Gå til innhold

Betalt mer i ikke-fulltids jobb enn fulltidsjobb?

Anbefalte innlegg

Har vært i fulltid i snart et års tid, og slik jeg har forstått det, får man ikke vanlig lønn i juni (kan variere hvilke måned), men man får feriepenger, som tilsvarer 12% av hva man tjener hver måned resten av året.

Dvs at i 100% stilling vil jeg få betalt fast i de månedene jeg jobber, men ikke juni, selv om jeg jobber i denne måneden.

Jeg har før hatt deltidsjobber, og har kamerater som ikke er fulltidsansatt, men fremdeles jobber som om de var det, og får betalt etter timene de jobber.

De som følger denne praksisen får betalt for alle timene de jobber, samt 12% feriepenger, noe som vil si at de kan jobbe i juni og få betalt for timene de arbeider.

Har jeg forstått systemet riktig? Jobber jeg 12 måneder får jeg betalt for 11 måneder + 1 måned feriepenger,

mens andre kan jobbe 12 måneder og få betalt for disse 12 månedene + 1 måned feriepenger?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Man får ikke 12% av det man tjener restan av året, men 12% av det man tjente året før..

Dine kamerater får både feriepenger og lønn i juni, men blir da trekt for den ferien de tar når de tar det.

Tar de f.eks fri hele august får de 0 i lønn i august.

Tar du fri hele august får du vel lønn for hele august?

I praksis er den eneste forskjellen på når ferien blir trekt, om det er i juni eller når man faktisk har ferie.

Lenke til kommentar

Man har ikke lov til å jobbe 12 måneder, man har plikt til å ta ferie. Du skal heller ikke trekkes i lønn dersom du ikke faktisk tar ut ferie. Dersom du faktisk trekkes i lønn uten å ta ut ferie skal du ha disse pengene tilbake når du slutter i jobben, med mindre du har tatt ut ferie i mellomtiden.

Lenke til kommentar

Det første året man er innleid så kan man faktisk jobbe 12 mnd hvis jeg forstod rett når dette ble forklart.

Men ellers stemmer det som blir sagt, som fast vil du som regel få feriepenger en bestemt mnd uavhengig om du har ferie eller ikke også får du lønn når du evt har ferie (hvis det ikke er samme mnd du får feriepenger selvsagt)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...