Luigi85 Skrevet 2. juli 2013 Del Skrevet 2. juli 2013 Hva vil et slikt kamera koste? Hvis man skal ta bilder som man kan selge feks? Lenke til kommentar
Gjest Slettet+3124 Skrevet 2. juli 2013 Del Skrevet 2. juli 2013 Det er ikke utstyret som avgjør kvaliteten på bildene, det er det som befinner seg ca 10 cm bak okularet. Lenke til kommentar
Gjest medlem-82119 Skrevet 2. juli 2013 Del Skrevet 2. juli 2013 Vi snakker vel om speilrefleks/MFT med mulighet til å ta bilder i raw formatet bl.a Er fristet til å si at du kan selge bilder tatt med mobiler og kompaktkamera, men du tenker vel på f.eks nikon D5100, D7000 osv eller canon 6-700D osv. Vi snakker vel da om kamera fra 5-10000 kroner samt noen gode objektiver. Lenke til kommentar
Shirmah Skrevet 2. juli 2013 Del Skrevet 2. juli 2013 Det kommer helt an på hva man skal ta bilder av, og hvor kresne bildekjøperene er. Begrensningen ligger sjelden i kameraet, men som oftest i fotografen. Lenke til kommentar
Luigi85 Skrevet 2. juli 2013 Forfatter Del Skrevet 2. juli 2013 hehe mobil ja hadde jo vært det greieste det da, men må jo være litt proft , er det vanskelig å få solgt slike bilder da? av landskap etc? cruiseskip, fjell osv? Lenke til kommentar
fo2re Skrevet 2. juli 2013 Del Skrevet 2. juli 2013 (endret) Du kan kjøpe utgående Olympus og Panasonic mFT modeller til rundt 2 lapper + ett objektiv til 2 lapper så har du noe som er skarpt og bra nok til det meste utenom actionbilder det er de ikke så glad i som de større og tyngre DSLR kameraene. Endret 2. juli 2013 av fo2re Lenke til kommentar
Shirmah Skrevet 2. juli 2013 Del Skrevet 2. juli 2013 hehe mobil ja hadde jo vært det greieste det da, men må jo være litt proft , er det vanskelig å få solgt slike bilder da? av landskap etc? cruiseskip, fjell osv? Selge bilder til hvem? Hva er egentlig planen her? 1 Lenke til kommentar
Luigi85 Skrevet 2. juli 2013 Forfatter Del Skrevet 2. juli 2013 Ok , tusen takk, fikk plutselig for meg at det hadde vært en utrolig bra hobby, hvor man kan få sett mye også ), er det vanskelig å få solgt bilder av landskap feks da til reiselivsbransjen feks? Lenke til kommentar
Kazuo Skrevet 2. juli 2013 Del Skrevet 2. juli 2013 Hvis du må spørre om dette er du en del år fra tjene penger på bilder, spesielt i dagens marked.. 4 Lenke til kommentar
Nautica Skrevet 2. juli 2013 Del Skrevet 2. juli 2013 (endret) Er ikke vanskelig og selge bilder, det vanskelige er å ta de eksepsjonelle bildene så at de blir solgt og enda verre blir det når du har noen hundre tusen andre som gjerne vil selge siden bilder på nettbaserte bildetjenester. Du klarer fint og ta akseptable bilder med utstyr for en 2/3000.- Endret 2. juli 2013 av Nautica Lenke til kommentar
Gjest medlem-82119 Skrevet 2. juli 2013 Del Skrevet 2. juli 2013 Raske penger er vel å knipse utro menn med en telelinse, og selge bildene til mannen eller kona. Litt privatdetektiv med andre ord. Du kan også oppsøke ulykker, branner osv (politiradio...?) og knipse noen bilder der som du kan selge til avisene. Skal du ta bilder til reiselivet osv bør du nok ha mer kunnskaper. Lenke til kommentar
polljen Skrevet 2. juli 2013 Del Skrevet 2. juli 2013 Jeg har utstyr som sikkert mange "profesjonelle" bruker, men det hjelper (dessverre) ikke det minste for jeg er og forblir en evig (lykkelig) amatør. Som de fleste andre sier så er det personen bak kameraet som er det viktigste, og jeg tror du lever i en drømmeverden hvis du er av den oppfatning at du ved å anskaffe deg såkalt "profesjonelt" kamera automatisk kan tjene (gode) penger på bildene du tar. Hvis du "plutselig" fikk for deg at dette kunne være utrolig bra hobby så har du rett i det, det er en flott hobby. Men det er et langt steg fra å være en "kostbar" hobby for mange av oss til å bli en innbringende hobby for noen få. Lenke til kommentar
Trondster Skrevet 2. juli 2013 Del Skrevet 2. juli 2013 Du trenger ikke så bra utstyr for å ta profesjonelle bilder. Du trenger derimot bra ferdigheter - det er det som er det vanskelige - ikke utstyret. Lenke til kommentar
Gjest medlem-82119 Skrevet 2. juli 2013 Del Skrevet 2. juli 2013 Det er med fotografering som med sex, ferdigheter teller mer enn utstyret... Lenke til kommentar
buitre Skrevet 2. juli 2013 Del Skrevet 2. juli 2013 Skal du ta landskapsbilder trenger du dette kameraet: Eller et speilrefleks/mFT med god optikk....... Lenke til kommentar
Bjerknez Skrevet 3. juli 2013 Del Skrevet 3. juli 2013 Jeg må si du har høye ambisjoner når målet ditt (før du i det hele tatt vet opp ned på et kamera) er og slege bilder til reiselivsbransjen. Men men, all ære for dine ambisjoner Mye er sagt med tanke på hva man trenger av utstyr for å ta profesjonelle bilder. Jeg har selv utstyr som er langt dyrere enn det mange proffe fotografer har, men allikevel har jeg ikke dratt inn mange kronene på bildesalg. Nå har jeg ikke vert spesielt aktiv med tanke på salg heller og det er ikke målet mitt i det hele tatt, men det er vanskeligere enn man tror. Bare jeg for solgt nok bilder til at jeg får dekket foringskostnadene til min Canon Pixma Pro-1 A3+ skriver så er jeg mer enn happy 2-lapper i året er jeg mer enn nok fornøyd med. Jeg vil ha fotograferingen som en hobby da jeg synes (tror) det gjør fotograferingen mer givende. Jeg vil ta bilder fordi jeg VIL og ikke fordi jeg MÅ Lenke til kommentar
flageborg Skrevet 3. juli 2013 Del Skrevet 3. juli 2013 Hvis man skal ta bilder som man kan selge feks? Det er nok ikke så dumt hvis du tar en liten "research" av markedet før du handler med et slik utgangspunkt... Her er et lite utdrag fra en teksten til en meget erfaren og omdiskutert fotograf som kanskje kan hjelpe deg i vurderingene dine... "How to Go Pro I just updated How to Become a Professional Photographer, and uncovered some new statistics: In 2010, the US Bureau of Labor Statistics documents that the median pay for photographers is $29,130 per year, or $14 per hour. "Median" pay means that half of photographers make less than this. You'd make the same as a bus driver, day laborer, security guard or a local delivery route driver — and each of those jobs has ten times as many jobs available as there are for photographers. To make more money, you're far better off as a personal trainer, bug sprayer, massage therapist or secretary, and there are forty times as many secretary jobs as there are for photographers! Get a real job like a cop or fireman and make twice as much - and there are also ten times as many of those jobs. Try being a farmer, who also makes twice as much as a photographer, and there are ten times as many farmer jobs as photographer jobs. Most other real jobs, like electricians, do much better than photographers. Honestly, its difficult to find a lower paying job than being a photographer, and since there are so few photographer jobs, good luck! Why try to become a photographer for low pay when there are so few jobs, when there are twenty times as many jobs as a top level executive — and they pay over $101, 000 per year! Honestly, you're twenty times as likely to become a CEO, CFO or Senior Vice President as you are to find a photographer job, so get real and enjoy photography as a hobby." Resten av teksten finner du her: http://www.kenrockwell.com/tech/00-new-today.htm 1 Lenke til kommentar
Keyzer28 Skrevet 3. juli 2013 Del Skrevet 3. juli 2013 Hvis utgangspunktet ditt er å begynne å fotografere fordi du skal kunne tjene penger på det, synes jeg det er litt rart. Omtrent som å kjøpe slalomski uten egentlig å være så fryktelig interessert i slalom, men du ser jo at Svindal tjener bra med penger på det, så hvorfor ikke satse på alpint som yrke? Men hvor bra slalomski trenger man egentlig for å vinne? Det er det store spørsmålet. Lenke til kommentar
fo2re Skrevet 3. juli 2013 Del Skrevet 3. juli 2013 Hvis man skal gjøre penger i dag og skille seg ut en kort stund så er høytflyvende video men dette koster jo mer penger... En kameraet av meg driver med dette, en ting som er greit å være klar over er at dette er ikke bare å hive opp i lufta og filme for da er norske myndigheter på banen og her er det lovverk m.m. man må sette seg inn i. http://www.telen.no/nyheter/asmunds-hoytflyvende-hobby-1.7915228 Lenke til kommentar
Target.Aquired Skrevet 7. juli 2013 Del Skrevet 7. juli 2013 Ja, en ser vel egentlig dette i dagens samfunn. Jeg blir ofte lettere sjokkert når jeg ser på hva folk kjøper, bare for å ha kamera i auto og ta bilder! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå