Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Spørsmål om ruter og svitsj.

Anbefalte innlegg

Halla. Har bestilt ny ruter og hjemmesentral. Skal ha en opprydning i nettverket vårt. Så kom jeg over noen spørsmål.

1. Kan jeg sette den gamle ruteren vår i bridge? Sånn at jeg kan ha 2 ruter, 1 i kjelleren og en på loftet?

2. Kan oppsettet se slik ut Hjemmesentral>Hoved-ruter>Svitsj>Secondary-ruter ? Kan jeg ha 2 svitsjer koblet på samme ruter?

3. Blir performance dempet hvis jeg kobler pcen min i en svitsj istedenfor direkte i ruteren?

Husker ikke flere spørsmål, men kommer sikkert på flere etterhvert.

Takker for svar

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvorfor vil du bruke den gamle routeren/hjemmesentralen i tillegg til den nye? Vet ikke om det går i det hele tatt på Altibox løsningen, men i så fall må du sørge for at gamle er i bridge så du ikke har to aktive routere i nettet ditt.. Ellers så er du tilbake igjen til det samme problemet som du begynte med ;) Hvis ikke det går, så kan du nok ikke bruke den.. Og jeg anbefaler ikke å bruke den uansett, da den er gammel og dårlig...

Oppsettet ditt skal uansett være:

Hjemmesentral (bridge) -> Router (DHCP) - Switch(er) -> AP(er)/routere (uten DHCP - kun som AP)

Så lenge du har gigabit switcher av normal kvalitet, så skal ikke performancen din reduseres merkbart, men husk at det blir aldri bedre/raskere enn det svakeste leddet.... ;)

Christian

Endret av _Christian_N
Lenke til kommentar

Okei, tror kanskje jeg dropper 2 rutere da. Men kan den ene ruteren være forsterker, at den liksom forsterker signalene?

EDIT. kan jeg ha 2 svitsjer koblet til 1 ruter?

Endret av KevinMM
Lenke til kommentar

Da må du enten ha en router som støtter det (Asus sine vet jeg gjør det med original firmware) eller så må du legge inn f.eks DD-WRT på routeren for å få støtte for den funksjonen.. Det beste er uansett å bruke kabel..

Ja du kan fint ha to switcher koblet til en router. Har ikke noe å si hva eller hvor mange enheter du kobler til hva, så lenge du bare har en DHCP server i nettet ditt...

Lenke til kommentar

Da må du enten ha en router som støtter det (Asus sine vet jeg gjør det med original firmware) eller så må du legge inn f.eks DD-WRT på routeren for å få støtte for den funksjonen.. Det beste er uansett å bruke kabel.

Ja, men forsterke de trådløse signalene som jeg bruker til tablet og mobil tenker jeg på. Jeg har bestilt Asus RT-AC66U støtter den det? Jeg har en asus forsterker fra før av som jeg også bruker, men har lyst til å bruke den gamle routeren som forsterker as well. Går det ant å ha 2 forsterkere koblet på?
Lenke til kommentar

AC66U støtter både AP og Media Bridge originalt. Men i Media Bridge modus må du muligens ha to AC66 for å linke sammen, da denne funksjonen bare støtter AC standarden, tror jeg(!).

Det du gjør er å bruke AC66 som router. Bytt ut D-Linken din med den. Koble hjemmesentralen din inn i WAN porten på AC66 routeren og koble D-Linken til AC66 med kabel, og skru av alle router funksjoner i D-Linken. Da skal den kun fungere som et AP. Å gjøre dette trådløst vil halvere båndbredden din - bare til info! Og som sagt, så støtter ikke D-Linken det, og jeg tror at Asusen bare støtter det mot en annen AC66 eller en annen AC router...

Lenke til kommentar

AC66U støtter både AP og Media Bridge originalt. Men i Media Bridge modus må du muligens ha to AC66 for å linke sammen, da denne funksjonen bare støtter AC standarden, tror jeg(!).

Det du gjør er å bruke AC66 som router. Bytt ut D-Linken din med den. Koble hjemmesentralen din inn i WAN porten på AC66 routeren og koble D-Linken til AC66 med kabel, og skru av alle router funksjoner i D-Linken. Da skal den kun fungere som et AP. Å gjøre dette trådløst vil halvere båndbredden din - bare til info! Og som sagt, så støtter ikke D-Linken det, og jeg tror at Asusen bare støtter det mot en annen AC66 eller en annen AC router...

Ahh, skjønner. Vet du hva jeg driter bare i hele D-link dritten. Jeg har jo en forsterker, det må være godt nok. Selv om vi har ett stort hus. Men det som er litt dritt er at ruterene og alt kabler er hengt opp i ett hjørne av huset, så halvparten av signalene går ut til naboene. Men har tenkt å bruke 2 switcher til å koble til alle ledningene, også flytte ruteren opp i sentrum av huset. Også bare bruker 2 lange nettverkskabler fra de 2 switchene og opp til ruterene. Det vill vell funke?
Lenke til kommentar

Ja da, det skal fungere fint :)

Er ikke noe værre enn at du plasserer routeren (AC66'en) der du vil ha den i huset, og bare trekker en kabel til hjemmesentralen. Også kobler du opp switchene med en kabel hver, til hver sin LAN port på routeren, og plasserer disse der du trenger dem, og så kobler alt annet til switchene....;)

Lenke til kommentar

Ja da, det skal fungere fint :)

Er ikke noe værre enn at du plasserer routeren (AC66'en) der du vil ha den i huset, og bare trekker en kabel til hjemmesentralen. Også kobler du opp switchene med en kabel hver, til hver sin LAN port på routeren, og plasserer disse der du trenger dem, og så kobler alt annet til switchene....;)

Jepp, det jeg tenkte på. :-) Takk for svar. :-)
Lenke til kommentar

Men kan jeg koble til en svitsj i en svitsj? Hvis du skjønner hva jeg mener. For den ene kabelen rekker ikke frem til hovedsvitsjen derfor hadde det vært handy om det hadde funket fint å ha en svitsj koblet til i en svitsj.

Jeg tenkte også på å kjøpe en switch med flere tilganger ikke bare 4, istedenfor 2 switcher så kunne jeg hatt 1 med flere tilganger. Hvilke merke anbefaler dere til switcher med 8-10 porter? Må være gigabit. Har sett litt på denne: http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=315249 virker den bra mon tro? Billig er den også.

Takker for svar.

Lenke til kommentar

Ja det går fint det, men er best å koble begge to til samme switch/router, enn den ene switchen til den andre switchen også til hoved switch/router. Kjøp deg heller lengre kabel...:p Er billigere og bedre....;)

Trenger du to switcher egentlig? Eller bare flere porter? Her er strengt tatt samme switch, bare med 16 porter.

Lenke til kommentar

Jeg skal ha 2 switcher aktivt i vårt hus. En hoved switch som jeg skal kjøpe, også en jeg bruker til TV(ikke altibox men parabol boks) Grunnen til at vi har en switch der med TV'en er at nettverkskabelen som er koblet til parabolboksen(TV) er for kort. Vi gadd ikke å trekke en lengre ledning i veggene derfor kjøpte vi en switch. Deg gjør vell ingenting om vi har den switchen koblet til hovedswitchen? Er jo bare TV den blir brukt til, ikke internett.

16 porter blir litt vell mye, men den jeg linket så deg gydd ut? Støtter den raskt nett å fullpakke?

Lenke til kommentar

Hva betyr 10/100 det står det på noen av switchene, de er også mye billigere. Men hva kan konsekvensene være å ha en switch koblet i en switch? Setupe ser slik ut: Hjemmesentral > Router > Hoved-Switch(8porter) > Secondary-Switch(4-5porter) hørres det greit ut? På den med 8 porter skal jeg ha stasjonær PC'er koblet til. På hjemmesentral skal jeg ha telefon og dekoder koblet til. Og på switchen med 4-5 porter skal jeg bare ha TV(parabol-boks)

Det er mitt oppsett.

EDIT: på switchen med 8 porter skal jeg ha gaming pcen min koblet til, den jeg bruker til harde internettøkter, mye downloads etc etc vil switchen gjør farten tregere på en måte?

MORE EDIT: Hvilke nettverkskabler er standard? Det er så mangen forskjellige.

-RJ-11

-RJ-12

-RJ-45

-C.A.T 5

-C.A.T 6

-C.A.T 7

Endret av KevinMM
Lenke til kommentar

Det betyr at de støtter bare 10 og 100mbit. Enkelt og greit...:p

Oppsettet ditt skal fungere helt fint.. Men desto mere trafikk/belastning du kjører på en switch, desto større sjans er det for at det vil knele... Det skal gå fint i seg selv sånn som du har beskrevet, men det kan hende at de kan knele, da dette er små, billige hjemme switcher uten det beste av innmat....:p

Cat 5e eller Cat 6. ;) Støtter 1Gbit begge to...

Lenke til kommentar

Ahh, så hvis jeg får 100/100 fiberlinje av Altibox må jeg ha en sånn switch? Hvis jeg tolker det rett. Samme med 10/10, jeg har 40/40 linje så. Skjønner hva du mener :-) hva mener du med knele?

Er det noen nettverk som er over 1Gbit? :-O

Lenke til kommentar

10/100/1000Mbit er støttet intern båndbredde -> overføringshastigheten i nettverket ditt. Så lenge utstyret du har støtter mer enn nettlinja di, så er det ikke noe å tenke på... Hadde du hatt utstyr som kun støtta 10Mbit (veldig gammelt utstyr - 80-90 tallet), så hadde du ikke fått mer enn 10Mbit, selv om linja di da er 40/40...

Uansett så er det poengløst å kjøpe noe annet i dag som ikke støtter 1Gbit... Ja, det fins 10Gbit og, men det er fåreløpig beregnet til enterprise bruk og koster deretter...;) 1Gbit er standarden i dag...

Lenke til kommentar

Hva betyr 10/100 det står det på noen av switchene, de er også mye billigere. Men hva kan konsekvensene være å ha en switch koblet i en switch? Setupe ser slik ut: Hjemmesentral > Router > Hoved-Switch(8porter) > Secondary-Switch(4-5porter) hørres det greit ut? På den med 8 porter skal jeg ha stasjonær PC'er koblet til. På hjemmesentral skal jeg ha telefon og dekoder koblet til. Og på switchen med 4-5 porter skal jeg bare ha TV(parabol-boks)

Det er mitt oppsett.

EDIT: på switchen med 8 porter skal jeg ha gaming pcen min koblet til, den jeg bruker til harde internettøkter, mye downloads etc etc vil switchen gjør farten tregere på en måte?

MORE EDIT: Hvilke nettverkskabler er standard? Det er så mangen forskjellige.

-RJ-11

-RJ-12

-RJ-45

-C.A.T 5

-C.A.T 6

-C.A.T 7

RJ standardene sier noe om selve koblingen i enden og er fysisk forskjellige på de tre. Du skal ha RJ-45, aka. vanlig nettverkskabel.

De forskjellig CAT-standardene sier bla. noe om hvilke hastigheter de er ment å takle, båndbredden/frekvensen de støtter opp til, hvor gode de er på å begrense crosstalk/støy osv. Jo høyere tall, jo bedre, more or less.

CAT 5 støtter 100 MHz båndbredde, men klarer bare 100 Mbps. CAT 5e har samme båndbredde, men er ment for å kunne takle opp mot 1 Gbps.

CAT 6 støtter høyere båndbredde på 250 MHz mener jeg å huske, samt garanterer 1 Gbps, har gjerne mindre støy osv.. enn CAT 5 og CAT 5e.

Selv om du bare har 100/100, så burde jo CAT 5 holde for ditt bruk. Men siden 100/100 kan bety både litt over til tider, så vil CAT 5 bli litt for dårlig for deg i mine øyne. Du får uansett nesten like billig CAT 5e, som burde holde mer enn nok for dine krav. CAT 6 er kun om du planlegger videre utbygging, ønsker å ha bedre kabling og kanskje 10 Gbps en dag. Vær dog obs på at det kan være litt trøblette å legge opp en CAT 6-kabel slik at den takler slike hastihgeter ved så høy frkevens som den støtter.

Kort sagt: Velg RJ 45 med CAT 5e om du ønsker å spare noe, men fortsatt få omtrent maks ut av oppsettet ditt. Ønsker du å investere i mer kjøper du RJ-45 med CAT 6 kabel, som jeg tipper vil gi mindre støy og mindre potensielt pakketap i worst case.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...