AnonymDiskusjon Skrevet 2. juli 2013 Del Skrevet 2. juli 2013 Hei Fant i kveld to flåtter på tissefanten. Begge var ganske små, men kun den ene satt godt fast. Ved den flåten som satt godt fast er det en rød prikk, ikke en sirkel. Er sjansen stor for smitte? Har hatt en del flåttbitt opp igjennom årene (er 16) og ikke noe problem. Kontakte lege? Anonym poster: ae064008d39687abd6317a5c68c3556a Lenke til kommentar
AnonymDiskusjon Skrevet 2. juli 2013 Forfatter Del Skrevet 2. juli 2013 Hei Fant i kveld to flåtter på tissefanten. Begge var ganske små, men kun den ene satt godt fast. Ved den flåten som satt godt fast er det en rød prikk, ikke en sirkel. Er sjansen stor for smitte? Har hatt en del flåttbitt opp igjennom årene (er 16) og ikke noe problem. Kontakte lege? Anonym poster: ae064008d39687abd6317a5c68c3556a Konsensusmening i Norge er at bitt som har sittet antakelig under 48 timer ikke behandles. New England Journal of Medicine har anbefalt en engangsdose doksysyklin 200mg (to tabletter) for bitt i områder hvor det er mye borreliosesmitte fra flått. At det er penis spiller ingen rolle. Dette ble jeg senest fortalt av en nevrolog (minus det om penis) for en måned siden. Jobber selv som ass.lege i ortopedi, så borreliose er jeg egentlig kun obs på når det er folk med uavklart leddsmerte. Jeg er ikke erfaringskilde numero uno. Du blir også ofte uggen i magen av hele 200mg doksysyklin. Jeg ble det i hvert fall sist gang jeg pelte vekk en oversett flått som hadde stukket en fet fin rød ring, og blåst seg stor. Anonym poster: e1ad5fdaa1845283411fd3b17027eed1 Lenke til kommentar
Korporal Kranium Skrevet 2. juli 2013 Del Skrevet 2. juli 2013 Hvis den ikke forsvinner må du kontakte lege, ikke alle flåtter bærer sykdom, og det er normalt at det er rødt etter at den har satt seg fast. Ta kontakt med lege hvis du føler deg usikker. Lenke til kommentar
Bruker-280022 Skrevet 3. juli 2013 Del Skrevet 3. juli 2013 (endret) Ta kontakt med lege. Endret 10. desember 2014 av Hafti Lenke til kommentar
kattungen Skrevet 3. juli 2013 Del Skrevet 3. juli 2013 Det er normalt med et rødt bittsted der flåtten har sittet fast. Dersom det utvikler seg en hvit ring rundt bittstedet, eller bittet (det røde merket) ikke forsvinner etter tre-fire dager, bør du ta en tur innom legen. Lenke til kommentar
Spitfire396 Skrevet 5. juli 2013 Del Skrevet 5. juli 2013 Jeg opplevde det samme en gang, jeg fikk litt opphovnet hud rundt bittet men det forsvant etter et døgn, så det er nok ikke noe å bekymre seg for Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå