Gå til innhold
Trenger du tips og råd? Still spørsmål anonymt her ×

Arbeidsled.trygd ved frivillig permisjon?


Anbefalte innlegg

Hei!

 

Jeg sitter å undrer litt på en ting i forhold til NAV. Jeg og samboeren min fikk ifjor en sønn, og hun har siden den gang vært ute å fødselspermisjon. Permisjonen hennes fra arbeidsstedet avsluttes 20. juli i år. Vi har også nettopp bestemt oss for å flytte til en annen by 5 timer fra oss for å studere, for min del, og for frøken sin del som skal jobbe 100% og ta matteeksamen. Det jeg lurer på er om at dersom hun bare søker permisjon fra jobben her vi bor for å flytte til en annen by, kvalifiserer man seg til retten på dagpenger? Eller må hun sies opp? Eller avlegge oppsigelse selv?

 

Håper noen forstår hva jeg spør etter. Skjønner ikke et kvekk av alle papirene på NAV.

 

- Sticky

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg skjønner ikke helt hva du spør om. Hun skal jobbe 100%, studere samtidig, og i tillegg ha dagpenger?

 

Dersom du skal studere kvalifiserer du forøvrig ikke til støtte fra NAV i det hele tatt, med mindre det er snakk om et NAV-godkjent attføringsløp.

Lenke til kommentar

Jeg skjønner ikke helt hva du spør om. Hun skal jobbe 100%, studere samtidig, og i tillegg ha dagpenger?

 

Dersom du skal studere kvalifiserer du forøvrig ikke til støtte fra NAV i det hele tatt, med mindre det er snakk om et NAV-godkjent attføringsløp.

 

Jeg skal studere på fulltid, mens hun sitter med matteboka om kveldene for å lære seg opp til en senere eksamen. Altså helt privat uten noen form for undervisningstimer.

Lenke til kommentar

Spør du:

 

OM hun er permittert fra jobb #1 og jobber 100% på jobb #2 i permisjonstiden, bygger hun seg da opp RETT til dagpenger?

 

Jobb #2 gir inntekt som vil bygge opp rett til dagpenger som legges til det hun har fra jobb #1.

 

Spør du:

Har hun rett til å TA UT dagpenger?

 

Hvis hun er student har hun ikke rett til å ta ut dagpenger. Hvis hun leser på privaten men ikke er registrert student... Er hun ikke registrert student, men arbeidstaker (i både jobb #1 og #2?).

 

Spør du:

Hva skal til for at hun skal få dagpenger på et gitt tidspunkt basert i denne beskrivelsen?

 

Hvis hun sier opp sine jobber, er det en 8 ukers forlenget ventetid uten dagpenger. Dette for å motivere til å beholde jobben. Etter den perioden får hun dagpenger, hvis hun ellers er kvalifisert. Vil tro det er ansettelsesforholdet som avsluttes sist som avgjør om hun får ventetid eller ikke.

 

Så lenge hun er registrert som student, har hun nok ikke krav på dagpenger. Men man trenger neppe være student for å ta en eksamen som privatist. Kjenner ikke reglene her, men det ville vært kontraproduktivt.

Endret av tommyb
Lenke til kommentar

Spør du:

 

OM hun er permittert fra jobb #1 og jobber 100% på jobb #2 i permisjonstiden, bygger hun seg da opp RETT til dagpenger?

 

Jobb #2 gir inntekt som vil bygge opp rett til dagpenger som legges til det hun har fra jobb #1.

 

Spør du:

Har hun rett til å TA UT dagpenger?

 

Hvis hun er student har hun ikke rett til å ta ut dagpenger. Hvis hun leser på privaten men ikke er registrert student... Er hun ikke registrert student, men arbeidstaker (i både jobb #1 og #2?).

 

Spør du:

Hva skal til for at hun skal få dagpenger på et gitt tidspunkt basert i denne beskrivelsen?

 

Hvis hun sier opp sine jobber, er det en 8 ukers forlenget ventetid uten dagpenger. Dette for å motivere til å beholde jobben. Etter den perioden får hun dagpenger, hvis hun ellers er kvalifisert. Vil tro det er ansettelsesforholdet som avsluttes sist som avgjør om hun får ventetid eller ikke.

 

Så lenge hun er registrert som student, har hun nok ikke krav på dagpenger. Men man trenger neppe være student for å ta en eksamen som privatist. Kjenner ikke reglene her, men det ville vært kontraproduktivt.

 

Denne arbeidsledighetstrygden går kun over 1 måneds tid da ansettelsedato i Tonrdheim er 1. september. Derfor vi lurte på dette :) Om hun da får dekket 1 måned fra NAV?

Lenke til kommentar

Så lenge hun er registrert som student, har hun nok ikke krav på dagpenger. Men man trenger neppe være student for å ta en eksamen som privatist. Kjenner ikke reglene her, men det ville vært kontraproduktivt.

 

Forholdsvis sikker på at man må det, med mindre det har blitt endret i senere tid. Dette er for å hindre at folk velger dagpenger eller sosialstønad fremfor studielån. Overvar en rettsak angående dette for et par år siden, og fyren fikk betinget.

Lenke til kommentar

Ja, jeg vet ikke.

 

Det er forskjell (i praksis, i alle fall) på å ta et studie og ta opp en eksamen man har strøket på. En eksamen i et fag du allerede behersker kan du klare uten forberedelser utover at du må melde deg opp og trenger å gå kveldsvakt den dagen i stedet for dagvakt.

 

Et studie får du strengt tatt ikke ta uten at du har en studieplass, og da er du registrert student.

 

I teorien ville det vært mulig å misbruke det slik du nevner, så det kan være de er helt firkanta på at du ikke får ta noen eksamener på noe vis, men de kan ikke gjøre det samme for alle typer kurs; dansekurs og sangtimer, mensa-medlemstest og gratis opplæring hos vikarbyrået. En eller annen plass er det en satt definisjon på hva som er å være student, og hva som ikke er det. Jeg vet ikke/husker ikke denne, og det ville vært forståelig om den blokkerer helt for å ta privatisteksamen/kontinuasjonseksamen. Den blokkerer i alle fall for å være deltidsstudent med tilknytning til et studie.

Lenke til kommentar

Helt klart.

 

Men svaret til original trådsvarer:

jeg tror ikke det er sjans for å få arbeidsledighetstrygd i den ene måneden. Dersom hun sier opp jobbforholdet selv, er det altså åtte uker ventetid. Dersom hun blir sagt opp er situasjonen noe anderledes, men dersom hun har jobbforhold på en annen plass (100%-jobben du nevnte) og i tillegg skal studere, så er hun jo strengt tatt ikke arbeidsledig.

Endret av tommyb
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Du får ikke dagpenger mens du er i permisjon. Retten til dagpenger forutsetter at man har tapt arbeidsinntekt på grunn av arbeidsløshet, noe man ikke har hvis man er i permisjon. Du må i så fall si opp eller sies opp, og kan da få dagpenger etter en venteperiode som løper fra oppsigelsestidens slutt.

 

Du får som hovedregel heller ikke dagpenger mens du er under utdanning. Det spiller ingen rolle om du er privatist eller student, det er aktiviteten studier som er hinderet. Unntak gjøres i tilfeller som er beskrevet i dagpengeforskriften pgf 4-3.

 

Utdanning er også definert i forskriften: "Med deltaking i utdanning eller opplæring forstås enhver aktivitet for å tilegne seg kunnskaper eller ferdigheter som ledd i en utdanning eller opplæring."

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Uansett er dette frivillig og da er vel ventetiden 8 uker eller noe slikt, altså langt over 1 måned.

 

NAV skal benyttes, ikke utnyttes.

 

Edit:

At personer som sier opp selv i det hele tatt har krav på trygd synes jeg er galt men det finnes så klart situasjoner der det kan rettferdiggjøres.

Endret av Nasciboy
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...