allak Skrevet 2. juli 2013 Del Skrevet 2. juli 2013 Jeg har et 24-120 mm f4 og et 70-200mm f4. Begge disse har en gullring i front. Ettersom jeg har forstått betyr dette at de er et bra sjikte."proffmodeller" kalles de tror jeg. Hva har denne gullringen og si for værtetting. Er det de mest værtette fra nikon ? Lenke til kommentar
Sjokoladen Skrevet 2. juli 2013 Del Skrevet 2. juli 2013 (endret) Nei, ingen av disse er vanntette. Men det med gullringen har vell ingenting med værtetting og gjera(Trur eg) Og nikon 70-200mm f4 e ikkje proffmodellane men er midt i mellom:) Nikon 24-120mm f4 er og midt i mellom:) Endret 2. juli 2013 av Sjokoladen Lenke til kommentar
allak Skrevet 2. juli 2013 Forfatter Del Skrevet 2. juli 2013 Ok, takk for svar. Er det noen som vet hva denne gullringen indikerer, om den gjør det, eller er det bare til pynt ? Lenke til kommentar
Trondster Skrevet 2. juli 2013 Del Skrevet 2. juli 2013 (endret) Gullringen viser at det er "ED"-glass i objektivet - en type glass som forbedrer de optiske egenskapene. Dette er forbeholdt de "bedre" objektivene, og de mange av de bedre objektivene har også værtetting. Så nei - ringen sier ikke noe direkte om værtetting, men det gir en indikasjon på at det er et godt objektiv, hvor det er godt mulig at det er værtettet. Og jo - dine to objektiver er blant Nikons "værtettede" objektiver. De er ikke vanntette, men "vær-motstandyktige". Endret 2. juli 2013 av Trondster Lenke til kommentar
SNratio Skrevet 2. juli 2013 Del Skrevet 2. juli 2013 Ikke alle Nikon-objektiver med ED-glass får gullring, AF-S 24-85 VR, AF-S 16-85 VR og 18-200 VR II er utbredte eksempler. Nikon har vel ingen strikt policy på dette, men gullringene er vel ment som en kvalitetsindikator. Kanskje på litt bedre mekanisk kvaitet enn forbruker-optikken også? Det kan iallfall ikke gå bare på optisk kvalitet, for da skulle AF-S 85/1.8G hatt opptil flere, og den har null Lenke til kommentar
Dofty Skrevet 2. juli 2013 Del Skrevet 2. juli 2013 Har brukt D700 og 24-120 f/4 i lett/middels regnvær og har ikke opplevd noen problemer enda. Har som regel solblenderen på og dekker til kamera og objektivet med andre armen når jeg ikke bruker det. Lenke til kommentar
fo2re Skrevet 2. juli 2013 Del Skrevet 2. juli 2013 Nikon som mange andre er ikke konsekvent, og ting de har gjort for 3 år siden kan fort være historie i år. Eksempel på dette er 18-200 VR første generasjon, den har en rød VR logo mens generasjon 2 heter fortsatt 18-200 men nå med VR i gull... Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå