frankhaugen Skrevet 3. juli 2013 Del Skrevet 3. juli 2013 Jeg ble sittende å snakke løst og fast over en flaske cognac, (utrolig hvor mange verdensproblemer og filosofiske spørsmål man finner svar på med godt selskap og litt alkohol), og temaet teknologi kom opp da jeg fant frem min Galaxy Note Tablet og brukte stemmekommandoer til å gjøre et google-søk. Det gikk opp for oss at vi lever i en tid der man har et globalt informasjonsnettverk, digitalt papir, stemmestyrte maskiner, et globalt posisjoneringssystem, biler som kan kjøre segselv, kjøtt kan produseres i et apparat og mye mye mer og enda mer 'science fiction'-teknologi. Vi mangler genuin kunstig intelligens, men dette er mer et 'engineering'-problem, (prosessorkraft og programmering), enn et teknologispørsmål. Man snakker om fusjonskraft så tidlig som om 30 år, og med mindre fysikken/matten er misvisende, maks om 50 år. Vi mangler en forståelse av tyngdekraften, men allikavel har man funnet støtte for ideen om å reise fortere enn lyset, (fra reiserens perspektiv gjør man det ikke, men for en utenforstående observør vil det se ut som dette er tilfellet). Den teknologien som hadde blitt 'ubiquitous' i det vi passerte inn i et nytt århundre, er alle resultatet av hva vitenskapen opdaget rundt forrige århundreskifte. Einstein, Maxwell, og Planck, (fysikkere som ga oss forståelsen av fenomen som gjør moderne teknologi mulig), ville nok blitt overhvelmet av de ganske utrolige resultatene deres gjennombrudd har gitt menneskeheten på bare hundre år (ca.). Framskritt innen alle vitenskaplige felt, (Matamatikk, fysikk, kjemi, og biologi; alle andre "vitenskaplige felt" er derivative vitenskaper fra disse), er eksponensiell, og teknologi holder tritt. Vi mangler noen oppfinnelser, og noen fundamentale forståelser av universet, men utenom dette er det lite som tilsier at vi ikke oppnår den framtiden som mange science fiction forfattere så for seg og skrev, i sine mest utrolige historier. Hvis man tenker seg tilbake til 1990, før mobiltelefonen var liten nok til å være genuint mobil, og før PC-en faktisk var allemannseie, og så se verden bare 20 år senere. Hva vi har idag som standardutstyr i hverdagen, (PC, mobltelefon, tablet, flatskjerm-TV med stemmekontroll og 3D-bilde, internett, og mye mye mer), alt dette ville vært utenkelig. Hvis man ser på hva Star Trek på 60-tallet presanterte som fremtiden, så var det meste oppnådd innen 80-tallet, når Star Trek: The Next Generation kom ut, og det den serien presanterte har for det meste blitt oppnådd innen idag, (enkelte fremsteg viser seg å forbigå teknologier presentert av TNG; mest merkverdig er 'The Holodeck'). Vi lever i den mystiske "framtiden" allerede, og jeg kan ikke annet enn å glede meg til å se de neste 20-40 årene! 3 Lenke til kommentar
Korporal Kranium Skrevet 3. juli 2013 Del Skrevet 3. juli 2013 Eneste vi mangler nå: 9 Lenke til kommentar
Extraterrestrial Skrevet 3. juli 2013 Del Skrevet 3. juli 2013 Det er litt spennende (og en anelse skummelt) å se hvordan fremtiden formes, når det gjelder den her slags. Husker jeg hadde en drøm engang der man kunne kjøpe noe elektroniske linser av et slag, de linsene kunne tydeligvis kobles opp mot en maskin, slik at man kunne overføre filmer, tv-serier o.l. Så kunne man plassere de på øyet, lukke øynene og nyte en god film, eller serie.. hehe.. Hvordan lyden ble overført fra øynene og til hørselen er ikke godt å si, men! Lenke til kommentar
-trygve Skrevet 3. juli 2013 Del Skrevet 3. juli 2013 "Vi lever i en verden med følelsesliv fra steinalderen, samfunnsstrukturer fra middelalderen og gudelik teknologi" - fritt oversatt fra Edward Wilson. 5 Lenke til kommentar
TheKims Skrevet 3. juli 2013 Del Skrevet 3. juli 2013 Det som skremmer meg litt er hvor avhengig vi har blitt av teknologi. Man kan jo bare tenke seg hva som kan skje visst en kraftig sol storm inntreffer. Komunikasjon, samferdsel, økonomi osv ville kollapset helt. Vi måtte igjen klart oss uten elektrisitet som vi tar for gitt i dag, mange bruker elektristet som eneste oppvarmings kilde, så vinteren ville tatt ganske mange menneske liv. Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 4. juli 2013 Del Skrevet 4. juli 2013 Det som skremmer meg litt er hvor avhengig vi har blitt av teknologi. Man kan jo bare tenke seg hva som kan skje visst en kraftig sol storm inntreffer. Komunikasjon, samferdsel, økonomi osv ville kollapset helt. Vi måtte igjen klart oss uten elektrisitet som vi tar for gitt i dag, mange bruker elektristet som eneste oppvarmings kilde, så vinteren ville tatt ganske mange menneske liv. Hvorfor skulle en kraftig solstorm ta ned elektrisitetsnettet i lengre tid? AtW Lenke til kommentar
Shirmah Skrevet 4. juli 2013 Del Skrevet 4. juli 2013 Det som skremmer meg litt er hvor avhengig vi har blitt av teknologi. Man kan jo bare tenke seg hva som kan skje visst en kraftig sol storm inntreffer. Komunikasjon, samferdsel, økonomi osv ville kollapset helt. Vi måtte igjen klart oss uten elektrisitet som vi tar for gitt i dag, mange bruker elektristet som eneste oppvarmings kilde, så vinteren ville tatt ganske mange menneske liv. Det skremmer meg også, egentlig. Hvis all elektronikk plutselig skulle slutte å fungere hadde vi fort hatt en del problemer. Særlig i storbyer og land med svært høy befolkningstetthet. Det blir fort kjedelig uten kjøleskap, transport og med fly som regner ned fra himmelen... Lenke til kommentar
Gjest bruker-45896 Skrevet 4. juli 2013 Del Skrevet 4. juli 2013 Hvorfor skulle en kraftig solstorm ta ned elektrisitetsnettet i lengre tid? AtW Ut ifra det jeg har lest og forstått så er det vel ikke utenkelig at kabler kan ta fyr, eller løsne fra festene på stolper? Vet ikke hva som regnes som "lengre tid", men hvis solstormen er stor nok vil det nok ta flere måneder før alt er på plass igjen, tror du ikke? Lenke til kommentar
Korporal Kranium Skrevet 4. juli 2013 Del Skrevet 4. juli 2013 Solstormer og slikt er oppblåst til de grader, konspirasjonsteorier og tullball. Hvis vi skulle gått rundt og bekymret oss over slikt hele tiden ville det hemmet utviklingen, sjangsen for at vi kan bli utryddet når som helst vil alltid være der, så ta det med ro. Lenke til kommentar
TheKims Skrevet 4. juli 2013 Del Skrevet 4. juli 2013 Hvorfor skulle en kraftig solstorm ta ned elektrisitetsnettet i lengre tid? AtW http://channel.nationalgeographic.com/channel/videos/electromagnetic-sun-storms/ Lenke til kommentar
TheKims Skrevet 4. juli 2013 Del Skrevet 4. juli 2013 Solstormer og slikt er oppblåst til de grader, konspirasjonsteorier og tullball. Hvis vi skulle gått rundt og bekymret oss over slikt hele tiden ville det hemmet utviklingen, sjangsen for at vi kan bli utryddet når som helst vil alltid være der, så ta det med ro. Det har allerede skjedd at en solstorm har tatt ned elektrisiten. Tror det var i Canada en plass at det skjedde. Lenke til kommentar
Korporal Kranium Skrevet 4. juli 2013 Del Skrevet 4. juli 2013 Det har allerede skjedd at en solstorm har tatt ned elektrisiten. Tror det var i Canada en plass at det skjedde. Og? Lenke til kommentar
Gjest bruker-45896 Skrevet 4. juli 2013 Del Skrevet 4. juli 2013 Solstormer og slikt er oppblåst til de grader, konspirasjonsteorier og tullball. Hvis vi skulle gått rundt og bekymret oss over slikt hele tiden ville det hemmet utviklingen, sjangsen for at vi kan bli utryddet når som helst vil alltid være der, så ta det med ro. Tja, det har litt å gjøre med sannsynlighet da... Såvidt jeg vet er vi på overtid for en kraftig solstorm. Hvis vi vil unngå å miste parabolsignalene våre, haha, er det kanskje på tide å tenke på å gjøre vårt elektroniske utstyr hakket vassere og mer beskyttet mot kraftig stråling. På den annen side, hadde vært interessant å bli kastet tilbake til 1800-tallet i noen måneder eller år. ...some men just want to watch the world burn Michio Kaku har litt å si om saken: 1.38 for å hoppe til der han prater om solstormer. Lenke til kommentar
Thrillseeker Skrevet 8. juli 2013 Del Skrevet 8. juli 2013 Nei, vi lever i den Vidunderlige nye verden. I det store og det hele er det ikke mye positivt med verden anno 2013. Lenke til kommentar
Thrillseeker Skrevet 8. juli 2013 Del Skrevet 8. juli 2013 Nei, vi lever i den Vidunderlige nye verden. I det store og det hele er det ikke mye positivt med verden anno 2013. Nei, vi lever i den Vidunderlige nye verden. I det store og det hele er det ikke mye positivt med verden anno 2013. Lenke til kommentar
Thrillseeker Skrevet 8. juli 2013 Del Skrevet 8. juli 2013 Nei, vi lever i den Vidunderlige nye verden. I det store og det hele er det ikke mye positivt med verden anno 2013. Lenke til kommentar
frankhaugen Skrevet 8. juli 2013 Forfatter Del Skrevet 8. juli 2013 Nei, vi lever i den Vidunderlige nye verden. I det store og det hele er det ikke mye positivt med verden anno 2013. Multiposting much?? og utdyp! Hva er det som er så negativt? -frank Lenke til kommentar
Thrillseeker Skrevet 9. juli 2013 Del Skrevet 9. juli 2013 Multiposting much?? og utdyp! Hva er det som er så negativt? -frank Blande norsk og engelsk "much"? Trykka dobbelt, ved feil. Beklager. Les Huxleys - Brave New World (Forunderlige Nye Verden). Så kan vi diskutere. Underholdning er vår soma. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå