Gå til innhold

Objektiver til Nikon D300s

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg driver å sparer opp til linser til mitt D300s. Skal kjøpe meg 50mm 1.8, men er på jakt etter telezoom og. Har sigma sin 18-200, men er ikke fornøyd. Jeg har vurdert både tamron og nikkor sine men klarer ikke å bestemme meg. Kan noen dele sine meninger om de forskjellige objektivene? Og er det andre linser som dere føler er et "must have"? :-)

Endret av marenxd94
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+3124

Det spørs jo om hva du trenger av tele det! Du kan jo titte på et 70-300mm. Det er ikke allverdens dyrt, og etter hva jeg har skjønt så er det langt bedre enn det du har i dag. Men du mister alt under 70mm. Jeg ville heller da ha gått for et 35mm 1.8 istedet for en 50mm 1.4 da spranget i fra 70mm -> 50mm ikke er så stort. :)

Lenke til kommentar

Det spørs jo om hva du trenger av tele det! Du kan jo titte på et 70-300mm. Det er ikke allverdens dyrt, og etter hva jeg har skjønt så er det langt bedre enn det du har i dag. Men du mister alt under 70mm. Jeg ville heller da ha gått for et 35mm 1.8 istedet for en 50mm 1.4 da spranget i fra 70mm -> 50mm ikke er så stort. :)

Jeg er veldig intr i 18-200 fordi jeg skal prøve å selge sigma objektivet, har og sett på 70-300. 50mm har jeg hørt er fantatisk til portrett, og jeg tar mange portrett av dyr. Jeg er generelt usikker på hvilke jeg skal gå for. 18-200 som ferieobjektiv, 70-300 når jeg trenger zoomen, f.eks stevner. Og 50mm for portrett. Kan det være en smart samling? Men må nok spare opp en sum for dette da..

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+3124

Nå er jo 35mm et fint glass til portretter, det er dog vanskeligere å bruke pga større forvrenging enn et 50mm. Men det er absolutt brukende altså, man trenger bare litt lengre tid til å gjøre seg kjent med fordelene kontra bakdelene på dette objektivet! :)

Lenke til kommentar

Takk for mange svar! Kjøper 50mm uansett. Så får jeg se senere om andre. Men er en god allround zoomlinse jeg er mest usikker på. Av en grunn føler jeg nikkor er best, men kan være det bare er mitt hode..

Mitt hode også :)

Lenke til kommentar

Nikon sitt 18-200mm VR II ER den beste ultrazoomen i klassen testet mot de 7-8 andre alternativene inkl 2 av Nikon sine egne. Mitt første objektiv for ett par år var 18-200 første generasjon og var ett nydelig objektiv på tur til både Frankfurt og Roma så anbefales helt klart.

Lenke til kommentar

Nikon sitt 18-200mm VR II ER den beste ultrazoomen i klassen testet mot de 7-8 andre alternativene inkl 2 av Nikon sine egne. Mitt første objektiv for ett par år var 18-200 første generasjon og var ett nydelig objektiv på tur til både Frankfurt og Roma så anbefales helt klart.

Blir nok det objektivet :-) så får jeg se etterhvert :-)

Lenke til kommentar

Tamron 17-50/Nikon 17-55, begge f2.8 zoomer, nyeste versjon av Sigma 50-150 eller en 70-200.

Protip er at makroobjektiver egner seg særdeles godt for portrettfoto, siden alle tegner meget skarpt. Titt på Nikon 60mm, Tamron 90mm, Sigma 105mm eller Nikon 105mm.

50-150 zoomen sammen med en lyssterk normalzoom vil også gi deg god dekning av brennvidder, alle med høy lysstyrke. Som en annen nevnte tidligere vil en 50-150 være ypperlig til portrett. :)

Lenke til kommentar

105/2,0 DC. Ingen over, ingen ved siden. Tror jeg...

Meget bra objektiv dette!

135mm f/2 DC også.

85mm f/1,4 er nydelig til portrett og litt enklere å bruke en DC objektivene.

200mm f/2 har en rå bokeh (og prislapp)

Det er egentlig mye som er bra. Det er bare hvor mye man vil legge i det.

Det finnes ikke gode eller dårlige objektiver, bare forskjellige. Sitat meg :)

Lenke til kommentar

Meget bra objektiv dette!

135mm f/2 DC også.

Jeg har begge... (kjøpte 135'en etter at jeg gikk over til fullformat). Klarer ikke å si at den ene er bedre enn den andre.

Vurderer å bytte inn 105'en med en 85/1,8G, for å få en litt større spenn i brennvidden.

Lenke til kommentar

Hvis du ikke skal fotografere mye i dårlig lys, er AF-S 60mm/2.8 Micro Nikkor et utrolig hendig verktøy og et mer allsidig (og dyrere) alternativ til 50/1.8. Veldig bra til portrett på DX, finfin til generell bruk, og så har du makro på direkten. Tamron har også en 60mm/2 til makro- og portrettbruk som får mange godord.

Så hadde jeg sett på vesle, billige 35/1.8 som normalobjektiv - trolig Nikon-objektivet som gir mest ytelse for pengene.

Jeg ville testa ut både Nikon og Tamron sine 70-300-zoomer var jeg deg. Og kjøpt en av dem først, deretter bytta ut Sigma sin 18-200. Hvis du ikke presser bruksområdet til den, kan det hende den ikke ter seg så plagsomt dårlig heller.

Jeg synes også Nikkor AF-S 85/1.8G er verdt å teste ut til dyreportretter og reportasjebruk. Med D300 kan du også kjøpe den gamle AF-D 85/1.8 - ikke mye dårligere, og kan fås ganske rimelig.

Endret av SNratio
Lenke til kommentar

Hvis du ikke skal fotografere mye i dårlig lys, er AF-S 60mm/2.8 Micro Nikkor et utrolig hendig verktøy og et mer allsidig (og dyrere) alternativ til 50/1.8.

Ville ikke valgt det om ikke makro er et ønske, det er veldig stort i forhold til 50/1,8

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...