Gå til innhold

Telefonkabel som nettverkskabel

Anbefalte innlegg

Hei, her er et spørsmål fra en komplett amatør. Canal Digital la opp fiber i leiligheten, og da ble kabelmodemet flyttet til inntaket et annet sted i huset. Pc-en står et godt stykke unna og jeg vil ha kablet forbindelse. Tidligere var det en coax fra inntaket og til det gamle modemet som sto ved pc-en, men den kan jeg etter sigene ikke benytte. Må ha nettverkskabel.

Kablene ligger skjult i veggen og det er ikke så lett å strekke nytt. Jeg har imidlertid en telefonledning fra de samme punktene, og den benytter jeg ikke lenger. Montøren fra CD mente at den kunne jeg godt benytte (Den har 8 ledere). Kjøpte derfor to veggkontakter på Jula som jeg monterte i begge ender. Disse hadde andre farger på lederne enn det som er på telefonledningen.

Jeg koplet deretter opp slik at lederne hadde akkurat samme plassering i begge nettverkskontaktene. Likevel får jeg ikke forbindelse, selv om jeg har sjekket at det er 60-70MB dersom jeg kopler meg direkte til modemet med en bærbar pc.

Kan noen hjelpe meg her? Fargene i telefonledningen skulle vel ikke ha noe å si så lenge de møter samme plassering i andre enden??

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest medlem-82119

Fargen har ikke noe å si men du må ha tunga rett i munnen om du skal koble om en telefonledning til nettverksledning og så blir det vel ikke ideelt med tanke på impedans og skjerming.

Hadde nok strukket nettverkskabel eller brukt ethernetplugger (nettverk over strømnettet). I verste fall bare lagt kabelen på veggen.

Vet ikke hvordan de ligger i veggen (rør?) eller hvordan det er koblet hos deg.

Er det telefonlinje inn må du ha en splitter. Er det bredbånd inn er det rett i modemet. Hadde valgt en trådløs router selv, men om du skal ha det kablet så hadde jeg nok strukket nye nettverkskabler.

Her er det mye kreativt du kan gjøre. En kabel fra modemet og opp på loftet, en switch på loftet, og kabler fra switchen ned der du skal ha det.

Lenke til kommentar

Hvis det er Punkt til punkt forbindelse med telefonkabelen (sannsynligvis Cat 3), så er det null problem. Da trenger du ikke splitter eller noe.

Men det kan hende at du har to telefonlinjer inn. Har du tenkt på det?

Ang hastighet, så vil nok den falle litt, pga at du får ikke revolveringen og slike ting som er på vanlig TP kabel.

Det har mye med lengde og gjøre også.

Lenke til kommentar

Klarer du å trekke kabelen, så ville jeg tapet fast en Cat5e som støtter gigabit og trukket den gjennom.

Når det gjelder kobling av ledere, så må det kobles parvis!

Dvs at hvis ikke par er koblet til hhv pin 1+2 og 3+6, så vil du ikke få tapsfri forbindelse. Dette gir minst 10Mbit, noe avhengig av lengde på kabel. I tillegg er par 4-5 og 7-8 nødvendig for 100Mbit.

Google Cat3 og sjekk fargekoder, så ser du nok hva som er par.

Endret av Jan Skrotnes
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...