TOH65 Skrevet 7. juli 2013 Del Skrevet 7. juli 2013 Ok , tusen takk, fikk plutselig for meg at det hadde vært en utrolig bra hobby, hvor man kan få sett mye også ), er det vanskelig å få solgt bilder av landskap feks da til reiselivsbransjen feks? Dette er en veldig flott hobby. Og jeg synes det er like morsomt med 1 objektiv som med tre. Som du sikkert ser av flere tråder ovenfor er det ikke all verdens optimisme med henhold til det å leve av foto. Og det er nok ikke helt ubegrunnet. Det er fryktelig mange som tenker det samme. Foto er blitt en stor aktivitet blant nordmenn. Men det er slett ikke nødvendig å leve av dette for å selge et og annet bilde.... Jeg liker å bruke speilrefleks, og jeg vil hårdnakket påstå at dette er ikke en dyr hobby. Du trenger ikke bruke så mye penger på å komme i gang. Kanskje baller det på seg med et nytt objektiv nå og da. Sammenligner du med andre hobbyer som jakt og motorsport er foto ganske rimelig. Kjøp en ny og dyr bil så forsvinner det mer penger med det samme nøkkelen settes i tenningslåsen en de fleste bruker på fotoutstyr i et helt liv. Et godt objektiv til 10000,- kan virke mye, men med tanke på fotoglede i mange år blir det ikke mange kronene for hver dag. Jeg har 30 år gammel optikk som fungerer like godt ennå og tar bilder som er på høyde med "profesjonelle" bilder. Lenke til kommentar
fo2re Skrevet 7. juli 2013 Del Skrevet 7. juli 2013 Minner meg litt om jenter/gutter som vil bli modeller og som etter å ha klart å enten ta noen selvportrett i det samme rommet andre gjør sitt fornødne eller hatt en photoshoot med en fotograf (alt fra amatør til profesjonelle) som over natta er klar til å fly fra Milano til New York på ukentlig basis. Disse finner jeg på div fotograf og modellsider på Facebook og egne nettsider, flere av disse har 2 ting som går igjen, erfaring og betalt eller såkalt TFP. Det skurrer nesten alltid når jeg ser uerfaren og kun betalte oppdrag på samme profil. Skal man komme noen vei enten det er modell eller fotograf så er det kun resultater som betyr noe, man må ha noe å vise til som andre finner interessant og som fotograf så er det bildene som avgjør, ikke hvor mye kameraet koster. Lenke til kommentar
Dr. Brodsky Skrevet 7. juli 2013 Del Skrevet 7. juli 2013 (endret) Jeg har hatt fotografering som hobby i en del år nå, og har kun solgt 3 bilder. Alle de 3 bildene var av et arrangement, hvor det skulle lages en reklamebrosjyre for å reklamere for lignende arrangement andre steder i landet. Nå har jeg aldri aktivt gått ut for å selge bilder, men jeg tror ikke jeg hadde solgt så mye mer om jeg hadde prøvd heller. Mitt inntrykk av markedet er at landskapsfoto er noe av det vanskeligste å gjøre seg rik på. Du trenger et middels kamera med et greit objektiv, helst et stativ, et spennende motiv, middels kunnskaper om det kameratekniske, gode kunnskaper om perspektiv og snitt, en visjon og god fantasi, mye tålmodighet og timing og til slutt en dose med flaks. Da har du kanskje fått et godt landskapsfoto, kanskje til og med kjempegodt....bare synd diverse fotosider renner over av slike gode bilder. Endret 7. juli 2013 av Phileas Fogg Lenke til kommentar
fo2re Skrevet 7. juli 2013 Del Skrevet 7. juli 2013 (endret) Landskapsfotografering er vel også kun for A mennesker dessverre, da den såkalte "gyldne time" hvor lyset er best er en time før eller etter sola går opp/ned. Det vil her jeg bor i Telemark det neste døgnet være klokka 0318 og 2336 Endret 7. juli 2013 av fo2re Lenke til kommentar
Kenneth Solfjeld Skrevet 7. juli 2013 Del Skrevet 7. juli 2013 (endret) Landskapsfotografering er vel også kun for A mennesker dessverre, da den såkalte "gyldne time" hvor lyset er best er en time før eller etter sola går opp/ned. Det vil her jeg bor i Telemark det neste døgnet være klokka 0318 og 2336 Jeg tar støtt bilder i den "gyldne time" uten at det gjør meg til et A-menneske for det. Faktisk er jeg oppe hele natten.. Hva slags bokstav vil det kvalifisere til mon tro? Endret 7. juli 2013 av Kenneth Solfjeld 1 Lenke til kommentar
Gjest Slettet+3124 Skrevet 7. juli 2013 Del Skrevet 7. juli 2013 Faktisk er jeg oppe hele natten.. Hva slags bokstav vil det kvalifisere til mon tro? G for Gal? Lenke til kommentar
Kenneth Solfjeld Skrevet 7. juli 2013 Del Skrevet 7. juli 2013 Noe i den duren ja. Lenke til kommentar
Halvgud Skrevet 7. juli 2013 Del Skrevet 7. juli 2013 Når det er snakk om utstyr kamera-messig er det snakk om hvilket uttrykk du vil ha i de ferdigstilte bildene dine. Det første du må finne ut av er spesifikt hva du vil ta bilder av. Et mål kan ikke være å "ta et bilde for å selge det" - for da stumper du borti det første spørsmålet: hva skal jeg ta bilde av? Jo mer snevert du får definert ditt mål - jo mer kan du som person legge retninger til hvordan å nå det. Se for deg at du havner i en brønn - veggene er akkurat langt nok fra hverandre til at du kan sette beina mot en og kroppen mot den andre. Jo trangere brønnen blir jo enklere blir det for deg å manøvrere deg oppover. Men så blir brønnen for trang - ikke sett deg et for spesifikt mål, da kveler du deg selv. Alt man ser på som artistisk har den kreative spontaniteten i seg. Man tviholder ikke malekosten vel? Det hele handler om at du og hva enn for et utstyr du kommer til å kjøpe finner tonen sammen - at du kan se på de tekniske rammene som ligger i kameraet som kreative styringer. Ikke restriksjoner, bare guidelines om hvor du vil! Kamera bygger på logikk - et bilde bygger på logikk og en kreativ ferdelse. Du kan ikke båssette det kreative - og du må båssette det logiske. Lek deg frem - gjør din greie. Det er det du ender opp med å gjøre til slutt uansett! Lenke til kommentar
trygvan Skrevet 10. juli 2013 Del Skrevet 10. juli 2013 (endret) Jeg vil si du minst må ha et systemkamera, der brikken er minimum micro 4/3. Med mindre eller dårligere brikker enn dette vil risikoen for å ha for dårlig teknisk kvalitet på det eventuelle blinkskuddet være for stort. Det er også noen effekter som er lettest å få til med systemkameraer og oppover. I gode forhold kan man selvfølgelig være heldig, men mange av de interessante situasjonene er jo når det ikke er høylys dag. Generelt er nok større og dyrere utstyr en fordel for å redusere faren for teknisk dårlige bilder. For min del er jeg foreløpig fornøyd med Crop-speilrefleks og en grei normalzoom som jeg synes er greit på ferier og slikt, men jeg har ikke ambisjoner om å selge noen ting. Var en artikkel jeg tenkte å lenke til der det var tatt bilde av en ørn med systemkamera. Litt teknisk dårlig, men godt motiv. Fant det ikke igjen, men poenget er at erfaring, motivasjon og kompetanse er veldig viktig, også er det tekniske bare en nødvendighet i tillegg. Spørsmålet er hvordan man utvikler seg som fotograf. Her er et eksempel på en som faktisk nå får betalt for et prosjekt, men merk at han har lagt svært mye ned i det selv på forhånd. Ser det fristende ut? http://www.ba.no/nyh...cebook&ns_fee=0 Dette bildet er tatt med dyrt utstyr (heldigvis kan vi kanskje si): http://www.nordlys.n...icle5955389.ece Ikke sikkert han har tjent penger på bildet selv om det er flott og har blitt kjent - men det er god reklame for han som fotograf. Hvis du er ung og ønsker å bli proff-fotograf, kan det være en ide å ta en kikk på studietilbudet for å bli fotograf. Her er en slik skole: http://www.fotofagskolen.no/nb-NO. Om du ikke ender med å bli fotograf likevel, så har du lært noe om blant annet design. Endret 10. juli 2013 av trygvan Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå