Gå til innhold

? Nokia må velge Android, før det er for sent


Anbefalte innlegg

Veldig bra innlegg det siste fra tommyb!

 

Som nevnt her var det Elop som tok livet av "melkekua" til Nokia, ikke kundene selv!

Det att Symbian økte også i en periode etter v3 var lansert er også en viktig del av historien.

 

Ellers er jeg helt enig i att man lett ser seg "blind" på markedsandeler her og glemmer att hele kjøpergruppen for smartmobiler økte kraftig i denne perioden, det er absolutt ett viktig poeng.

 

Uansett, Nokia gjorde en kjempetabbe ved overgangen til WP, det er ingen tvil om!

Om de noensinne kommer seg ut av denne hengemyren er veldig usikkert...

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Eneste grunn til at jeg ikke har nokia telefon er at de satser på windows.

 

Kommer det en nokia med pureview kamera og android så kjøper jeg uten å blunke.

 

Come on nokia... Give us something we want !!!!

 

Du er nok langt fra den eneste som tenker slik nei!

Har inntrykk av att en veldig stor kjøpergruppe venter på det samme. Slik det er blitt nå går trofaste "Nokia fanboys" over til Android og lar Nokia seile sin egen sjø, de vil rett og slett ikke ha noe med Nokia å gjøre lenger.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-376f9

Du er nok langt fra den eneste som tenker slik nei!

Har inntrykk av att en veldig stor kjøpergruppe venter på det samme. Slik det er blitt nå går trofaste "Nokia fanboys" over til Android og lar Nokia seile sin egen sjø, de vil rett og slett ikke ha noe med Nokia å gjøre lenger.

Nokias telefoner er lammekjøtt. Og de har den mest sexy laderen i hele bransjen. (!) Det er valget av operativsystem som gjør at de har så liten markedsandel.

Lenke til kommentar

I følge Kantar så steg WP fra 3,7 til 4,6 i samme periode i USA. I de 5 største EU landene var stigningen fra 4,3 til 6,8.

I EU5 landene sto Samsung for 50 av de 70,4% prosentene som Android har. DVS alle andre produsenter har til sammen 20% av Android kaken. Er det realistisk at Nokia skulle klart å bite til seg en større andel i konkurranse mot Samsung hvis de brukte Android en de ca 6% de har i EU5 i dag?

I USA har Nokia vært fraværende lenge, før de kom tilbake på markedet der med hjelp av Microsoft og Windows Phone. Uten hjelp av Microsoft hadde ikke Nokia kommet inn igjen på markedet i USA, til det var alt for mange broer brent i forhold til de store amerikanske teleoperatørene. (Lenge før Elop sin tid.) Så i stedet for ca 3% markedsandel i USA ville de hatt ca 0%.

 

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-qfohT7

Nokias telefoner er lammekjøtt. Og de har den mest sexy laderen i hele bransjen. (!) Det er valget av operativsystem som gjør at de har så liten markedsandel.

 

Ikke for å starte en mobil-OS krig, men jeg har nå kjørt nye iOS7 en uke, og kan egentlig konkludere med at det er så godt som en blåkopi av Windows Phone (med unntak av startskjermen). Så får vi se da om det faktisk er OS'et som er problemet. Når Apple går så langt i å kopiere OS'et da må de ha gjort noe riktig ;)

Selv liker jeg Windows Phone veldig godt, og kommer til å kjøpe en Nokia neste gang. Bare synd HTC'en jeg har nå aldri vil dø :)

Endret av Slettet-qfohT7
Lenke til kommentar

Jeg vil tippe at Nokia kan gå head to head med Samsung når det gjelder Android-kaka. Nokia er ikke Huawei, ZTE eller HTC. Nokia er et brand name på høyde med Coca-Cola i Europa og sikkert i andre deler av verden også. Problemet er at de har slutta å selge colaen sin og folk beviselig ikke er like interessert i ingefærøl.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-376f9

Jeg vil tippe at Nokia kan gå head to head med Samsung når det gjelder Android-kaka. Nokia er ikke Huawei, ZTE eller HTC. Nokia er et brand name på høyde med Coca-Cola i Europa og sikkert i andre deler av verden også. Problemet er at de har slutta å selge colaen sin og folk beviselig ikke er like interessert i ingefærøl.

Jeg tipper de kan gjøre det bedre. Nokias telefoner er små lekkerbiskner som i design ligger milevidt foran Samsungs drømmekjøkken design.

Lenke til kommentar
Jeg vil tippe at Nokia kan gå head to head med Samsung når det gjelder Android-kaka. Nokia er ikke Huawei, ZTE eller HTC. Nokia er et brand name på høyde med Coca-Cola i Europa og sikkert i andre deler av verden også. Problemet er at de har slutta å selge colaen sin og folk beviselig ikke er like interessert i ingefærøl.
Jeg tipper de kan gjøre det bedre. Nokias telefoner er små lekkerbiskner som i design ligger milevidt foran Samsungs drømmekjøkken design.

 

Absolutt enig! Har Lumia 920 og jeg elsker designet.

Bare apputvalget hadde vært bedre og Spotify faktisk hadde fungert for en gangskyld så hadde det vært en fantastisk telefon.

Lenke til kommentar

Android nei takk.Men hvem skal man skylde på egentlig? Ser jo nada reklame fot WP8 mobiler, forhandlere klarer ikke å bli kvitt telefonene. Måtte spørre en forhandler her om dagen om hvorfor de ikke klarte å selge ut 920 telefonene, ingen ville ha de sa han, måtte så igjen spørre om hvor mye han hadde forsøkt.. da ble han taus.Så tydeligvis er det en plass i markedsapparatet til både Nokia og MS som svikter, for WP 8.0 er ett fantastisk bra systrm, og blir bare bedre når WP 8.1 kommer.

 

NADA reklamer ? lol du ser ikke mye på tv eller har adblocker, de reklamerer jo mer enn alle de andre telefonene. Og at folk faktisk liker WP, greit for min del men det er deres tap, dagens telefoner er så mye mer enn bare ringing og tekst, du skal ha appene dine, og med WP har du ikke det. Kanskje de mest brukte, men ellers så er det ikke i nærheten av hva android eller IOS leverer. WP er bare fin å se på.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Android nei takk.Men hvem skal man skylde på egentlig? Ser jo nada reklame fot WP8 mobiler, forhandlere klarer ikke å bli kvitt telefonene. Måtte spørre en forhandler her om dagen om hvorfor de ikke klarte å selge ut 920 telefonene, ingen ville ha de sa han, måtte så igjen spørre om hvor mye han hadde forsøkt.. da ble han taus.Så tydeligvis er det en plass i markedsapparatet til både Nokia og MS som svikter, for WP 8.0 er ett fantastisk bra systrm, og blir bare bedre når WP 8.1 kommer.
NADA reklamer ? lol du ser ikke mye på tv eller har adblocker, de reklamerer jo mer enn alle de andre telefonene. Og at folk faktisk liker WP, greit for min del men det er deres tap, dagens telefoner er så mye mer enn bare ringing og tekst, du skal ha appene dine, og med WP har du ikke det. Kanskje de mest brukte, men ellers så er det ikke i nærheten av hva android eller IOS leverer. WP er bare fin å se på.

 

Og appene som mangler er...??

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-376f9

For å forklare ironien du gikk glipp av: lista er så lang at det kan ta tid å skrive den. Men det var altså ironisk ment, ikke sarkastisk.

 

Hvis du lurer på hva slags erfaring jeg har med Windows 8 så nevner jeg Lumia 800, Lumia 610 og HTC 8S. Jeg har en blogg her hvis du vil ha detaljer.

 

Men for å være alvorlig. Jeg kan ikke gi deg noe tall på apper som ikke finnes i WP8, ei heller noen liste. Men min erfaring fra iOS, Android og WP8 er at når man oppgir et søkeord i Google Play eller AppStore så får man en vesentlig lengre liste enn når man søker i Windows-butikken. Igjen, jeg kan ikke gi tall, men søkeresultatene er færre i W8.

Lenke til kommentar

Ja, jeg vet at det er flere apper til Android og iPhone...

Jeg vet også at det er 400000,FIREHUNDRETUSEN, apper på Apples app store som ALDRI har blitt lastet ned...

Men det som er poenget er; HVILKE apper er det som mangler og absolutt MÅ være i Store??

Er det 400000 prompe, rape, dyrelydapper eller 10-50 apper som faktisk har mening...

PS! Lumia 800 og 610... hvilket operativsystem...?

Lenke til kommentar

NADA reklamer ? lol du ser ikke mye på tv eller har adblocker, de reklamerer jo mer enn alle de andre telefonene. Og at folk faktisk liker WP, greit for min del men det er deres tap, dagens telefoner er så mye mer enn bare ringing og tekst, du skal ha appene dine, og med WP har du ikke det. Kanskje de mest brukte, men ellers så er det ikke i nærheten av hva android eller IOS leverer. WP er bare fin å se på.

 

Så antall apper i butikken sier noe om kvaliteten? Det er det samme som hysteriet rundt MHz på prosessorer, jo høyere er ikke nødvendigvis bedre.

 

Nei, er neimen ikke mye reklame om Windows phone telefoner rundt om.

 

For å forklare ironien du gikk glipp av: lista er så lang at det kan ta tid å skrive den. Men det var altså ironisk ment, ikke sarkastisk.

 

Hvis du lurer på hva slags erfaring jeg har med Windows 8 så nevner jeg Lumia 800, Lumia 610 og HTC 8S. Jeg har en blogg her hvis du vil ha detaljer.

 

Men for å være alvorlig. Jeg kan ikke gi deg noe tall på apper som ikke finnes i WP8, ei heller noen liste. Men min erfaring fra iOS, Android og WP8 er at når man oppgir et søkeord i Google Play eller AppStore så får man en vesentlig lengre liste enn når man søker i Windows-butikken. Igjen, jeg kan ikke gi tall, men søkeresultatene er færre i W8.

 

Du får en lang liste med apper når du søker ja, hvor mange av disse er brukelig?

Helt på tryne å måle ett OS sine kvaliteter på bakgrunn av antall apps.

Lenke til kommentar

Ok, her farer det mange tolkninger av statistikk gjennom tråden.

 

serpentbane666, du har litt rett men også helt feil.

 

Android og IOS vokste knusende raskt i 2009 og 2010.

Dette gjorde at hele markedet vokste.

Symbian tapte masse i markedsandel, som man kan forvente. Gammelt OS og kjempepopulære "nye" konkurrenter.

 

I 2009 vokste Symbian likevel. De vokste mindre enn de to store konkurrentene, men de vokste.

Det siste kvartalet i 2009 solgte Symbian det største antall enheter noen gang, hvis jeg har fått med meg alle tallene. Når Elop tok over Nokia, solgte de bedre enn noen gang. Det. Høyeste. Antall. Solgte. Nokia-telefoner. Noen. Gang.

 

I første kvartal 2010, 11 februar 2010, uttalte Elop offentlig (2 dager tidligere internt) at Symbian var død. Han skøyt melkekua si. Ikke bare skøyt han melkekua si, men han gjorde det nær på ett år før han hadde et alternativ klart. Han gjorde det før de var begynt å lage alternativet. Det ble full panikk i Symbian-leiren, MeeGo-leiren fikk sparken, kjedene droppet Nokia som en varm potet.

 

PÅ TROSS AV DETTE, klarte de i dette kvartalet det kunststykket å selge ENDA flere Symbian-telefoner. Symbian^3 var akkurat lansert, fikk lunkne til positive omtaler, og solgte litt ekstra fram til Elop beskrev det i full offentlighet som en brennende platform.

 

Men så, når Melkekua var skutt og satt fyr på, når kjedene var skremt bort fra Nokia, utviklerene på Symbian-platformen var jaget bort, så falt salgstallene som en stein.

 

Dere viste til markedsandeler i innleggene over her, men de grafene er svært farget av IOS og Androids eksplosive suksess. Nokias inntekter kommer fra antall salg, ikke fra markedsandel. Dette skjedde med antall salg:

 

elop_effect_volume.jpg

 

I ettertid har de fleste analytikere sagt at overgangen til Windows Phone feilet.

 

Jeg skal nedfelle min egen vurdering som en absolutt sannhet, for jeg har kjemperett:

 

Nokia skulle ha gjennomført overgangen til et nytt primært operativsystem på en helt annen måte. De skaut melkekua i full offentlighet. "Ikke kjøp Symbian; vent til vi kommer med noe annet basert på Windows Phone. Nei, vi har ikke noe klart, men om nesten ett år skal vi ha ett eller annet klart." Det var strategien. Den offentlige delen av strategien. Det var det de gikk ut med og skulle best mulig sikre framtiden sin med. Det kunne de ikke ha gjort dårligere.

 

Ingen sammenheng? Ingen sammenheng? Er du helt blind?

 

Uavhengig av HVA Nokia gikk over til, valgte de en helt katastrofe måte å gjøre det på.

 

Heller ikke nå trenger de ikke gjøre så dårlige valg. Dersom de har mulighet i kontrakten sin til å lage Android-telefoner, burde de gjøre det. Ikke noen idiotisk "Vi gir opp Windows Phone, til neste år kommer vi med noe annet!" Bare lag en telefon, og legg den til salg. N9 solgte som hakka møkk, og den hadde ingen grandiose forestillinger i ryggen. Lag en telefon, selg den, og la folk få kjøpe det de ønsker. Noen ønsker Windows Phone også, så bare fortsett med det. Men mange flere ønsker Nokia Android-telefoner.

Det spesielle er at Tomi Anhonens graf ikke ligner på andre grafer. Den viser en bratt stigning fra starten av 2009 til slutten av 2010, men dette stemmer ikke med andre grafer jeg har sett. Disse viser at Symbian er i fritt fall lenge før.

 

Tomi har for øvrig et rykte for å være en notorisk kritiker av Nokia etter Elop, og det er vist flere ganger at ikke alt materiale han presenterer er helt korrekt. Det er faktisk så ille at det finnes flere nettsider som er dedikert bare for å påpeke det som grenser opp mot direkte løyner.

 

På slutten av 2008 slapp Nokia N96, og i løpet av 2009 slapp Nokia N97. Begge disse grenset i praksis mot en total katastrofe. Symbian var langt fra brukervennlig sett om mot de to andre dominerende OS'ene, og telefonene hadde både firmware og hardware problemer. Mange faste nokiakunder kjøpte disse, N97 solgte 2mill i løpet av tre måneder, men etter hvert som problemene ble tydelige stagnerte salget, og klagene rullet inn, og salget stupte nok en gang.

 

Nokia hadde altså store problemer med å levere et godt produkt. De lanserte så N8, med slipp på slutten av 2010. Den mobilen med flest forhåndsbestillinger for Nokia noensinne til tross for at Elop hadde tatt over skuta, og like så solgte denne mobilen i Q4 2010 4 millioner eksemplarer, dobbelt så mye som N97. Fremdeles til tross for at Elop styrte skuta.

 

Men det var ikke nok til å snu trenden. OG N8 viste seg også å være en middelmådig topptelefon, til tross for at den hadde Symbian 3.

 

Så nei, jeg tror ikke dette var en Elop/WP effekt. Det var rett og slett at Nokia ikke klarte å lage telefoner med symbian som kunne konkurere. De var ganske enkelt for dårlige. DET er grunnen til at Nokia stupte ned i avgrunnen slik jeg ser det. Jeg kan legge til at det faktum at Elop hadde tatt over, at Burning Plaform Memoet var skrevet, eller at Nokia hadde uttalt at de kom til å satse på WP, på den tiden i det store og hele var totalt ukjent for folk flest. De ble heller ikke droppet av distributører på grunn av noe av dette. Kan for øvrig legge til at jeg selv sitter med ansvar for innkjøp og salg og har direkte kontakt med mange store distributører. Problemet var at folk ikke lenger ville ha produktene, og i vårt segment var det iPhone de aller fleste skulle ha på denne tiden.

 

Ut over dette har jeg aldri påstått at Nokia ikke kunne ha sett andre markedsandeler om de hadde satset på android.

 

Det jeg imidlertid kan påpeke er at Lumia 920 solgte 500K flere mobiler første kvartal enn Nokia klarte med N8. Det til tross for at Symbian 3 skulle være den ultimate symbian mobilen, og Lumia 920 kom med et helt ferskt Windows 8 OS.

 

Personlig er jeg glad Nokia satset på WP, ganske enkelt fordi det er et godt OS som jeg personlig liker bedre enn iOS og android. Men det er klart at et fersk OS, som alle andre, har inneholdt en del bugs. Disse har i det store og hele blitt fikset.

 

Jeg har selv eid/eier Samsung Omnia 7, Lumia 900, Lumia 920 og Samsun Ativ S. Og rent bortsett fra det første halve året med Omnia 7 er jeg i det store og hele veldig fornøyd. Kan legge til at jeg også har iPhoner, og androide enheter, men den nyeste er en HTC Sensation. Så jeg er ikke følelsesmessig knyttet til disse dingsene.

Endret av serpentbane666
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-376f9

For å lede diskusjonen inn på sporet igjen: hvordan vil det påvirke Nokias markedsandeler dersom de beholder byggekvaliteten og det ultrasexye designet og legger inn Android?

Lenke til kommentar

Antallet sier ikke noe direkte om kvaliteten, men det er mange apper som jeg bruker som ikke finnes til windows phone, eller der det ikke finnes tilsvarende.

 

AtW

Når det gjelder apper finner jeg nå alternativer til det meste, samt at stadig flere originale apper slippes. Det er imidlertid slik at de ofte er noe mer finpusset på plattformene med bredest kundegruppe.

 

Det er imidlertid noen områder som merkes bedre enn andre. Det er de stadig skiftende populære sosiale applikasjonene, og ikke minst spillene. Det er trist å si det, men det er faktisk de som ikke har valgt en WP fordi CandyCrush ikke finnes, enda. Det er disse appene folk flest har fokus på når de ser etter hva som mangler. Problemet er ikke bare viljen til å utvikle, men at mange av utviklerverktøyene ganske enkelt ikke støtter WP.

 

Fun Run er også en slik app. Denne er utviklet i Corona, som ikke støtter WP. De har imidlertid et votingsystem der utviklere kan be om prioritering av ny funksjonalitet, og der ligger ønsket for WP støtte på topp.

 

Videre er det også et annet gjentagende tema. Folk (ikke de yngste) er vant til å tenke produsenter som i gamle dager da man valgte Nokia eller Ericsson. Når de vurderer mobiler tenker de iPhone, Samsung, HTC,+++, ikke OS. Jeg snakker med mange som ikke vet hva android er, eller at dette finnes på flere merker. De er heller ikke kjent med at det finnes flere OS på for eksempel Samsungs modeller. Ofte har de hørt som Samsung og Galaxy, og da er det det de skal ha, for den skal være bra. Om man ikke skal ha en iPhone da. Tro det eller ei, men en ekstremt stor andel av befolkningen tenker slik. Folk flest har ikke hørt om Ativ. Men det finnes nå noen som har plukket opp Lumia-navnet.

Lenke til kommentar
×
×
  • Opprett ny...