Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Automatgir - Har noen spørsmål rundt bruk


Anbefalte innlegg

Ja, det hørtes vel noe merkelig ut Pyro. Jeg ble litt nysgjerrig/usikker selv på hva dette "micro-slip" greiene som jeg nevnte egentlig gikk ut på, så sjekket en gang til. Det demper "torsional vibrations" fra motoren men om dette handler om komfort, eller at det er "snillere" mot drivverk etc er jeg ikke sikker på. Men jeg ser nå at hovedhensikten enkelt sagt er at den slurer for å lære seg nye verdier for clutch-trykk. Gir-hjernen bedriver altså en evigvarende kontinuerlig læreprosess for å hele tiden tilpasse seg at clutchen jo både slites, og friksjonen/"slurekarakteristikken" endrer seg også med temperatur, og ettersom oljen blir eldre (eller man plutselig heller på ny frisk olje).

 

Jeg tok litt feil når jeg sa den gjør det opp til ca 60 kmt, altså det stemmer forsåvidt, men hastighet i seg selv er ikke et parameter. Den gjør det opp til 1800 RPM, og for bensin-turbo som jeg kjenner best, så kan vel det være ca 80-90 kmt. Men det er da kun snakk om en hastighetsforskjell på 5-20 RPM, og derfor i følge VAG helt ubetydelig ifht slitasje og forbruk. Det kan sikkert diskuteres, men det er i alle fall langt mindre enn hva som går til spille i en typisk converter, før den som du nevner låser. Hehe, på den annen side skal det vel mer enn fancy clutch-kontroll til for å få lavt forbruk på den typen biler du nevner. :green:

 

 

Uansett, hvis Møller sier man skal dra DSG/Multitronic ut og inn av gir ved hvert lyskryss, så får man jo bare gjøre det, men min mening er at dette er overdrevet. Venter man derimot på burger'n på drive-by, eller står i 5 minutter og mer, så tenker jeg også at det er smart, for en viss sluring er det når bilen står i gir.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ja, det hørtes vel noe merkelig ut Pyro. Jeg ble litt nysgjerrig/usikker selv på hva dette "micro-slip" greiene som jeg nevnte egentlig gikk ut på, så sjekket en gang til. Det demper "torsional vibrations" fra motoren men om dette handler om komfort, eller at det er "snillere" mot drivverk etc er jeg ikke sikker på. Men jeg ser nå at hovedhensikten enkelt sagt er at den slurer for å lære seg nye verdier for clutch-trykk. Gir-hjernen bedriver altså en evigvarende kontinuerlig læreprosess for å hele tiden tilpasse seg at clutchen jo både slites, og friksjonen/"slurekarakteristikken" endrer seg også med temperatur, og ettersom oljen blir eldre (eller man plutselig heller på ny frisk olje).

 

Jeg tok litt feil når jeg sa den gjør det opp til ca 60 kmt, altså det stemmer forsåvidt, men hastighet i seg selv er ikke et parameter. Den gjør det opp til 1800 RPM, og for bensin-turbo som jeg kjenner best, så kan vel det være ca 80-90 kmt. Men det er da kun snakk om en hastighetsforskjell på 5-20 RPM, og derfor i følge VAG helt ubetydelig ifht slitasje og forbruk. Det kan sikkert diskuteres, men det er i alle fall langt mindre enn hva som går til spille i en typisk converter, før den som du nevner låser. Hehe, på den annen side skal det vel mer enn fancy clutch-kontroll til for å få lavt forbruk på den typen biler du nevner. :green:

 

 

Uansett, hvis Møller sier man skal dra DSG/Multitronic ut og inn av gir ved hvert lyskryss, så får man jo bare gjøre det, men min mening er at dette er overdrevet. Venter man derimot på burger'n på drive-by, eller står i 5 minutter og mer, så tenker jeg også at det er smart, for en viss sluring er det når bilen står i gir.

 

Fin informasjon.

 

Hvilken sammenheng har dette med lamellene på multitronic kassen? Jeg søkte opp mye info ang multitronic før jeg kjøpte ny bil, og omtrent alle som hadde problemer med girkassen hadde det under 2000rpm. Kjørte de bilen over 2000rpm forsvant alle problemene.

Problemene løste seg ved å oppgradere kassen fra 6 til 7 lameller.

 

Eksempel på problemet:

 

Lenke til kommentar

Jeg har sett litt på å kanskje kjøpe en 2009 Audi A4 (bensin) med tiptronic, og siden jeg ikke har vært borti automatgir så fant jeg denne tråden veldig interessant.

Men jeg ble egentlig ikke noe spesielt klokere.

Hva er egentlig best med korte stopp som f.eks rødt lys?

Skal den bare stå i D og holde inne bremsen?

 

Og for å trekke spm over på kanskje noe annet, er det spesielt problemer med Audi sin tiptronic/multitronic (det er vel hva det heter i Audier?) i nyere biler?

Lenke til kommentar

Hvilken kasse som står i bilen er her litt viktig.

Er det en konvensjonell automatkasse med converter lar du den stå i D og holder bremsen under stans.

 

Er det en S-tronic (DSG) derimot mener visst en del at den skal til nøytral ved stans i lyskryss og sånt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Fin informasjon.

 

Hvilken sammenheng har dette med lamellene på multitronic kassen? Jeg søkte opp mye info ang multitronic før jeg kjøpte ny bil, og omtrent alle som hadde problemer med girkassen hadde det under 2000rpm. Kjørte de bilen over 2000rpm forsvant alle problemene.

Problemene løste seg ved å oppgradere kassen fra 6 til 7 lameller.

 

Det er i grunn et godt spørsmål/poeng. Har dessverre ikke noe fasitsvar på det, men det er vel forsåvidt en ganske åpenbar sammenheng i form av at girkassen kutter ut sin eksperimentering og læreprosess (adaption) og lukker/låser clutchen helt ved turtall over 1800rpm. Det er ikke umulig at det man ser er at girkassen "driver å øver seg, men ikke får det helt til", hvis du skjønner... Som du sier er det mange som får byttet og/eller oppgradert clutch, men det virker som problemet handler mest om fin-kontroll og at ikke mange opplever sluring ved hardt pådrag, som du også sier. På den annen side er det kanskje ikke den enkleste girkassen å kjenne om det slurer litt, siden hele karakteristikken er litt "slure-aktig" Men låser man den i et av de virtuelle girene burde man merke eventuell sluring lett. Ett unntak er vel kanskje revers-clutchen, har hørt om en del tilfeller hvor bilen ikke vil rygge lenger.

 

Her er et skjema for Micro-slip adaption-prosessen;

post-56388-0-22896200-1373560163_thumb.png

 

Ellers er jo clutch bare en av flere vanlige feil (og det er vel aller mest utbredt på diesel). En annen vanlig feil er jo styreenhet/sensorer på girkassen. Hastighetssensorer på de forskjellige delene inni kassa er på godt og vondt bygget sammen til en enkelt enhet på styreenheten. Det gjør den relativt grei å skifte, men billig moro blir det jo ikke dersom feks bare en tempsensor er defekt. Til slutt er det jo en del som har problemer med disse girkassene, som egentlig ikke har noe problem med girkassen. Feil på bremselysbryter, feil på en ABS-sensor, feil i motorstyring, eller til og med en vakum-lekkasje kan alle gi symptomer som at girkassen tuller.

 

 

Jeg kan ta feil -Léon-, men mitt inntrykk er at feilraten gikk betraktelig ned på nyere A4 enn B6/B7, så de som kom etter 2008 er mindre utsatt. Ellers er det mange som blander begrepene, også i salgsannonser, og som kaller Multitronic for Tiptronic. Sannsynligvis fordi folk flest forbinder Tiptronic med en automatisk girkasse hvor du også kan gire manuelt, enten ved å dra girspaken ett hakk til siden, og da få mulighet for sekvensiell giring med å klikke spaken forover eller bakover, en gang for hvert gir. Alternativt at man har sånne F1 pads/knapper på siden av rattet, hvor man gjør det samme. Men dette får man både på Multitronic og Tiptronic.

 

På gamle A4 opp til 2008 ble det levert både konvensjonell automat (Tiptronic) og trinnløs (Multitronic), med mindre det var Quattro. Quattro ble ikke levert med Multitronic, men mulig det har endret seg siden, det får andre eventuelt svare på. En lur ting om man skal kjøpe Multitronic er å påse at gir-oljen har blitt bytte hver 60.000 km eller oftere. I tillegg grundig prøvekjøring hvor man er særlig oppmerksom på oppførselen ved rolig kjøring, igangsetting, bakkestart, stopping (og rett før stopp). :)

Endret av pcp160
Lenke til kommentar
  • 8 år senere...

Takk for mye god info. Har minførste bil med DSG nå.  Er spent på det som tas opp her i tråden. Hvordan er det med levetiden på clutch lamellene i dsg? Har 7 trinns med tørre lameller såvidt jeg vet.

Endret av HermannHola
Skrivefeil
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...