Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Skal kjøpe bil fra et bilforhandler et stykke unna

Anbefalte innlegg

Skal kjøpe bil fra et bilforhandler som ligger 3-4 timer unna her jeg bor, og de skal ta vår eksisterende bil som innbytte.

Jeg skal ringe de senere, men fint med litt info om hvordan det er vanlig dette blir gjennomført. Ettersom jeg bor såpass langt unna hadde jeg håpet å få ordnet alt på en dag. Dvs. jeg kjører dit, prøver bilen jeg skal kjøpe, bestemmer meg om kjøpet, pruter innbyttepris, kjører hjem med ny bil.

Er det vanlig å få unnagjort dette på én dag?

Bilen jeg skal kjøpe er avregistrert nå, og er ikke EU-godkjent. De skal også ta en service på bilen, og ellers klargjøre den.

En annen ting er bilen vi skal ha som innbytte. Den står registrert på min samboer. Pga. familiære forhold kan ikke hun bli med. Hva trenger jeg å ta med for å få tatt den som innbytte? Holder det med salgsmelding, eller trenger jeg noe annen fullmakt?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er nok ikke vanlig, men det er fullt gjennomførbart. Har du finansiering i orden, og bilen er "klar til å gå", så burde det gå fint.

Men, her får du et dilemma. Du på forhånd avtale dette med selger, bilen må som du skriver registreres og PKK-godkjennes. Det er ikke nødvendigvis gjort på en dag eller to. I den forbindelse gjør du samtidig selger oppmerksom på at du er svært interessert i å kjøpe. Det kan/vil ødelegge prutemulighetene dine.

Men... kort fortalt, er det følgende som må på plass fra din side:

- Finansiering

- Forsikring på ny bil

- Innbyttebilen

Men selger må stelle i stand:

- (Om)registrering

- PKK-godkjenningen (EU)

- Service/klargjøring

Åpenbart tar selgers punkter mer tid enn dine.

Din samboer må underskrive på siste side i vognkort del 2, kjøper (forhandleren) fyller ut resten. Ellers skal det ikke være nødvendig med noe mer, fullmakten gir hun i det hun underskriver der.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...