

Jeg tror også at både kelnere og kokker vil være mye mer innstilt på å være fleksible om du forklarer hvorfor dere ønsker å dele porsjon. Det er veldig lett å leve i sin egen restaurantboble hvor alle som krever noe utenom det vanlige er vanskelige gjester.

• Liker 2
Lenke til kommentar

Muligheten av det avhenger av hvor serviceinnstilt restauranten er. Den enkle måten for en restaurant å løse dette på er jo bare å gi en litt mindre tallerken til hver person, så deler de for seg når retten kommer.

Endret av ahpadt
  • Liker 1
Lenke til kommentar

I vårt tilfelle så taper spisestedene penger på at dette ikke er sosialt akseptabelt. Vi har ofte hatt lyst til å spise tre retter når vi har gått ut, men da vi syns det blir for dumt og kaste 2/3 deler av både forrett, hovedrett og desserten så gjør vi aldri det. Klarer ikke en gang bestille dessert etter og ha tilnærmet spist opp en hovedrett. Tror vi hadde lagt igjen mer penger om vi kunne kjøpt tre retter og delt dem, da hadde vi også sittet mye lenger og antagelig kjøpt en runde til med drikke.

Lenke til kommentar

Mannen og jeg deler ofte forrett og dessert når vi er ute og spiser, dog ikke hovedrett. Har aldri opplevd at det har vært et problem, men det kan kanskje ha noe med at det er litt mindre akseptert å dele hovedretten. Synes restauranten kunne vært mer fleksibel i det tilfellet du beskriver ts.

Endret av yvonne2
Lenke til kommentar

Det kommer nok helt ann på hvordan dere formulerer spørsmålet. Altså, forklar situasjonen først, og spørr om å få dele situasjonen sist.

Om dere spørr om å dele først, så vil kelneren, eller servitøren autmatisk tenke sitt, siden det er et uvanlig spørsmål å få, og da vil ikke deres forklaring feste seg skikkelig, og dermed bli letter avvist. Men om dere forklarer først, at dere er veldig småspiste, og at dere har lyst å spise hos dem, men ikke har lyst å "kaste" halvparten av maten etterpå, og lurte derfor på om dere kunne bestille en rett som begge delte.

Om forklaringen kommer først, og spørsmplet til slutt, klarer dere å plasere en logisk grunn til ønsket deres i hodet på kelneren, og dermed er sjangsen større for å få ja.

Lenke til kommentar

Eg vil tru at hovedproblemet er at kelner tenker at ein slik forespørsel vil føre til meirarbeid utan noke ekstra betaling.

Det tar litt lenger tid å fordele maten på to tallerkner, det blir dobbelt så mykje oppvask per porsjon med mat, osv.

Det fleste kelnere har heller ingen eigerinteresser i restauranten, så for kelneren og dei andre ansatte så er det mykje enklare å seie nei til ekstraarbeidet og heller la restauranten tape ein kunde.

Eg vil også tru at dei som deler porsjoner fordi dei er gjerrige aldri kjem til å tipse dei ansatte. Så å forklare at det ligger andre grunner til bunns vil nok være lurt.

Det vil nok også kanskje være enklare å i staden for å bestille ein rett på deling så bestiller dere 2 porsjoner der du ber om å at dei reduserer porsjonen til ca det halve.

Då koster det akkurat det samme, men dere slepp å kaste mat.

Lenke til kommentar

Jeg jobber som kokk, og kan jo si så mye som at dette ikke er en forespørsel som finner veien til kjøkkenet på daglig basis. I utgangspunktet har vi retningslinjer som sier at vi ikke skal rette oss etter spesielle ønsker som ikke er grunnet allergi eller tilsvarende. Det hender at vi likevel lager ganske spesielle versjoner, gjestene våre er tross alt svært viktige for oss, men det er ikke det mest populære om vi jobber med 30 hovedretter som skal ut samtidig.

Jeg håper og tror at våre servitører ville vært så fleksible at de ville gått med på å gi to barneporsjoner, som er samme rett bare nedjustert i størrelse. Det vil gjøre det enklere for oss på kjøkkenet. Å dele en vanlig porsjon i to kan være tidkrevende for enkelte av rettene, og vil nok ikke se særlig bra ut. Et annet alternativ kan jo være å be om ekstra tallerken og bestikk, og så dele opp selv når maten kommer.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...