heipådei Skrevet 2. juli 2013 Del Skrevet 2. juli 2013 jeg har da laget en kasse med subwoofer 12" Mutant 800 watt i, og jeg skal ha den på rommet mitt. hva burde jeg ha, for å spille den best mulig? jeg er virklig ny på dette her så.. dette er det jeg tenker jeg burde ha... forsterker som er over 800 watt? eller omformer fra 220volt til 12volt? eller hva trenger jeg!?! hva er best!?!? her er bilde av kassen Lenke til kommentar
Gjest medlem-82119 Skrevet 2. juli 2013 Del Skrevet 2. juli 2013 (endret) Du må ha et delefilter som kun slipper gjennom lave frekvenser. Og så må du jo ha en forsterker til å drive den. Du bør jo egenlig måle impedansen, dvs hvor mange ohm den er også. Forsterkeren bør ikek være over hva høyttaleren takler. Endret 2. juli 2013 av medlem-82119 Lenke til kommentar
heipådei Skrevet 9. juli 2013 Forfatter Del Skrevet 9. juli 2013 Du må ha et delefilter som kun slipper gjennom lave frekvenser. Og så må du jo ha en forsterker til å drive den. Du bør jo egenlig måle impedansen, dvs hvor mange ohm den er også. Forsterkeren bør ikek være over hva høyttaleren takler. Hvilken delefilter tenker du på? er det noen av disse?http://www.ljudia.no/tilbehr-s82136/delefilter-s82139 så trenger jeg selvfølgelig forsterker, men hvilken? har en sånn forsterker, men den hadde jeg tenkt å bruke senere i tid, for bilen går ikke akkurat nå.. http://www.bilxtra.no/hjem/bilutstyr/lyd-bilde/forsterkere/boss-r-12002/ Men går det å bruke den inne i huset? gjøre noe triks? Eller skal jeg kjøpe meg en ny husforsterker som er over 800w og er 2ohm stabil, med delefilter? Takker for svar! Lenke til kommentar
Gjest medlem-82119 Skrevet 10. juli 2013 Del Skrevet 10. juli 2013 Subwoofere skal spille av lavfrekvente frekvenser, og derfor har man et delefilter som kun "slipper igjennnom" lave frekvenser. Forsterkere har ofte det innebygget, men om du skal sette sammen noe må det også på plass. De ljudia fungerer sikkert, det er jo noen der for subbasser. Forsterkermessig kan man bruke "alt" men man bør ha noen tall i bakhodet og forstå betydningen av dem. Høyttalere har en impedans, normalt 2,4, 6 eller 8 ohm. Jo lavere impedans, dess mer strøm må forsterkeren levere, og dess tyngre blir det for forsterkeren. Forsterkeren har også oppgitt en impedans, men da koblet mot effekt. En forsterker på 600 watt ved 2 ohm, gir 300 watt ved 4 ohm og 150 watt ved 8 ohm. 600 watt ser mer ut enn 150 watt, og derfor oppgir mange effekten ved 1-2 ohm (1 ohm gir 1200 watt). Du må også ha i bakhodet at bilen ikke kan trylle frem effekt. begrensningen i en bil er hvor mye effekt man får fra batteriet. Et 12 volt batteri lader ideelt sett rundt 14 volt, og om det da er på 60 A så har du ikke mer enn 840 watt å bruke uansett hva du gjør. Av disse går sikkert 500 watt til å drive lys, aircondition, bilen, og alt annet, så i beste fall har du rundt 350 watt å ta av. Det er derfor proffe setter inn større dynamoer, flere dynamoer, flere batterier osv slik at de kan drive større forsterkere. Husk også at en høyeffekt forsterker krever mye strøm, så bruk skikkelige kabler fra batteri til forsterker om du skal ha skikkelig effekt ut av den. Hvilken forsterker du bør bruke er jeg ingen ekspert på. 800 watt ved en gitt impedans er jo subben din. Er den f.eks 800 watt ved 2 ohm tilsvarer det en forsterker på 400 watt ved 4 ohm eller 200 watt ved 8 ohm. Ville lagt meg under det, men hva som passer bør en bilradiospesialist svare på. Snakker du med en forhandler kan han eller hun si hva du trenger (x watt ved x ohm) og så kan du velge en tilsvarende etterpå. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå