tomsi42 Skrevet 8. juli 2013 Del Skrevet 8. juli 2013 ISO 3200-bildet av saksofonisten er veldig lovende, og tilsynelatende klart bedre enn hva 7D klarer på iso 3200. Vanskelig å bedømme av ett enkelt bilde, og skulle ønske de hadde lagt ut et tilsvarende iso 6400-bilde. Men dersom det blir så bra som det kan se ut til, så blir jeg fort 10 laken fattigere. Jeg trenger litt mikrojustering av fokus med mitt Sigma 17-50 f/2.8 OS, om det da ikke er 1100D'en min som sliter med å holde fokusmotoren i objektivet helt under kontroll. Uansett vil 70D være en kjærkommen oppgradering. Kjenner det klør både i fingrene og kredittkortet nå... Dette er JPEG-utgaver, og jeg vil tippe at det er JPEG rett fra kamera, i og med at Canon skryter av klart forbedret høy-ISO-ytelse på JPEG. Vi må nok smøre oss med tålmodighet og vente på at RAW filene dukker opp, for vi kan trekke noen konklusjoner. Selv om RAW-filene ikke yter nevneverdig bedre enn. Du vil uansett oppdage en klar forbedring i forhold til 1100D. Og jeg vil ikke være overrasket om AF er mer presis på 70D også, uten at du trenger å justere noe som helst. Men det lønner seg å ha is i magen, og vente til kamera er i butikken og reelle tester begynner å dukke opp. Lenke til kommentar
tech8 Skrevet 8. juli 2013 Del Skrevet 8. juli 2013 Så det sies at Jpeg rett fra kameraet er bedre enn tidligere, uten at råfilene er det. Spørsmålet er da, vil denne forbedringen også komme til DPP og dermed også til eldre kamera, eller ligger de samme konverteringsalgoritmene allerede i DPP (som har "ubegrenset" med prosessorkraft)? Lenke til kommentar
TorVidle Skrevet 8. juli 2013 Del Skrevet 8. juli 2013 Så det sies at Jpeg rett fra kameraet er bedre enn tidligere, uten at råfilene er det. Spørsmålet er da, vil denne forbedringen også komme til DPP og dermed også til eldre kamera, eller ligger de samme konverteringsalgoritmene allerede i DPP (som har "ubegrenset" med prosessorkraft)? Et interessant spørsmål. Nå gjenstår det å se hvor store forbedringer man i praksis ser, og ikke minst hvor forbedringene ligger. Hvis jeg skal tippe noe har de antagelig fått til en bedre støyreduksjon uten å helt kverke detaljene, dermed kan de bruke en mindre oppskarping. Summen vil da gi et skarpere og mer detaljrikt bilde. Man skulle ved første tanke tro at en kan få til det samme med råfilene i DPP - og muligens kan man det. Spørsmålet er da om DPP og blir forbedret/oppdatert eller om det man snakker om er mer kun en tilnærming til resultatene man kan få via råfilbehandlingen og ikke noe nytt hokuspokus. I såfall kan jeg ikke helt forstå at omtalen fra canon kan omsettes til synbarhet i det omfanget de lover. Canon er rimelig gode på jpg fra kameraet allerede (og særlig på lave og middels isoverdier). Når det gjelder råfilene fra 70D finner jeg det underlig at de helst ikke snakker om disse, men kun fokuserer på jpg. Dermed blir jeg mistenksom og tvilende til at råfilene i seg selv er noe særlig annerledes enn det gamle kjente fra canon. Jeg stiller meg og spørsmålet om dette nye fokusgreiene har gått på bekostning av råfilkvaliteten, altså hva den kunne blitt uten. For meg virker det og som om canon selv er tilfreds med det nivået de har vært på de siste årene og satser heller på allsidighet og video etc. Forsåvidt ikke noe feil med allsidighet, men selve bildekvaliteten burde jo og tas videre oppover. Tor Lenke til kommentar
robertaksland Skrevet 9. juli 2013 Del Skrevet 9. juli 2013 Dette er JPEG-utgaver, og jeg vil tippe at det er JPEG rett fra kamera, i og med at Canon skryter av klart forbedret høy-ISO-ytelse på JPEG. Vi må nok smøre oss med tålmodighet og vente på at RAW filene dukker opp, for vi kan trekke noen konklusjoner. Selv om RAW-filene ikke yter nevneverdig bedre enn. Du vil uansett oppdage en klar forbedring i forhold til 1100D. Og jeg vil ikke være overrasket om AF er mer presis på 70D også, uten at du trenger å justere noe som helst. Men det lønner seg å ha is i magen, og vente til kamera er i butikken og reelle tester begynner å dukke opp. Må absolutt vente på testresultater ja. Nå ser jeg og at siden det er iso-ytelse jeg ønsker den største forbedringen på, og er forberedt på å betale 10k, så er plutselig 6D innenfor rekkevidde, men da mangler jeg normalzoom da, og må klare meg med 50mm f/1-8 inntil videre. Men så er jo Tamron 70-300'en min FF-klar også da. Skal ikke være lett dette. Må nesten få prøvd dem på et vis og sett hva de duger til. Lenke til kommentar
tomsi42 Skrevet 9. juli 2013 Del Skrevet 9. juli 2013 Selv om 70D blir en god del forbedret på høy-ISO siden, så vil det fortsatt være et stykke opp til 6D. Så da kan det være verdt å vurdere den. Så lenge du ikke trenger action-style AF da. Lenke til kommentar
-=Kasper=- Skrevet 12. juli 2013 Del Skrevet 12. juli 2013 Mye eder og galle her basert på synsing. Nesten så det grenser til det komiske. Viktig å huske at et nytt kamera ikke automatisk er rævva selv om man elsker Nikon, eller nettop har vært så "dum" å kjøpe et hus som er passé (7D kanskje) Iso er selvfølgelig ikke i nærheten av 6D, Men 6D er fullformat, og holder like bra, om ikke bedre iso som 5D III, 70D skal selvfølgelig ikke konkurrere mot dem. Holder 70D kvaliteten på iso3200 som saksofonbildet på jpeg, trenger forøvrig ikke jeg på død og liv å ha bildet ut i raw :-) Tvilsomt at Canon har "redigert i dagesvis" på dette. Det vil i så fall komme tilbake som en katapult om noen måneder når testene kommer. Det ser simpelten veldig bra ut sammenlignet med den aldrende sensoren som sitter i EOS 550-700D og 60D + 7D. (ja det er samme sensor i alle. Det andre ting som skiller dem). Min første tanke var at iso 3200 så ut som tilsvarende iso 800 på den gamle sensoren. Så er mulighet for microjustering av AF på objektiver tilbake! Bruker du kitobjektivet så sitter du sikkert som et spørsmålstegn nå. Men alle som har fastoptikk og annen optikk med god blender har ofte sett problemet med fokus punkt som aldri treffer helt der det skal. Alltid enten litt i forkant, eller litt i bakkant. Veldig Bra Canon! Den nye sensoren åpner nye dører spesielt mot video. Det er jo ikke noe annet en super spennende. Jeg har ikke heller tidligere vurdert et kamerahus for dets videokvaliteter, men nå må jeg gjøre det. Ifølge "on hand reviews" så virker dette som det skal. Det betyr nok at neste gang jeg tar video kameraet mitt ut av veska, så er det for å kaste det. Det kommer ikke lenger til å være i nærheten av hva 70D kan levere. Jeg sitter med et knippe objektiver hvor en skikkelig normalzoom og vidvinkelzoom er investert i, basert på crop sensor. Byttkostnaden er høy om jeg skifter til full format. Skal jeg gå til fullformat? Nei jeg tror ikke det. Nye fullformathus er garantert på plass innen ett til to år med sensorer som har samme funksjonaliteter som vi ser her på 70D. så å oppgradere til fullformat nå kan bli surt. Jeg har ventet siden våren 2012 på dette huset. Det ser ut til å overgå hva jeg håpet på. Kommer sent, men godt Gleder meg som en unge til jeg får 70D i hus. Kan vi kalle det planlagt julepresang?? Lenke til kommentar
tomsi42 Skrevet 12. juli 2013 Del Skrevet 12. juli 2013 Mye eder og galle her basert på synsing. Mye synsing, ja. Det er vel også de som er skuffet over at Canon ikke har kastet seg på "Vi må ha best mulig DXO-mark tall" bølgen. Den nye sensoren åpner nye dører spesielt mot video. Det er jo ikke noe annet en super spennende. Jeg tror denne sensoren kommer til å bli en game-changer som kommer til å endre bransjen. Ikke bare for video-delen, men også for oss som synes at liveview og utvippbar skjerm er noe av det viktigste som har kommet på moderne kameraer. Kan vi kalle det planlagt julepresang?? Da blir det jul i år også Hadde jeg fortsatt holdt meg i Canon-verdenen, så hadde 70D vært et interessant alternativ. Men for meg, så er det nok en Olympus E-P5 som blir julegaven. Lenke til kommentar
-=Kasper=- Skrevet 12. juli 2013 Del Skrevet 12. juli 2013 Hadde jeg fortsatt holdt meg i Canon-verdenen, så hadde 70D vært et interessant alternativ. Men for meg, så er det nok en Olympus E-P5 som blir julegaven. Du gleder deg, Jeg gleder meg. Alle er Happy ! Ingen "Eder og Galle" å spore Lenke til kommentar
Kaksa Skrevet 12. juli 2013 Del Skrevet 12. juli 2013 Det som avgjør julegavespørsmålet for mange, er nok om 7DmkII er lansert eller ikkje. Eg planlegger hvertfall oppgradering til enten 70D eller 7DmkII, spørsmålet er kva eg skal velge. Lenke til kommentar
-=Kasper=- Skrevet 12. juli 2013 Del Skrevet 12. juli 2013 Litt av spørsmålet blir vel kanskje vel så mye hva du venter på. Det er jo vanskelig å velge noe som man ikke vet hva blir, eller om det i det hele tatt kommer. 7DmkII, gitt at det kommer, vil sikkert være et hus som garantert er bedre værtettet, skyter raskere serier, muligens opp mot 10-12fps. etc.. Men er det behov du egentlig har, og faktisk savner? Personlig kommer jeg nok fortsatt til å gå for 70D Skulle det komme en lansering av en 7DmkII ila. det neste året, noe ingen kan bekrefte, så vil nok ikke dette huset ha noen annen brikke og bildekvalitet. Det vil nok være andre salgsargumenter, bla. de som er nevnt over. Og det er behov jeg ikke har når de øker spesifikasjonene da 60D til 70D såpass som de har gjort. Lenke til kommentar
TorVidle Skrevet 12. juli 2013 Del Skrevet 12. juli 2013 Mye eder og galle her basert på synsing. Nesten så det grenser til det komiske. Viktig å huske at et nytt kamera ikke automatisk er rævva selv om man elsker Nikon, eller nettop har vært så "dum" å kjøpe et hus som er passé (7D kanskje) Tja, er det nå det hvis du klarer å være litt nøktern i tankegangen? Hvis det stemmer at råfilene er som 60D sine så hvorfor skulle en sprette korker og halleluja for at canon har klart å få den nye sensoren til å levere som den gamle? (Jeg har både 7D og 5Dmk2 siden 2009 - bare som et svar til din noe merkelig tanke om årsaker til at man ikke jubler med fistel over 70D ) Men mulig du synes det er flott at canon har klart å kopiere seg selv. Holder 70D kvaliteten på iso3200 som saksofonbildet på jpeg, trenger forøvrig ikke jeg på død og liv å ha bildet ut i raw :-) Tvilsomt at Canon har "redigert i dagesvis" på dette. Det vil i så fall komme tilbake som en katapult om noen måneder når testene kommer. Det ser simpelten veldig bra ut sammenlignet med den aldrende sensoren som sitter i EOS 550-700D og 60D + 7D. (ja det er samme sensor i alle. Det andre ting som skiller dem). Min første tanke var at iso 3200 så ut som tilsvarende iso 800 på den gamle sensoren. Altså - du er rimelig naiv hvis du tror at noen hos canon bare har knipset promobildene og så lagt de direkte ut ubehandlet. De er garantert etterbehandlet i minste detalj og gjennomgått med lupe av minst 30 fyrer med skrå øyne før de ble godkjent. Personlig skulle jeg fått til mer eller mindre det samme med 7D og med samme motiv og god råfilbehandling. Så er mulighet for microjustering av AF på objektiver tilbake! Veldig Bra Canon! Skulle bare mangle om ikke de rettet opp i den fadesen som skjedde med 60D. Den nye sensoren åpner nye dører spesielt mot video. Det er jo ikke noe annet en super spennende. Klart det er interessant for de som er ivrige med video og/eller liveview. Ingen motsier deg der, men man lurer på om det har gått på bekostning av mulighetene for større forbedringer av stillbildekvaliteten - og da først og fremst iso-egenskapene. I såfall er det et skritt frem og et som står igjen på samme sted siden 2009. Nye fullformathus er garantert på plass innen ett til to år med sensorer som har samme funksjonaliteter som vi ser her på 70D. så å oppgradere til fullformat nå kan bli surt. Tja, jeg kan ikke se for meg at canon kommer med f.eks et 5Dmk4 allerede om et år - canon har som regel 3-4 års syklus på den typen hus (xD-hus). (og når det gjelder 7Dmk2 så ryktes det at canon har minst 1 cropsensor til som prøves ut, så det er ikke sikkert at det får samme sensor som 70D dersom mk2 kommer da. Det er vel nå kommet rykter om at lansering kan skje rundt årsskiftet muligens). Det har og vært snakk om at det er helt samme autofokusmodul/system som i 7D, men såvidt jeg husker fra en handson så kunne en ikke justere oppsettet like omfattende som i 7D. Dog er det selvsagt en forbedring fra 60D. Misforstå meg rett: Jeg håper jeg tar feil og at råfilene er betydelig bedre enn antydet. Men det lukter litt svidd når canon helst bare vil snakke om hvor gode jpg-filene er. Og bedre i forhold til hva? jpg rett ut fra 60d? Egentlig har det vært en kontinuerlig prosess, dvs at nyeste kamera i en serie leverer bedre jpg enn forrige. Men råfilene ligger i bunnen, og dermed hva sensorer leverer. Tor 2 Lenke til kommentar
-=Kasper=- Skrevet 13. juli 2013 Del Skrevet 13. juli 2013 Jaja. Mitt glass er halvfullt ihvertfall. Lenke til kommentar
ORLY? Skrevet 13. juli 2013 Del Skrevet 13. juli 2013 (endret) Må absolutt vente på testresultater ja. Nå ser jeg og at siden det er iso-ytelse jeg ønsker den største forbedringen på, og er forberedt på å betale 10k, så er plutselig 6D innenfor rekkevidde, men da mangler jeg normalzoom da, og må klare meg med 50mm f/1-8 inntil videre. Men så er jo Tamron 70-300'en min FF-klar også da. Skal ikke være lett dette. Må nesten få prøvd dem på et vis og sett hva de duger til. Fullformat er konge det. Sitter selv på aldrende D700, og vil tro 6D yter bedre på høye ISO-verdier enn D700. Om det er saken, blir du nok fornøyd med ISO-ytelse om du velger 6D. Jeg overlevde i nesten ett år med bare 35mm og 90mm på DX, så tror du skal klare deg i et par måneder til du får karret sammen noen tusen for en normalzoom. Spørs dog hvilke behov du har. For å være litt on topic så virker jo 70D interressant nok, men bedre autofokus i live view og filming er ikke nok i mine øyne; men det kan jo på den andre siden appellere til noen. Hvert sitt behov. Endret 13. juli 2013 av ORLY? 1 Lenke til kommentar
Nautica Skrevet 26. juli 2013 Del Skrevet 26. juli 2013 Nå har Canon kommet med en utfyllende forklaring på "dual pixel" teknologien "pdf". Lenke til kommentar
knutinh Skrevet 27. juli 2013 Del Skrevet 27. juli 2013 For å være litt on topic så virker jo 70D interressant nok, men bedre autofokus i live view og filming er ikke nok i mine øyne; men det kan jo på den andre siden appellere til noen. Hvert sitt behov. det virkelig interessante er om canon nå har en autofokus som er rask robust og nøyaktig nok (for de fleste), også ved aps-c størrelse sensorer/stor aperture/gamle EF-objektivet uten bruk av speil. Det kan i så fall ha stor betydning for neste EOS-M, og i ytterste konsekvens begynnelsen på slutten for speilrefleks ( for annet enn fuglefotografer, og gitt at vi får EVF som tilfredsstiller kresne dslr- brukere. Potensialet er enklere kamera med lavere komponent- kost, færre bevegelige deler, lavere vekt/ størrelse. k 2 Lenke til kommentar
ORLY? Skrevet 28. juli 2013 Del Skrevet 28. juli 2013 det virkelig interessante er om canon nå har en autofokus som er rask robust og nøyaktig nok (for de fleste), også ved aps-c størrelse sensorer/stor aperture/gamle EF-objektivet uten bruk av speil. Det kan i så fall ha stor betydning for neste EOS-M, og i ytterste konsekvens begynnelsen på slutten for speilrefleks ( for annet enn fuglefotografer, og gitt at vi får EVF som tilfredsstiller kresne dslr- brukere. Potensialet er enklere kamera med lavere komponent- kost, færre bevegelige deler, lavere vekt/ størrelse. k Det er en interressant tanke. Dog tenker jeg at uavhengig om man har rask nok kontrastbasert autofokus eller ikke, så vil speilrefleks slik det er i dag ha en plass. Hvordan skal man greie å trykke all funksjonaliteten som ligger praktisk på mange forskjellige knapper inn i en fysisk mindre hus uten å gjøre veiene til disse funksjonene knotete? Jeg bærer gladelig kamera på 1 kilo og tilsvarende tung opptikk om det gjør at jeg har raskere adgang til de funksjonene jeg har betalt for når jeg kjøpte kamera. Knote i menyer er ikke min greie. Lenke til kommentar
se# Skrevet 28. juli 2013 Del Skrevet 28. juli 2013 (endret) Hvordan skal man greie å trykke all funksjonaliteten som ligger praktisk på mange forskjellige knapper inn i en fysisk mindre hus uten å gjøre veiene til disse funksjonene knotete? Det er ikke enkelt å lage et lite speilreflekskamera fordi søker og speil tar en del plass. Går man for speilløst er det enklere, men ikke nødvendig. Ingenting i veien for å lage et stort speilløst kamera hvis det er det kundene vil ha. Endret 28. juli 2013 av se# Lenke til kommentar
ORLY? Skrevet 28. juli 2013 Del Skrevet 28. juli 2013 (endret) Det er ikke enkelt å lage et lite speilreflekskamera fordi søker og speil tar en del plass. Går man for speilløst er det enklere, men ikke nødvendig. Ingenting i veien for å lage et stort speilløst kamera hvis det er det kundene vil ha. Ærlig talt så liker nå jeg speil og optisk søker. EVF blir som å se på en LED-skjerm med lupe og lyden et speilløst kamera gir fra seg når bildet tas er ikke på langt nær så koslig og mekanisk som speilrefleksen min. Blir litt som når man tar bilde med mobilen og det kommer en kunstig lukkerlyd. Så ja selv om kvaliteten på EVF og speilløse kameraer blir på høyde med toppsjiktet av speilreflekskameraene er de for min del uinterressante av overnevnte grunner; selv om de lager store speilløse kameraer. Endret 28. juli 2013 av ORLY? Lenke til kommentar
knutinh Skrevet 28. juli 2013 Del Skrevet 28. juli 2013 Ærlig talt så liker nå jeg speil og optisk søker. EVF blir som å se på en LED-skjerm med lupe og lyden et speilløst kamera gir fra seg når bildet tas er ikke på langt nær så koslig og mekanisk som speilrefleksen min. Blir litt som når man tar bilde med mobilen og det kommer en kunstig lukkerlyd. Så ja selv om kvaliteten på EVF og speilløse kameraer blir på høyde med toppsjiktet av speilreflekskameraene er de for min del uinterressante av overnevnte grunner; selv om de lager store speilløse kameraer. DSLR vs MILF har blitt diskutert mange ganger, det var ikke min mening å starte en ny slik diskusjon. -k Lenke til kommentar
se# Skrevet 28. juli 2013 Del Skrevet 28. juli 2013 Ærlig talt så liker nå jeg speil og optisk søker. EVF blir som å se på en LED-skjerm med lupe og lyden et speilløst kamera gir fra seg når bildet tas er ikke på langt nær så koslig og mekanisk som speilrefleksen min. Blir litt som når man tar bilde med mobilen og det kommer en kunstig lukkerlyd. Så ja selv om kvaliteten på EVF og speilløse kameraer blir på høyde med toppsjiktet av speilreflekskameraene er de for min del uinterressante av overnevnte grunner; selv om de lager store speilløse kameraer. Lyden du hører fra (de fleste) speilløse systemkameraene er lukkeren, ingenting kunstig med den. Optisk søker vs elektronisk er mye en smakssak, foreløpig synes jeg optisk er bedre for actionbilder og den er heller ikke begrenset av dynamikken til LCD-skjermen (eller OLED-skjermen) som sitter i søkeren. Elektronisk har også sine fordeler. Personlig ser jeg frem til helt/nesten lydløst kamera, men foreløpig er det mekanisk lukker i alle de avanserte modellene. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg