Gå til innhold

Edward Snowden har søkt om asyl i Norge.


Gjest Slettet+3124

Anbefalte innlegg

Snowden burde få asyl her. Men han får det ikke. Årsaken er et norske velgere (du og jeg) prioriterer velstand fremfor idealisme når vi stemmer. Det gjelder enten vi stemmer borgerlig eller rød/grønt. Om 90% av befolkningen var for asyl, ville vi allikevel stemme partier som Høyre, FrP og Ap som er mot det.

 

Nå stemmer jeg Venstre da, men de har vel så langt forbigått spørsmålet i stillhet. (Bortsett fra Rotevatn, all ære til ham.)

 

Geir :)

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Snowden burde få asyl her. Men han får det ikke. Årsaken er et norske velgere (du og jeg) prioriterer velstand fremfor idealisme når vi stemmer. Det gjelder enten vi stemmer borgerlig eller rød/grønt. Om 90% av befolkningen var for asyl, ville vi allikevel stemme partier som Høyre, FrP og Ap som er mot det.

Jeg er redd for at den menige mann i Norge gir beng fordi de ikke ser alvoret i situasjonen. Slik at dette er en ikke-sak for de, og dermed heller ikke påvirker hvordan de kommer til å stemme.

 

At venstre er såpass passive som de er, overrasker meg egentlig litt.

Lenke til kommentar

Det er valgår i år, og dårlig ressursbruk å fronte saker som menigmann ikke bryr seg om, antar jeg.

 

Jeg har aldri truffet på "menigmann", men gitt at det er 25% av befolkningen som ikke stemmer og enda høyere prosentandel blant de yngre stemmerne, så antar jeg at menigmann mer er et floskel-synonym for minste felles multiplum.

 

Selvfølgelig kan man ikke få folk til å bry seg om ting som de egentlig driter i. Men folk bryr seg om at deres stemme har en betydning. Dét kan man gjøre noe med, til forskjell fra hvordan de andre partiene bedriver politikk, med at enten så godtar man hele valgprogrammet eller så kan man stemme på et annet parti som også har masse hummer og kanari på programmet.

 

Og så står man der og skal finne seg i et så rigid system, uten mulighet til selv å kunne påvirke politikken, uten mulighet til å kunne stemme på saker.

 

 

Og så heter man "menigmann" istedenfor "borger".

Vel. Det ønsker altså vi å gjøre noe med.

Hvem vet, kanskje det blir flere og mer forskjellige grupper, som opplever seg som å ha representasjonsmulighet og som også stemmer, da. :)

Lenke til kommentar

Lykke til!

 

Menigmann er meg. Vi som stemmer på partier vi synes er i nærheten av anstendige. At mange ikke finner det bryet verd er åpenbart.

 

Jeg ser at dere ikke har valgprogrammet klart ennå. Det begynner vel å haste. Men i kjerneprogrammet står det: "Publisere offentlige data med gjenbrukbar lisens, bare personvern og rikets sikkerhet kan stanse publisering." "Rikets sikkerhet", rammer ikke det Snowden?

 

Geir :)

Lenke til kommentar

Jeg har aldri truffet på "menigmann", men gitt at det er 25% av befolkningen som ikke stemmer og enda høyere prosentandel blant de yngre stemmerne, så antar jeg at menigmann mer er et floskel-synonym for minste felles multiplum.

 

Selvfølgelig kan man ikke få folk til å bry seg om ting som de egentlig driter i. Men folk bryr seg om at deres stemme har en betydning. Dét kan man gjøre noe med, til forskjell fra hvordan de andre partiene bedriver politikk, med at enten så godtar man hele valgprogrammet eller så kan man stemme på et annet parti som også har masse hummer og kanari på programmet.

 

Og så står man der og skal finne seg i et så rigid system, uten mulighet til selv å kunne påvirke politikken, uten mulighet til å kunne stemme på saker.

 

 

Og så heter man "menigmann" istedenfor "borger".

Vel. Det ønsker altså vi å gjøre noe med.

Hvem vet, kanskje det blir flere og mer forskjellige grupper, som opplever seg som å ha representasjonsmulighet og som også stemmer, da. :)

Menigmann har forstått at det å stemme er å kaste bort hans tid ettersom han ikke har noen innflytelse uansett hva han stemmer.

http://en.wikipedia.org/wiki/Paradox_of_voting

 

Videre ser menigmann gjerne at hjemmesitterpartiet vinner valget slik at den påståtte legitimiteten av dette vanstyret forsvinner.

Endret av Skatteflyktning
Lenke til kommentar

Menigmann har forstått at det å stemme er å kaste bort hans tid ettersom han ikke har noen innflytelse uansett hva han stemmer.

http://en.wikipedia....radox_of_voting

 

Jeg er helt enig i at man kan oppnå mye ved å delta i interesse-organisasjoner og andre aktivist-grupper.

 

Videre ser menigmann gjerne at hjemmesitterpartiet vinner valget slik at den påståtte legitimiteten av dette vanstyret forsvinner.

 

Det eneste spillet man vinner ved å ikke delta i det, er kjernefysisk krig. ;)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Slik jeg ser det er det bare 2 partier som skjønner viktigheten av personvern og forstår seg til en viss grad på IT. Disse 2 partiene er Venstre og Piratpartiet. Valget mitt kommer nok til å falle på Venstre, mtp at Piratpartiet antakelig ikke kommer over sperregrensen uansett.

 

Høyre får neppe min stemme igjen etter DLD.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

FN uttaler seg i kveld om Snowden-saken. Ber alle land respektere asylretten, og kritiserer indirekte de raske avvisningene av Snowdens asylsøknader. http://www.dagbladet...owden/28177886/

 

Dette er ytterst pinlig for Norge.

 

Nå må Jagland vise ryggrad ved utdeling av Nobels fredspris en av de nærmeste årene. Nå har han endelig en mulighet til å tildele den en amerikaner på reelt grunnlag.

Endret av Horten Market
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...