Gå til innhold

Lightroom automatisk oppretting av linje

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
  Birger Mulvik skrev (På 3.7.2013 den 17.52):

Versjon 1 heller ørlite til venstre og versjon 2 heller ganske så mye til høyre, J1.Ellers et godt eksponert bilde, men ordet klisjee streifet meg angående motivet :)

Tusen takk Birger:) Da er jeg ikke helt på bærtur, bare litt :) Men det sier meg at jeg ikke kan stole på LR5 - og jeg som var så glad for den nye funksjonen ;) Må bare be om hjelp om jeg skal skrive ut noen bilder. Men , hehe... noe sier meg at du kanskje er litt bortskjemt? Ikke hverdagskost for en østlending med hav, ferjetur og solnedgang, så for meg ganske eksotisk ;) Men jeg skjønner jo hva du sikter til. Og ingen spennende "objekter" på plass heller. Tusen takk for hjelpen, Og som du vet så jeg er så superglad for ærlige tilbakemeldinger :)

Lenke til kommentar
  Slettamann skrev (På 3.7.2013 den 19.26):

Tips: For å rette horisont fungerer DPP veldig bra. Det foregår manuelt med "rutenett" som hjelpemiddel. Så om du fortsatt ikke har installert programmet ... :)

Tusen takk Slettamann :) Det er samme rutenett på Lightroom. Jeg sliter uansett,,,, men må nok leve med det, og be om hjelp på bilder det er viktig på :) Men nå vet jeg i alle fall. :)

Lenke til kommentar

Første steget før du vil rette opp et bilde er å huke av for "enable lens corrections".

Bildet som du har her kan være vanskelig for Lightroom å rette opp horisonten i da den linja ikke er så godt definert i dette bildet .

Det kan være greit å aktivere rutenett ved å gå inn i menyen "View" og velge "Loupe overlay" og deretter Grid. om du vil kontrollere opprettingen eller også om du vil rotere manuelt.

Se denne linken for bedre informasjon:

http://tv.adobe.com/watch/whats-new-in-lightroom-5/lightroom-5-correcting-perspective-using-upright

Lenke til kommentar
  Birger Mulvik skrev (På 3.7.2013 den 23.52):

Første steget før du vil rette opp et bilde er å huke av for "enable lens corrections".Bildet som du har her kan være vanskelig for Lightroom å rette opp horisonten i da den linja ikke er så godt definert i dette bildet .Det kan være greit å aktivere rutenett ved å gå inn i menyen "View" og velge "Loupe overlay" og deretter Grid. om du vil kontrollere opprettingen eller også om du vil rotere manuelt.Se denne linken for bedre informasjon:http://tv.adobe.com/watch/whats-new-in-lightroom-5/lightroom-5-correcting-perspective-using-upright

Takk igjen Birger :) Det gikk helt fint sist jeg brukte det. Som du sier så er ikke horisonten godt definert, og så er det mange linjer på himmelen som sikkert er med når den har beregnet linjen. Er jo bare en "dum computer og som kan litt matte" og mangler alt det menneskelige. På V3 har jeg brukt grid - men tviler på at den er rett da ;) Lærte jo litt nå da :) God sommer :)

Endret av Jentungen1
Lenke til kommentar
  Jentungen1 skrev (På 4.7.2013 den 4.47):
  Birger Mulvik skrev (På 3.7.2013 den 23.52):
Første steget før du vil rette opp et bilde er å huke av for "enable lens corrections".Bildet som du har her kan være vanskelig for Lightroom å rette opp horisonten i da den linja ikke er så godt definert i dette bildet .Det kan være greit å aktivere rutenett ved å gå inn i menyen "View" og velge "Loupe overlay" og deretter Grid. om du vil kontrollere opprettingen eller også om du vil rotere manuelt.Se denne linken for bedre informasjon:http://tv.adobe.com/watch/whats-new-in-lightroom-5/lightroom-5-correcting-perspective-using-upright
Takk igjen Birger :) Det gikk helt fint sist jeg brukte det. Som du sier så er ikke horisonten godt definert, og så er det mange linjer på himmelen som sikkert er med når den har beregnet linjen. Er jo bare en "dum computer og som kan litt matte" og mangler alt det menneskelige. På V3 har jeg brukt grid - men tviler på at den er rett da ;) Lærte jo litt nå da :) God sommer :)

Ja nå lyktes du med horisonten, J1 :)

Nydelige farger i bildet !

Lenke til kommentar

Litt skjeve horisonter her og der, men det lærer du deg etter hvert å rette opp.

Ellers er bildene helt greie, men slike motiver kan lett bli litt kjedelige.

Solnedganger blir alltid mer spennende hvis du kan ha men ett eller annet i forgrunnen, eller du kan få med en båt, eller noen måker, eller hva som helst.

Lenke til kommentar
  wasco skrev (På 4.7.2013 den 6.55):

Litt skjeve horisonter her og der, men det lærer du deg etter hvert å rette opp.Ellers er bildene helt greie, men slike motiver kan lett bli litt kjedelige.Solnedganger blir alltid mer spennende hvis du kan ha men ett eller annet i forgrunnen, eller du kan få med en båt, eller noen måker, eller hva som helst.

Tusen takk Wasco :) Ser at mangler noe av det du sier. Har et av disse her med både båt, og med en regnbue som går rett opp av fjellet som jeg kan jobbe med. Men ønsket å finne ut av det med automatisk oppretting av horisont først, Og det gikk jo ikke så bra på et motiv med så mange linjer i som her. Tar med meg alle tipsene :)))

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...