Gjersdalen Skrevet 2. juli 2013 Del Skrevet 2. juli 2013 Ref. http://www.klikk.no/teknologi/lydogbilde/article537237.ece Jeg vil oppgradere PC'en i stua til å få PC'en til å generere 5.1 Lyd (eller 7.1 lyd) til forsterkeren min. Men det er noe jeg ikke forstår 1. Lydkort sender vel kun lyd? 2. Skjermkortet sender bilde og 2.1 lyd idag, men kanskje noen kan sende 5.1 og/eller 7.1 lyd? 3. I mitt hode så må lyd og bilde følge hverandre for at de skal klare sync'es med hverandre, er dette feil? 4. På forsterker må jeg velge inngang. Jeg velger da bildeinngang (PC), men om lyden blir sendt i en seperat HDMI kabel, så tror jeg ikke jeg vil få både bilde og lyd ved å velge bildeinngangen. Om jeg så går for optisk overføring, vil forsterkeren automatisk sync'e bilde og lyd ved å velge HDMI inngangen til PC'en? Oppsummert; Hva må jeg oppgradere for å få PC'en til å sende 5.1 (eller 7.1) lyd til forsterkeren? Lenke til kommentar
Ekko Skrevet 2. juli 2013 Del Skrevet 2. juli 2013 (endret) 1. Ja 2. Muligens, men jeg tror det vanlige er å la lydkortet håndtere lyden (rett meg gjerne på dette) EDIT:Ser ut som dette er feil utfra svaret etter meg. 3. Det er ikke feil, men i utgangspunktet vil det være som å sitte på en PC med hodetelefoner koblet i lydkortet. Da håndterer fremdeles skjermkortet bildet og lydkortet lyden. Så lenge de er i sync bør jo det kunne fuke via forsterkeren og? Men når det er sagt, hvis de ikke funker har flere forsterkere muligheten til å legge inn forsinkelse på lyden for å synkronisere, eller man kan gjøre dette i PCen, da gjerne programmet som spiller av videoen. 4. Det er mest sannsynlig en meny på PCen din som velger at for valget "PC" så bruker du HDMI2 som bildeinngang og Optical1 som lydinngan (hvor HDMI2 og Optical1 byttes ut med hvor du faktisk har koblet det til). Den vil ikke automatisk synce dem, det må du gjøre selv som beskrevet i forrige punkt. Oppsummert er det sikkert greiest å ta lyden optisk og bildet via HDMI og sette opp forsterkeren deretter. Du sier ikke noe om hvilket lydkort eller hvilken forsterker du har idag, som gjør det litt vanskeligere å være mer spesifikk. Endret 2. juli 2013 av Ekko Lenke til kommentar
Andrull Skrevet 2. juli 2013 Del Skrevet 2. juli 2013 (endret) Hei, Jeg forstår det hele kan virke litt problematisk, og det var det før i tiden. I dag så vil alle skjermkort (vet ikke om noen som ikke gjør det) med HDMI sende 7.1 surround i tillegg til bilde. Da er det bare å koble en Micro-HDMI til HDMI-kabel, eller ren HDMI til HDMI-kabel fra skjermkortet til recieveren. Setter du recieveren på riktig kanal så skal du altså ha lyd rimelig direkte. Man kan gjøre litt innstillinger rundt dette i Nvidia/AMD sine drivere, samt er det viktig at man velger riktig avspillingsenhet (husk å konfigurerer den til å være 7.1) i microsoft sin egne lydinstillinger. I avspillingsenheter i lydmenyen til Windows så vil nå recieveren dukke opp, alternativt så vil TVen/Prosjektoren du har tilkoblet recieveren dukke opp om den er på. Edit: Kjører selv prosjektor og 7.1 (egentlig 8.1) surroundanlegg til en PC. Har droppet lydkort til dette bruket for lenge siden, da DAC-en uansett er bedre på recieveren min. Edit2: Før i tidne kunne man bruke lydkort som tok inn HDMI fra skjermkortet, festet på LYD og sendte det videre, men det er selvsagt helt bakvendt, og ikke noe man bruker i dag. Endret 2. juli 2013 av Andrull Lenke til kommentar
Gjersdalen Skrevet 5. juli 2013 Forfatter Del Skrevet 5. juli 2013 Først av alt: Dere er begge lifesavers Jeg ble en god del klokere og jeg setter stor pris på at dere svarte så kjapt! Dette er hva jeg har funnet ut (men enda ikke forsøkt): Mitt skjermkort er ATI RADEON HD5700 series; http://www.amd.com/us/products/notebook/graphics/mobility-radeon-5000/mobility-radeon-5700-5600/Pages/mobility-radeon-5700-5600.aspx#2 og der sies det; "Integrated HD audio controller Output protected high bit rate 7.1 channel surround sound over HDMI® with no additional cables required Supports AC-3, AAC, Dolby TrueHD and DTS Master Audio formats" Videre en lenke som har tatt dette problemet for seg; http://www.avsforum.com/t/1327879/no-5-1-with-ati-5700-graphics-card-using-hdmi Der var konklusjonen å gjøre som Andreas foreslår i Windows + laste ned Realteks ati hdmi driver: http://www.realtek.com.tw/downloads/downloadsCheck.aspx?langid=1&pfid=24&level=4&conn=3&downtypeid=3 Denne lenken tar også for seg dette; http://www.avsforum.com/t/1093618/does-realtek-hdmi-driver-ati-hdmi-driver Konklusjon Skjermkortet mitt skal kunne kjøre 5.1 lyd og 7.1 lyd (med mindre mitt skjermkort er en eldre versjon med samme navn som linken over). Driver må installeres Lydinnstilling i Windows må endres for å reflektere 7.1 lyd. Jeg får komme tilbake med et resultat om dette fungerte (sitter på min bomberom-PC) Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå