Påskeduk Skrevet 2. juli 2013 Del Skrevet 2. juli 2013 Jeg kjøpte et hus med garasje i nov/12. En kompis av meg som jobber som snekker, har vist meg mangfoldige ting på denne garasjen (byggeår 2011) som ikke er "helt etter boka" Han ville faktisk ikke ta stilling til, om garasjen "sto støtt" I taksten står det ingen ting ang feil eller mangler.* Spørsmålet mitt er hvordan jeg skal gå frem? Om jeg kan klage? Eventuelt hvem jeg skal klage til. * FRA TAKST Garasje: Fundamentert på støpt såle/plate, murte leca-blokker som fundament for yttervegger i tre med utvendig kledning. Saltak med oppløft tekket med takstein. Innredet med bl.a: separate dører, loft, leddport i metall med motor og vinduer. Påkostninger: Garasje er malt i 2012. Håper på kyndig svar Glenn Lenke til kommentar
Gjest Slettet+130498 Skrevet 2. juli 2013 Del Skrevet 2. juli 2013 hva er det som ikke er helt etter boka da? og hva mener han med at den ikke sto støtt? Lenke til kommentar
Påskeduk Skrevet 2. juli 2013 Forfatter Del Skrevet 2. juli 2013 Kanskje jeg ordla meg litt feil ang "helt etter boka". De feilene han fant ved rask overblikk var bla: en hel vegg som er veldig ute av vater. bæring til takstoler er plassert feil. utett tak. manglende sløyfer (blir problematisk å isolere) ++ masse småplukk .. hadde i tillegg en garasjeportmontør her forrige uke for å justere port. Han var mindre imponert over oppsett av port, og måtte demontere alt for å få det riktig igjen. Lenke til kommentar
Friluftskar Skrevet 3. juli 2013 Del Skrevet 3. juli 2013 (endret) TS du er litt upressis i din beskrivelse, av hva som er galt! Dette kan være bagateller, men også være grunnlag for reklamasjon. ovenfor selger/byggherre. Anbefaler deg å ta kontakt med en Taksmann, som er godkjent for Tilstandsrapporter. Slike takstmenn vet også hva du kan gjøre, hvis det er mangler ved garasjen. Taksten du har, er trolig utført av en som kun gir verditakster og få av dem har bygningsteknisk kompetanse og sjekker heller ikke bygget på samme måte. Skal likevel kommentere noe. Vegg "ute av vater" (horrisontalt)? I så tilflelle er vel også taket "ute av vater". Antar at din snekker "prater" om, at veggen er "ute av lodd" (vertikalt). Men, jeg vet ikke. Uansett, så er det snakk om "hvor mye", det er galt (eks. %, eller antall millimeter, på en 2-meters rettholdt, eller på total høyde/lengde). Noe galt, kan være akseptabelt. Om takstolene er plassert "noe" feil, behøver ikke bety noe, spessielt hvis det dreier seg om inntil 10 cm, i lengderetningen av toppsvill. (NB! Forbehold om type svill og last fra taket) Er det dobbelt svill og garasjen ikke er for bred, spiller plassering sideveis (på toppsvill) ingen rolle (forutsetter da min 2 stykk 48 x 98) sammenspikret og maks bredde på garasjen ca 7,5 m) Men, dette må likevel kontrolleres/dimensjoneres av kompetent firma. Utett tak er et problem, men det bør være enkelt å fikse. Manglende sløyfer oppå taktroa, har ikke noe med muligheter for å isolere å gjøre. Men avhengig av hvilken taktro du har, er manglende sløyfer et problem for taklektene. Så hvis du har en tradisjonell taktro med bord/plater og eks papp oppå, vil ikke undertaket bli tilfredstillende "luftet" for vann/fukt. Ingen yttertak er 100% tette (vann, løv, bøss, o.l.) og selv undersiden av takstein kondenserer og blir ikke undertaket luftet, vil uimpregnerte taklekter råtne relativt raskt. Men dette blir spekulasjoner, bedre å få en kompetent person til å se på dette! Og en slik takstmann jeg anbefalte, har også "tyngde" i tvistesaker/rettssaker. Endret 3. juli 2013 av geco5 Lenke til kommentar
Svinks Skrevet 3. juli 2013 Del Skrevet 3. juli 2013 Du kjøpte en boligeiendom i fjor, og mener nå det er mangler med eiendommen. Jeg antar den er brukt, ikke kjøpt ny rett fra byggefirma. Tegnet du boligkjøperforsikring? Hvis ja, kontakt forsikringsselskapet og de vil håndtere saken videre, eller i alle fall fortelle hva du skal gjøre. Hvis nei, kontakt selger, eller megler som håndterte salget, og si at du ønsker å reklamere. Reklamasjoner på boliger skal settes fram så fort du er klar over mangelen, uansett om det gjelder et hus eller en ost, selv om reklamasjonsfristen kan være så lang som fem år. Deretter vil det uansett være en takstmann som trenges, for å vurdere om mangelen virkelig er en mangel, og hva den er verdt i kroner. Brukte boliger selges "som de er" og forventes å ha slitasje, skader, vedlikeholdsbehov. Kjøper har undersøkelsesplikt, og selger har opplysningsplikt. Skal du vinne fram med et krav bør det det være mangler du ikke kunne se på visning eller ved normale undersøkelser før kjøp og ikke burde forvente ut fra husets alder, pris og vedlikeholdstilstand, eller feil selger har visst om men utelatt å informere om. Mangelen bør også være vesentlig i forhold til kjøpesummen. Lenke til kommentar
Svinks Skrevet 3. juli 2013 Del Skrevet 3. juli 2013 manglende sløyfer (blir problematisk å isolere) Dette er ikke en mangel, da garasjer normalt ikke isoleres. Biler kan med fordel stå under tak, men bør ikke daglig kjøres inn og ut av tette, isolerte og i alle fall ikke oppvarmede rom om vinteren. Da vil de kunne ruste og mugne. 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå