Gå til innhold

[Løst] Samsung Galaxy S4, OTA firmware update i utlandet

Anbefalte innlegg

Jeg har norsk Samsung Galaxy S4 (GT-I9505) fra Telenor.

Jeg befinner meg for tiden i Spania og i dag kom det en OTA firmware update på 369,95MB (via wifi).

Jeg roamer via Movistar om det skulle ha noe å si.

Spørsmålet mitt er rett og slett om dette er en update jeg bør ta eller ikke.

Grunnen til at jeg lurer er om dette vil være en spansk oppdatering tilrettelagt for Movistar og ikke en norsk oppdatering tilrettelagt for Telenor.

Eller om både OTA updates og øvrige forhold ved mobilen gjør at Samsung skjønner at den er "norsk" og dermed kun gir meg de norske oppdateringene selv om jeg befinner meg i utlandet.

Pr i dag har telefonen følgende firmware installert

Android 4.2.2

Baseband:

I9505XXUAME2

Build:

JDQ39.I9505XXUAME2

Kernel:

3.4.0-526204

se.infra@SEP-101 #1

Thu May 2 21:56:41 KST 2013

Dersom OTA firmwaren skulle vise seg å være spansk, vil det da være mulig å bruke KIES (fra Spania) til å reversere den eller legge inn en norsk firmware update manuellt?

Jeg har ikke anledning til å vente til jeg kommer tilbake til Norge med å ev. fikse et slikt problem, da jeg ikke skal ut av Spania med det første.

På forhånd takk for alle konstruktive svar

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Såvidt jeg vet så får du OTA basert på telefonens CID. Dvs at hvis telefonen er kjøpt i Norge vil CID enten være Telenor eller bare "norsk" (TEE eller NEE hvis jeg ikke husker feil).

Dvs, at du skal kunne motta og installere OTA oppdateringer hvor som helst i verden uavhengig av hvilken operatør du er tilkoblet. Men vent gjerne på flere svar i tråden da jeg ikke er mer enn 80% sikker på dette :)

Edit: Du kan se CID info med denne appen: https://play.google.com/store/apps/details?id=org.tritonsoft.cidgetter

Scroll såvidt over halvveis ned, så ser du et paramter kalt ril.sales_code. Der skal det stå enten TEE eller NEE

Endret av Feh
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Da avslutter jeg denne med en oppdatering for fremtidig referanse for andre i ev. samme situasjon.

Satset i dag på at oppdateringen ville gå greit.

Og så langt så ser det ut til å virke, uten de alt for mange synlige endringene.

(ser andre har klaget over manglende LTE valg, men det hadde jeg også før denne updaten)

Nå hadde jeg ingen, for meg, synlige problemer med enheten på forhånd.

Ikke ser jeg noen negative endringer heller.

Den tok vare på alle data/instillinger så alt har gått greit.

Batterikapasiteten blir spennende å se hvordan endrer seg. Fra før har jeg hatt 2-4 døgns kapasitet.

Og jeg føler at jeg bruker mobilen en del. Wifi er stort sett på også.

ril.sales_code var forresten TEN.

Koblet til KIES for backup og da fikk jeg også vite følgende:

Aktuell fastvareversjon : PDA:ME2 / PHONE:ME2 / CSC:MDB (TEN)

Siste fastvareversjon : PDA:MF5 / PHONE:MF5 / CSC:MF2 (TEN)

Oppdateringen tok ca 15 minutter, jeg brukte den som telefonen hentet selv (OTA), og hadde den på wifi og tilkoblet ladderen.

Baseband er oppdatert fra I9505XXUAME2 til I9505XXUBMF5

Build er oppdatert fra JDQ39.I9505XXUAME2 til JDQ39.I9505XXUBMF5

Kernel er oppdatert fra:

3.4.0-526204

se.infra@SEP-101 #1

Thu May 2 21:56:41 KST 2013

til:

3.4.0-768421

se.infra@S0210-12 #1

Tue Jun 11 09:48:58 KST 2013

Verdt å nevne:

KIES sin backup funksjon tok IKKE backup av bilder jeg hadde tatt med kameraet på mobilen!

Selv om jeg huket av for alle valgene.

Jeg tok derfor manuellt backup av desse før jeg startet firmware updaten.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...