Gå til innhold

Forslag til nytt speilreflekskamera?

Anbefalte innlegg

Hei, noen som kan gi meg noen gode råd. Jeg har et eos 450 med dårlig linse, og eos 350. Men nå lurer jeg på å kjøpe et Eos 6d i stedet med Canon EF 24-105mm f/4L IS USM til. Er dette et dårlig valg kontra å kjøpe til andre linser/objektiver til 450'en ?

( Det er jo dyrt, men er over gjennomsnittet opptatt av foto)

Anyone?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hmm jeg hadde det standard som var med 450'en med stabilisator, men det ble knust. I tillegg har jeg en 70-300 ( husker ikke helt i farta)

Er det i tilfelle et annet obj jeg heller skulle ha kjøpt til 6D?

Lenke til kommentar

Er nok ingen dyr sak nei.... 3000-4000 kr kanskje

Hvis det er Canons utgave med IS, eller Tamron sin med VC, så er det et greit objektiv som også vil gi helt OK resultater med en 6D.

Er det et annet billigere kamera å anbefale da ?

Det kommer nok en god del gode tilbud på Canon 60D utover, ettersom 70D ble akkurat lansert. Da vil jeg nok anbefale å kjøpe den med en EF-S 15-85mm zoom.

Lenke til kommentar

Bare en påminnelse:

EF-S objektiver kan monteres i fullformat EF-fatning, men stikker lengre inn i kamerahuset enn vanlig EF og kan derfor skade fullformat kamerahus. Bildet fra et crop-objektiv vil heller ikke dekke hele bildeflaten i et fullformat-kamera, så der blir det vignettering i kanter og hjørner. Motsatt vei går det greit, man kan bruke et EF 24-105 F4 L på crop kamera med EF-S fatning.

Det betyr at hvis du kjøper EOS 6D med EF 24-105 F4 L så har du bare det og evt. 70-300mm hvis dette har fullformat EF-fatning.

24-105 F4 L er et knallobjektiv med veldig fint zoom-område, dekker det meste av vanlige situasjoner, og er veldig solid og smooth. Her kan du evt. supplere med en større vidvinkel og en tele eller telezoom som EF 70-200 F4 L eller F2.8 L senere.

Lenke til kommentar

EF-S objektiver kan monteres i fullformat EF-fatning, men stikker lengre inn i kamerahuset enn vanlig EF og kan derfor skade fullformat kamerahus.

Nei. EF-S-optikk passer ikke i fullframehus - EF-S-optikk passer bare på EF-S-fatning - skal du putte det på EF-fatning, så skal du i så fall tvinge/knekke/ødelegge det på plass.

Cropoptikk fra tredjepartsleverandører har EF-fatning, og risikerer ikke å skade huset - men gir kraftig vignettering, så det er ikke noe poeng å bruke tredjeparts cropoptikk på fullframehus.

Endret av Trondster
Lenke til kommentar

Det er igrunnen hva jeg sier. Fatningen stemmer visstnok, men kameraet skades fordi innerste element eller del av EF-S objektivet stikker for langt inn i huset, og skader derfor mekanismer i huset. Husker ikke i farten om det går rett i speilet, eller om det er ved bruk at speilet smeller inn i bakenden av objektivet. Uansett hvordan den biten ligger an: ikke monter EF-S optikk på fullframe hus.

Lenke til kommentar

Det er igrunnen hva jeg sier. Fatningen stemmer visstnok, men kameraet skades fordi innerste element eller del av EF-S objektivet stikker for langt inn i huset, og skader derfor mekanismer i huset. Husker ikke i farten om det går rett i speilet, eller om det er ved bruk at speilet smeller inn i bakenden av objektivet. Uansett hvordan den biten ligger an: ikke monter EF-S optikk på fullframe hus.

EF-S ikke passe. Du kan ikke montere et EF-S-objektiv på EF-fatning uten å modifisere det.

Helt riktig det du skriver om at det kan skade speilet, men det er ikke et problem ettersom objektivet rett og slett ikke passer.

Lenke til kommentar

Men hvis jeg da skal velge mellom

60D, 70D og 6D, hvilket anbefaler dere uavhengig av pris ?

6D er et helt annet beist - et fullframehus som gir det siste lille ekstra i bildekvalitet, men som ikke kan bruke cropoptikk som EF-S-optikk fra Canon, og du skal betale en del i både optikk og hus for å få dette siste lille ekstra. Sammenlign gjerne 6D og 5DmkII, som er nesten likestilte.

70D har bedre autofokus i liveview- og videomodus enn 60D, og har bedre fokussystem.

Lenke til kommentar

70D har bedre autofokus i liveview- og videomodus enn 60D, og har bedre fokussystem.

Mye enig med Trondster, du nevner tre kameraer som er optimalisert på hvert sitt område. 60D og 70D har opplagt mye felles mens 6D har en del andre egenskaper. 60D som nettopp er erstattet med 70D kan gi mye for pengene hvis du finenr et godt tilbud. 70D er forventet å være bedre enn 60D på alle områder (utenom pris), men ingen har testet et produksjonseksemplar ennå.

6D gir bedre egenskaper på høy ISO (gitt at 70D ikke er revolusjonerende mye bedre enn 60D) og bedre mulighet for liten dybdeskaprhet. Det har også mindre pikseltetthet på sensoren som gjør at teleffekten ikke blir like stor som på 70D så er mye tele noe du er på jakt etter kan 70D være et bedre valg enn 6D.

Lenke til kommentar

Men hvis jeg da skal velge mellom

60D, 70D og 6D, hvilket anbefaler dere uavhengig av pris ?

Hvis jeg ikke skal ta hensyn til pris, så vil valget stå mellom 70D og 6D. Hvilket av de to er det vanskeligere å velge i mellom.

70D har fordelen med utvippbar skjerm og rask AF i liveview modus.

6D vil ha bedre bildekvalitet i dårlig lys - ved bruk av høyere ISO enn 1600.

Lenke til kommentar

Hva ser du for deg blir bruksområdene? Blir det f.eks endel saker og ting i kjapp bevegelse bør fokussystemet vektlegges.

Tor

Nei ikke det som vil være hovedbruken nei... Det er i såfall noen ganger på handball kamper til ungene eller hesten i fart- men ikke hovedområde. Kanskje jeg da heller skal gå for 70D da :)

Lenke til kommentar

Nei ikke det som vil være hovedbruken nei... Det er i såfall noen ganger på handball kamper til ungene eller hesten i fart- men ikke hovedområde. Kanskje jeg da heller skal gå for 70D da :)

70D har en AF som egner seg bedre til håndballkamper, unger, hest og slikt. 6D sin styrke vil være lite støy på høy ISO. Noe du har nytte av i håndballhaller, hestestaller og inne ...

70D vil være helt grei på ISO opp til 3200 ihvertfall, og det finnes lyssterke objektiver (f/2.8 zoomer og mer lyssterke fast-objektiver) slik at det bør holde.

Så valget vil egentlig stå mellom et noe rimeligere hus, og dyr f/2.8 zoom-optikk, eller et dyrere hus og noe rimeligere f/4 optikk.

Lenke til kommentar

Jeg glemte å spørre om hvor mye penger du vil legge i dette totalt sett.

Unger og deres aktiviteter kan være en utfordring og jeg tror jeg ville satset på et kamera med god autofokus/følgefokus. Et slikt kamera vil være utmerket på alle andre områder og.

6D's styrke ligger i noe mindre støy ved høy iso enn cropkameraene, men dessverre er autofokusen på sparebluss. 5Dmk3 ville passet bra, men den er såpass dyr at det antagelig er vanskelig å forsvare et kjøp. Dessuten blir det ofte slik at objektivene til ff (fullformat) kamera blir dyrere enn til cropkamera. Antagelig er det fornuftige valget for deg et cropkamera, men hvilket er et litt komplisert spørsmål, jeg nevner 3 alternativer:

1. 60D - koster rundt 5.600,- inkl kitobjektiv.

2. 70D - vil koste rundt 11.000,- med kitobjektiv.

3. 7D - koster rund 8.400,- uten objektiv og fra 9.600,- med kitobjektiv.

Du kan gå inn i prisguiden her på akam og sammenligne detaljene.

60D er på vei ut og man kan få gode kjøp der.

70D er på vei inn, men antagelig ikke før i september. Problemet der er at du må betale mye for å få det tidlig, det lønner seg alltid å vente et halvt år eller mer etter et kamera er kommet i butikkene. Dermed vipper du over til neste år angående 70D.

7D er en solid gammel traver som nok vil dekke dine behov. Prisene er gode, og rett som det er så dukker det opp ekstra tilbud. Det kan være at det kommer et 7Dmk2 en eller annen gang, men når vet ingen, dessuten må en regne med at prisen vil bli skyhøy det første året.

Det finnes tester du kan lese disse kameraene, du kan bare google litt. På youtube er det og mange videoer, særlig om 60D og 7D.

Tor

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...