marenxd94 Skrevet 3. juli 2013 Del Skrevet 3. juli 2013 Hei! Jeg kjøpte meg et kamera, Nikon D300s, nå når jeg starter det lager det noen rare lyder.. høres på en måte ut som først en dør som knirker åpner seg og så lukker seg igjen. Og viss jeg har i objektiv lager den konstant en pipelyd. Bildene blir helt normale, men jeg forstår ikke hva dette kan være. Jeg er ganske grønn på dette området. Håper noen kan hjelpe meg. - Maren Lenke til kommentar
Trondster Skrevet 3. juli 2013 Del Skrevet 3. juli 2013 Hvilket objektiv er det snakk om - kan det være bildestabiliseringen i objektivet? Den bråker litt når den er aktiv. Lenke til kommentar
Sjokoladen Skrevet 3. juli 2013 Del Skrevet 3. juli 2013 Hvilket objektiv er det snakk om - kan det være bildestabiliseringen i objektivet? Den bråker litt når den er aktiv. Det er snakk om sigma 18-200mm. Lenke til kommentar
marenxd94 Skrevet 3. juli 2013 Forfatter Del Skrevet 3. juli 2013 Hvilket objektiv er det snakk om - kan det være bildestabiliseringen i objektivet? Den bråker litt når den er aktiv. Det er sigma 18-2005,5-6,3 HSM, men når jeg ikke har objektiv i kameraet i det hele tatt kommer forsatt den "døropningslyden" men ingen pipielyd. Lenke til kommentar
Sjokoladen Skrevet 3. juli 2013 Del Skrevet 3. juli 2013 Kanskje det er noko som er kilt imellom speilet og kameraet? Lenke til kommentar
marenxd94 Skrevet 3. juli 2013 Forfatter Del Skrevet 3. juli 2013 Det er snakk om sigma 18-200mm. Jeg vet det ikke er verdens beste objektiv, men jeg sparer og jobber meg oppover. Men det spiller ingen rolle, "døropningslyden" er fortsatt der når det ikke er objektiv i kameraet i det hele tatt. Lenke til kommentar
tomsi42 Skrevet 3. juli 2013 Del Skrevet 3. juli 2013 Er det en støvfjerningsfunksjon på D300s? I såfall kan det være den. Men den er vel mulig å slå av; i såfall vil lyden forsvinne, hvis det er kilden. Lenke til kommentar
Sjokoladen Skrevet 3. juli 2013 Del Skrevet 3. juli 2013 Er det noko som er kilt i mellom speilet og huset? Lenke til kommentar
tomsi42 Skrevet 3. juli 2013 Del Skrevet 3. juli 2013 At objektivet lager en summelyd er helt normalt. Sigma objektivene sin stabilisering er alltid slått på; når stabiliseringsfunksjonen er av, så benyttes kretsene til å holde en gruppe av linseelementer på plass. Lenke til kommentar
tomsi42 Skrevet 3. juli 2013 Del Skrevet 3. juli 2013 Er det noko som er kilt i mellom speilet og huset? Lite sansynlig. Kameraet gjør ingenting med speil og lukker ved oppstart. Og hadde noe vært kilt fast, så burde man høre lyden hver gang man tar et bilde. Lenke til kommentar
marenxd94 Skrevet 3. juli 2013 Forfatter Del Skrevet 3. juli 2013 Er det en støvfjerningsfunksjon på D300s? I såfall kan det være den. Men den er vel mulig å slå av; i såfall vil lyden forsvinne, hvis det er kilden. ¨Aldri hørt om støvfjeringsfunksjon.. Men nå tok jeg å byttet til min D60's kit objektiv, 18-55 og da forsvant pipelyden så er nok mitt fantastiske Sigma som lager den lyden, haha. Men den lyden ved oppstart og avsluttning er fortsatt der. Jeg forstår ingenting.. Lenke til kommentar
marenxd94 Skrevet 3. juli 2013 Forfatter Del Skrevet 3. juli 2013 Det var rengjøring av bildebrikken ved oppstart/avsluttning.. Nå føler jeg meg dum, men en erfaring rikere! Er det til å anbefale å ha på rengjøring av bildebrikken? Lenke til kommentar
tomsi42 Skrevet 3. juli 2013 Del Skrevet 3. juli 2013 Det var rengjøring av bildebrikken ved oppstart/avsluttning.. Nå føler jeg meg dum, men en erfaring rikere! Er det til å anbefale å ha på rengjøring av bildebrikken? Det var den jeg tenkte på. Det er en mekanisme som rister av løst støv som kan ha satt seg på bildbrikken. Den er det bare å ha stående på. Ingen grunn til å føle seg dum; ta det som et tegn at det ikke er noe i veien med hørselen Lenke til kommentar
Trondster Skrevet 3. juli 2013 Del Skrevet 3. juli 2013 Det var rengjøring av bildebrikken ved oppstart/avsluttning.. Nå føler jeg meg dum, men en erfaring rikere! Er det til å anbefale å ha på rengjøring av bildebrikken? Ja. Det er at bildebrikken "rister" litt, for å løsne eventuelt støv. La den bare være på, og vær forsiktig i det du skifter objektiv, for å minimere mengden støv inn på sensoren. Lenke til kommentar
marenxd94 Skrevet 3. juli 2013 Forfatter Del Skrevet 3. juli 2013 Ja. Det er at bildebrikken "rister" litt, for å løsne eventuelt støv. La den bare være på, og vær forsiktig i det du skifter objektiv, for å minimere mengden støv inn på sensoren. Tusen hjertelig takk for informasjonen! Nå er jeg mest sansynlig litt mindre grønn på dette området.. :-)) Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå