Gå til innhold

Europastudier og muligheter

Anbefalte innlegg

Det er nå fire timer til fristen for å omprioritere studiesøknaden går ut. Jeg har egentlig juss i Tromsø som førstevalg, men siden jeg har mine tvil om at det blir mulig å få seg studentbolig der, frister det å omprioritere slik at Europastudier ved UiO kommer på førsteplass (jeg har sikret med studentbolig i Oslo).

Noen som har gått dette studiet og/eller vet hvordan jobbmulighetene er? Det frister å ta en bachelor i europastudier (bacheloren heter vel kanskje noe annet), med fordypning i språk (polsk eller nederlandsk tenker jeg). For deretter å ta en master i statsvitenskap.

En vei er vel å ta dette pluss PPU for så å bli lektor i samfunnsfag... (ikke så veldig hypp på akkurat det) det som gjør studiet interessant er at det ligger muligheter for jobb internasjonalt.

Noen som har noen synspunkter? :) :) :)

Endret av Star Fox
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er nå fire timer til fristen for å omprioritere studiesøknaden går ut. Jeg har egentlig juss i Tromsø som førstevalg, men siden jeg har mine tvil om at det blir mulig å få seg studentbolig der, frister det å omprioritere slik at Europastudier ved UiO kommer på førsteplass (jeg har sikret med studentbolig i Oslo).

Noen som har gått dette studiet og/eller vet hvordan jobbmulighetene er? Det frister å ta en bachelor i europastudier (bacheloren heter vel kanskje noe annet), med fordypning i språk (polsk eller nederlandsk tenker jeg). For deretter å ta en master i statsvitenskap.

En vei er vel å ta dette pluss PPU for så å bli lektor i samfunnsfag... (ikke så veldig hypp på akkurat det) det som gjør studiet interessant er at det ligger muligheter for jobb internasjonalt.

Noen som har noen synspunkter? :) :) :)

Ang jobb, så er det jo forskjell på å få en jobb og en som direkte relevant til studiene. Det siste tror jeg kan være vanskelig, for det er ofte mange om beinet på denne typen jobber. Folk med ulike former for statsvitenskapelig utdanning innen f.eks områdestudier, utviklingsstudier, politikk, statsvitenskap, etc. Ofte søker de til de samme jobbene i departement og NGO-er og det blir derfor ganske tøff konkurranse om jobbene.

I tillegg er man jo i mange tilfeller veldig låst til Oslo-området med en slik utdanning og eventuelt relevan jobb i forhold til utdanningen. Finnes ikke så mange jobber på dette området utenfor Oslo-området.

Internasjonal jobbing kan du få uansett. Det tror jeg handler mer om prioritering og ønsker enn akkurat hvilken type utdanning man har. Litt usikker på hvordan det er for deg vurderer jus pga ulikt lovverk fra land til land, men f.eks innen forretningsjus og andre områder bør det sikkert også finnes muligheter utenlands.

Lenke til kommentar

Internasjonal jobbing kan du få uansett. Det tror jeg handler mer om prioritering og ønsker enn akkurat hvilken type utdanning man har. Litt usikker på hvordan det er for deg vurderer jus pga ulikt lovverk fra land til land, men f.eks innen forretningsjus og andre områder bør det sikkert også finnes muligheter utenlands.

Joa, men problemet er at jeg mest sannsynlig ikke får sted å bo i Tromsø. Jeg har ikke lyst å gi meg selv mer problemer enn nødvendig. I alle fall ikke før jeg skal ut og søke jobb, haha. :)

Var ikke fristen for omprioritering 2. juli klokka 14:00? Mener det sto på samordna opptak, og det var gjort slik for å få med alle verdens tidssoner eller noe..

Nei, fristen er ikke ute før nå midnatt.

Endret av Star Fox
Lenke til kommentar

Jeg har noen fag fra Europafagstudiet fra noen år tilbake (avbrøt den bachelorgraden) og da var det lagt opp slik at man i tillegg til fellesfagene valgte enten språk, politikk eller historie som valgfag. Det virket som målet for de fleste var å komme seg inn i utenrikstjenesten via aspirantordningen til utenriksdepartementet. Andre typiske jobber er som Burke nevner mer "kjedelige" stillinger i stat eller kommune eller som underviser eller forsker ved forskjellige trinn i skolesystemet.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg har noen fag fra Europafagstudiet fra noen år tilbake (avbrøt den bachelorgraden) og da var det lagt opp slik at man i tillegg til fellesfagene valgte enten språk, politikk eller historie som valgfag. Det virket som målet for de fleste var å komme seg inn i utenrikstjenesten via aspirantordningen til utenriksdepartementet. Andre typiske jobber er som Burke nevner mer "kjedelige" stillinger i stat eller kommune eller som underviser eller forsker ved forskjellige trinn i skolesystemet.

Hvilke fag hadde du? Hva syntes du om dem? :)

Lenke til kommentar

Hvilke fag? Jeg hadde de obligatoriske EUR-fagene uten at jeg fullførte alle. Jeg var opptatt med å drepe drager i Azeroth på den tiden, skjønner du, så jeg kan ikke egentlig si så mye om dem.

Det er veldig kort sagt snakk om EU-historie sett fra flere forskjellige fagfelt. Demografi/geografi, økonomi og historie. Jeg hadde planlagt å ha historiefag som valgfagene mine, og har i ettertid gått over til å ta en ren historiebachelor i stedet for. Og jeg jobber overhodet ikke med noe som er relevant for verken historie eller europafag nå.

• Liker 3
Lenke til kommentar

Det kan man strengt tatt få uansett utdannelse.

Det var det som var poenget mitt. Det er vanskelig å få jobb som er relevant for studier innen samfunnsvitenskaper som feks. historie, filosofi, sosiologi, statsvitenskap og andre idéfag. Hadde jeg vært deg hadde jeg gått for jus og lest europeisk historie/politikk på fritiden.

Når det gjelder utenrikstjenesten via aspirantordningen til UD, er det svært vanskelig å komme inn. Det som også er verdt å merke seg er at slettes ikke folk med samfunnsvitenskapelige utdanninger blir prioritert. Det finnes bl.a flere siviløkonomer som har fullført aspiranttjenesten de senere årene.

Lenke til kommentar

Det var det som var poenget mitt. Det er vanskelig å få jobb som er relevant for studier innen samfunnsvitenskaper som feks. historie, filosofi, sosiologi, statsvitenskap og andre idéfag. Hadde jeg vært deg hadde jeg gått for jus og lest europeisk historie/politikk på fritiden.

Når det gjelder utenrikstjenesten via aspirantordningen til UD, er det svært vanskelig å komme inn. Det som også er verdt å merke seg er at slettes ikke folk med samfunnsvitenskapelige utdanninger blir prioritert. Det finnes bl.a flere siviløkonomer som har fullført aspiranttjenesten de senere årene.

Saken er at jeg neppe får plass å bo i Tromsø, med andre ord får jeg ikke studert juss i Tromsø lell. Jeg er ikke fysen på å endre opp med studieplass i Tromsø, men studentbolig i Oslo. :p

Dessuten er det mest språkdelen av europastudiene jeg er interessert i. c:

Endret av Star Fox
Lenke til kommentar

Saken er at jeg neppe får plass å bo i Tromsø, med andre ord får jeg ikke studert juss i Tromsø lell. Jeg er ikke fysen på å endre opp med studieplass i Tromsø, men studentbolig i Oslo. :p

Dessuten er det mest språkdelen av europastudiene jeg er interessert i. c:

Du må jo ikke bo i en studentbolig, det finnes et privatmarked også. Er utrolig lite gjennomtenkt å velge utdannelse etter hvor du har størst sjangse å få studentbolig.

Lenke til kommentar

Du må jo ikke bo i en studentbolig, det finnes et privatmarked også. Er utrolig lite gjennomtenkt å velge utdannelse etter hvor du har størst sjangse å få studentbolig.

Har du sett privatmarkedet i Tromsø? Jeg spør ikke etter råd om hvilken utdannelse jeg skal velge. Jeg spurte spesifikt om europastudier.

Mtp. at man må på audition for å få leie privat er det en tanke jeg har lagt fra meg helt.

Endret av Star Fox
Lenke til kommentar

http://www.regjeringen.no/nb/dep/ud/dep/aspirantopptaket.html?id=450753

Nederst på siden er det en oversikt over hvem som har kommet med de tre siste årene. Der er de med en samfunnsvitenskapelig utdanning i klart flertall.

Lenke til kommentar

http://www.regjering....html?id=450753

Nederst på siden er det en oversikt over hvem som har kommet med de tre siste årene. Der er de med en samfunnsvitenskapelig utdanning i klart flertall.

Det har jeg heller ikke benektet og det er logisk da de fagene er mest relevant. Men det er ikke til å stikke under en stol at det er svært vanskelig å bli tatt opp til aspirantkurset. Det er med andre ord som OlavEH sa over her at det er veldig mange om benet for jobber som er direkte relevante det man lærer under studiene.

Lenke til kommentar

Ja, jeg er enig at man ikke bare bør satse på aspirantkurset, siden det er svært få som kommer med. Men jeg syntes det blir for lettvint å bare nevne papirflytter som jobbmulighet. Hvis man er flink nok, så finnes det flere relevante jobbmuligheter

Lenke til kommentar

Ja, jeg er enig at man ikke bare bør satse på aspirantkurset, siden det er svært få som kommer med. Men jeg syntes det blir for lettvint å bare nevne papirflytter som jobbmulighet. Hvis man er flink nok, så finnes det flere relevante jobbmuligheter

Det finnes selvsagt relevante jobbmuligheter, men konkurransen er som sagt svært hard. Og folk fra flere andre felt sikler gjerne etter de samme jobbene.

I tillegg blir man gjerne ganske stedbundet. Departementer, NGO-er, forskningsinstitutter. Det aller meste av slike jobber ligger i Oslo.

Dog kjenner jeg flere med studier innenfor fag som statsvitenskap, sosiologi, etc., som har gode jobber selv om det ikke nødvendigvis er hele relevante jobber i forhold til studiene. Akkurat det bør man nok være forberedt på dersom man studerer noen av disse områdene.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...