Gå til innhold

Microsoft legger ned Technet ordningen


Anbefalte innlegg

020713Technet.jpg

 

I dag kom nyheten om at Microsoft legger ned Technet ordningen sin. Går ut i fra at jeg ikke er den eneste som benytter meg av denne ordningen.

 

Jeg har brukt Technet siden 2010, og har skrevet om Technet mange ganger både her på forumet og på bloggen min. Det har vært en veldig god ordning fra Microsoft, der du for under 2.000 kroner per år har fått tilgang til så og si alt av Microsofts programvare.

 

Du har både fått tilgang til .iso filene (på alle språk) og til helt ekte produktnøkler, som har inkludert Windows 7, Windows 8, Windows Server 2012 og Office pakkene.

 

I dag kom nyheten om at Microsoft avvikler ordningen, og siste frist til å skaffe seg en konto (eller fornye) er 31.august. Etter det eksisterer ordningen kun for de som har en aktiv konto, og så blir alt borte 1.september 2014.

 

Må si at jeg ikke er helt overrasket over denne nyheten. Technet har tapt seg veldig de siste årene, stort sett grunnet massivt misbruk. På grunn av den nokså lave prisen for å bli medlem (ca 3.000 kroner første året) har ordningen blitt misbrukt ved at de kjøper en konto, genererer alle nøklene til f.eks Windows og Office, som de så selger ulovlig. Hver nøkkel kan aktiveres 10 ganger, så hver nøkkel har kunne blitt solgt minst ti ganger før ting har blitt stoppet.

 

Da jeg ble medlem i 2010, fikk du 10 nøkler til hvert produkt. Det ble så kuttet til 5 nøkler, for å så bli kuttet til 3 nøkler nå på slutten. I tillegg forsvant også tilgangen til versjoner som f.eks Windows 7 Home Premium og Ultimate, alle versjoner myntet for privatmarkedet.

I tillegg endret de også betingelsene i juni 2012, der de gikk bort i fra ordningen at når du hadde generert en nøkkel, så kunne du bruke den for all fremtid, også etter at kontoen utløpte, frem til antall aktiveringer var brukt opp. Etter juni 2012, ble dette endret til at nøklene kun var aktive så lenge du hadde en aktiv konto.

 

Uansett er det synd at Microsoft har avviklet en så god ordning, og det viser vel litt hvordan massivt misbruk kan stoppe en ordning for alle. (til og med at Microsoft ikke sier at misbruk var grunnen til at de stoppet ordningen).

Endret av myhken
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

De fleste slike smutthull blir jo stoppet når veldig mange melder seg på. Men forskjellen der og på Technet var jo at man kun fikk lisenser til Windows og da bare et par, med en eller to aktiveringer.

Så de ble vel ikke akkurat solgt på Ebay etterpå.

 

Jeg er for å kunne hjelpe folk skaffe seg billig programvare, men er ikke for at folk skal selge lisenser for å tjene penger. Det er en stor forskjell det.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
  • 1 år senere...

 

Vil nummerne "mine" fungere videre?

 

Nei, faktisk ikke, siden du har fornyet kontoen etter 16.juni 2012. Da endret Microsoft betingelsene, og alle som enten skaffet seg konto eller fornyet etter denne datoen mistet de "evigvarende" lisensene.

Vil anslå at nøklene kun er aktive for ca 6 måneder før det blir umulig å aktivere på dem. Det er i alle fall det tidsrommet de har brukt på å sperre nøkler fra en konto som jeg sa opp og fikk pengene igjen på en gang for en stund siden.

 

For min del fornyet jeg aldri kontoen min etter 16.juni 2012, så mine nøkler (jeg hadde en slik konto med 10 nøkler per produkt) utløper aldri.

 

 

Hva gjør vi for fremtiden?

 

Skaffe tilgang til MSDN vi BizSpark ;) - eller betale MASSE penger for MSDN tilgangen...

Du har jo også Action Pack, men vil føles pinglete ut i forhold til Technet, og MSDN, siden ordningen ikke gir tilgang på så mye. Og den koster også en del, absolutt ikke verdt prisen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...