Gå til innhold

Ny strømforsyning til 350D og Haswell

Anbefalte innlegg

Hei:)

trenger litt hjelp til å bestemme meg for PSU til mitt nye bygg. Regner med den må være på ca 600-700W.

Krav:

- Stille!

- Modulær

- Støtte Haswell i5

- Bra kvalitet

- Mørk farge (helst svart)

Maskin:

- i5 4670K cpu

- 660 TI grafikkort

- 16 gig ram

- Asus mATX hovedkort

- 2x SSD (120GB corsair og 80GB Intel)

- MCP655 pumpe

- 4-5 120/140mm vifter

Hva har dere å anbefale? Stillegående er det absolutt høyeste kravet, da maskinen står på om natten, og 3m fra der jeg sover. Opsettet blir da 2x240mm radiatorer, og planen er å vannkjøle så mye som mulig av maskinen.

Endret av Zepticon
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Sjekk ut xfx proseries core edition , eller xfx proseries xXx edition (modulær).

Disse er godkjent for de nye c states og er oem seasonic.

Fås i 650, 750 og 850 (er bronze).

De er hyggelig priset.

Gold på black series.

Komplett har dem vet jeg.

Endret av syar2003
Lenke til kommentar

Okay, skal sjekke dem ut. Hvordan står Corsair sin HX serie oppi alt dette? Ser de er hakket under AX serien som Stian nevner, og at den har 7 års garanti(!)

Denne feks: http://www.prisguide...-hx-650w-113647

EDIT: ser forresten ut som om jeg dropper Haswell og beholder min i5 som jeg kjøpte i Januar. Bare med nytt hovedkort som passer i 350D.

Endret av Zepticon
Lenke til kommentar

Jeg har en hx750 i stasjonær pcn i stua .

Kan ikke annet enn å gi thumbs up til den.

Vi er en familie på tre , pcn er alltid på , så da vet du at for vår del er ikke støy noe problem.

Men vi har den ikke 10cm fra hodet der vi sover da. Men jeg legger i allefall ikke merke til ar den er påslått.

Nye idle C states fra haswell har corsair sagt er støttet av alle dems psu serier.

Stabilitetsmessig , vel hva skal man si - har ikke hatt noe problemer overhodet med den maskinen siden den var bygd par år siden (i7 2600 med noen 1tb disker og 2 x ssd , dvd drev og amd hd6950).

Endret av syar2003
Lenke til kommentar

1. I dette oppsettet så spiller det ingen rolle at haswell har lav idle tilstand. Hvorfor?

Jo fordi du har en pumpe som drives fra 12V og vil alltid trekke over 100 ganger IDLE tilstanden. Dette kombinert med vifter og slikt som også vil fungere som effektive laster.

Kort sagt så er dette "problemet" med haswell blåst ut av proposjoner. Det er kun på svært enkle og små maskiner uten andre vifter eller laster enn PSU-vifta som vil kunne skru av 99,9 % av maskinen, slik haswell tillater.

2. Nå er det ingen direkte dårlige strøfmorsyninger nevnt, på langt nær. Dog har jeg vært borti en god del feil med HX-serien til Corsair (har en selv, og den brant nesten ned huset en gang om jeg ikke hadde slukket brannen). Det var ikke like ille som det høres ut som, men har hørt på forumet at det var første serien som var problamatisk (mener jeg å huske). Dog er jeg ikke 100 % tilfreds med den serien heller. AX og AXi serien er jo solide, men... neh.

XFX har gode PSUer, men er vel ikke kjent for å være så hissige på å regulere viftehastigheten, og har heller ikke topp effektivitet (som igjen betyr mer støy). Men kvaliteten er god, og det er jo viktigst. Kan absolutt anbefales, men kanskje ikke om stillegående er i like høyt fokus som her, og det i et custom vannkjølingsoppsett. 80 plus bronze er ikke akkurat så bra i dag. (= mye varme og støy)

3. En PSU som jeg synes passer trådstarter perfekt er:

http://www.dustinhom...odular-fanless/

- 520 W holder i lange baner til ditt bruk, som ikke kommer til å bikke 300-350W engang.

- Vifteløs (vanligvis kan man kjøpe overkill PSU for at viftehastihgeten skal holdes nede, men uten vifte er ikke dette nødvendig)

- Platinum effektivitet holder den kjølig nok, og gir deg mindre størmregning, samt er et krav for å få den vifteløs.

- Modulær

- Svært god kvalitet. Seasonic lager verdens beste PSUer, og lager dem også selv, denne ligger i toppen.

F.eks lager de PSUer til både Corsair og alle XFX sine, men tar de beste selv, såklart. ;)

Hardware secrets synes det var den beste PSUen de hadde testet, og beste anbefalingen til de som ønsket kvalitet og stillhet. http://www.hardwaresecrets.com/article/Seasonic-Platinum-Fanless-520-W-Power-Supply-Review/1664/11

Eneste nedsiden som finnes er prisen.

Blir det for dyrt, så kan Antec sin platinum 550W PSU være et sterkt alternativ.

http://www.dustinhome.no/product/5010624221/antec-earthwatts-ea-550-platinum-550w/

Alternativt for 100kr mer så kan du ha 650W versjonen, men ser ikke helt vitsen. Den er vel og merke ikke FOR overkill som Corsair AXene (7-800W er jo såpass overkill at effektiviteten faller igjen pga for "lav" last)

550W-versjonen til denne PSUen som koster 100kr mindre bør også vurderes!

Endret av Andrull
Lenke til kommentar
1. I dette oppsettet så spiller det ingen rolle at haswell har lav idle tilstand. Hvorfor?Jo fordi du har en pumpe som drives fra 12V og vil alltid trekke over 100 ganger IDLE tilstanden. Dette kombinert med vifter og slikt som også vil fungere som effektive laster.Kort sagt så er dette "problemet" med haswell blåst ut av proposjoner. Det er kun på svært enkle og små maskiner uten andre vifter eller laster enn PSU-vifta som vil kunne skru av 99,9 % av maskinen, slik haswell tillater.

Det er snakk om nye standby states , ikke desktop idle. Cpu er i dvale (semi soft off) hvis vannkjølingspumpa da går fremdeles - da har du et problem med oppsettet.

Tror du ha misforstått.

Lenke til kommentar

Altså, pumpe og vifter er jo koblet direkte til PSU. Så om PSUen er på (noe den må være for at dette skal være et problem å snakke om :hmm: ) så vil jo også pumpe og vifter våre på.

Selv ikke hvilemodus skrur av slikt.

Er heller ingen kommunikasjon som sier at en PSU skal være i en spesiell hvilestat. Så der er det enten av eller på, og følgelig vil andre enheter som ikke er tilkoblet hovedkortet kjøre full rulle fortsatt)

(hvor 5V standby selvsagt alltid vil være på, som følge av ATX-standarden)

Endret av Andrull
Lenke til kommentar

520W, vifteløs... det hørtes ganske sexy ut egentlig :D

Og den matcher Corsairs 7 år garanti.

Har lest et pare reviews nå og de skryter av at "det er den beste PSUen de har testet" og da er jeg solgt for lenge siden :) Problemet nå blir abre å dempe resten av maskina nok til at det blir helt lydløst, for uten PSU, så er det garantert noe annet som vil bråke :p

Lenke til kommentar

Da har du i hvert fall en ting mindre å tenke på. Vifter på radiator er lette å ha kontroll på via en viftekontroller. ;)

Når du ikke gamer så vil ikke PCen bruke mer enn under 100W, og du kan fint sette viftene til å kjøre ekstremt sakte, og fortsatt ha nok kjøling. Jeg er på tampen til å si at du kan kjøre passivt også her, for haswell er flink på å klokke seg ned når du ikke trenger den så mye (idle).

Vanntempen vil kanskje gå opp en 15-20 grader, men det er null problem når CPU og GPU ikke jobber. Da har du egentlig bare pumpa igjen, som alltid MÅ være på. Men på laveste instilling på den, så kan den knapt høres om jeg sitter inntil den. ;)

Edit: Men når du kjører passivt på radiatoren så burde det i hvert fall være minst en kabinettvifte som trekker ut luft. Så heeelt passivt blir nok vanskelig.

Endret av Andrull
Lenke til kommentar

Altså, pumpe og vifter er jo koblet direkte til PSU. Så om PSUen er på (noe den må være for at dette skal være et problem å snakke om :hmm: ) så vil jo også pumpe og vifter våre på.

Selv ikke hvilemodus skrur av slikt.

Er heller ingen kommunikasjon som sier at en PSU skal være i en spesiell hvilestat. Så der er det enten av eller på, og følgelig vil andre enheter som ikke er tilkoblet hovedkortet kjøre full rulle fortsatt)

(hvor 5V standby selvsagt alltid vil være på, som følge av ATX-standarden)

Dette kan jo ikke være riktig det du sier her.

Kompabiliteten man skakker om for problemet c6/c7 er atx12v/eps12v gir ikke ut 0, 05a til cpu mens psu er av/off.Alså 12v2 rail som kan gir cpu strøm på min 0, 05A til haswell cpu når PSU er satt off fra hovedkortet slik at alt går i off og +3, 3,+5 og +12v (12v1) slås av.

Kun +5vsby og 0, 05a fra cpupwr er tilgjengelig.

ps_on høy lav styrer fremdeles de tre normale outputs fra psu hvor man har vifter og annet.

Endret av syar2003
Lenke til kommentar

Ok, da har jeg bare blitt servert feil informasjon. Det var slik jeg trodde de hadde gjort det først, men det var visst helt feil osv..

For før var det snakk om at strømforsyningene slet med stabiliteten ved å levere lave laster som trengtes for haswell. Noe som selvsagt er noe helt annet enn at strømforsyninger skal "redesignes" slik at den også har en form for standby 12V. Dette krever jo også at ATX/EPS 12V er helt separert fra resten av railene/railen til resten (ellers ville jo vifter osv. fortsatt med å trekke strøm).

Det høres rart ut at de skal stille såpass store forandringer for strømforsyninger. Altså, jeg snakker ikke om utfordringer, men at de skal presse slike krav frem. Og er det kun i hvilemodus slikt inntreffer, eller er det en form for dypere hvilemodus (uten RAM osv.. da dette umulig kan dekke RAM også)?

Ser ikke for meg hensikten eller når man får bruk for noe slikt, men må tydeligvis sjekke opp dette.

I såfall så skulle jeg neimen meg satt sammen en DC to DC kobling for å trekke dette fra 5V standby om jeg hadde kjøpt meg haswell. :p

(eller lage et eget strømadapter dimensjonert for å levere 12V med så lite strøm)

Lenke til kommentar

Ok, da har jeg bare blitt servert feil informasjon. Det var slik jeg trodde de hadde gjort det først, men det var visst helt feil osv..

For før var det snakk om at strømforsyningene slet med stabiliteten ved å levere lave laster som trengtes for haswell. Noe som selvsagt er noe helt annet enn at strømforsyninger skal "redesignes" slik at den også har en form for standby 12V. Dette krever jo også at ATX/EPS 12V er helt separert fra resten av railene/railen til resten (ellers ville jo vifter osv. fortsatt med å trekke strøm).

Det høres rart ut at de skal stille såpass store forandringer for strømforsyninger. Altså, jeg snakker ikke om utfordringer, men at de skal presse slike krav frem. Og er det kun i hvilemodus slikt inntreffer, eller er det en form for dypere hvilemodus (uten RAM osv.. da dette umulig kan dekke RAM også)?

Ser ikke for meg hensikten eller når man får bruk for noe slikt, men må tydeligvis sjekke opp dette.

I såfall så skulle jeg neimen meg satt sammen en DC to DC kobling for å trekke dette fra 5V standby om jeg hadde kjøpt meg haswell. :p

(eller lage et eget strømadapter dimensjonert for å levere 12V med så lite strøm)

Det er slik jeg har forstått det, og da kan jo c6/c7 bli et problem hvis bios og hk og os tror man setter proc i denne state og så blir den helt strømløs isredet.

Men PSUene må da ha utgangs styring hvor den cpupwr opprettholdes på en slik måte at haswell kan få denne "krypstrømmen".

Men mulig jeg misforstår hele greia.

Uansett kan det jo ikke være slik at når maskina er i dvale (disse nye) at cpuvifter og alt annet går på full guffe. Det gjør jo ikke det i dag med S3, S4 og S5. Det blir for dumt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...