Gå til innhold

zoom objektiv til Nikon D3200

Anbefalte innlegg

Hei

Har mer eller mindre bestemt meg for å skaffe meg et Nikon D3200 kamera som supplement til mitt lille kompaktkamera. Det er i hovedsak fruen som kommer til å bruke dette, og hun er ganske dyreinteressert. Dvs at jeg er på jakt etter et zoom objekt som hun kan bruke i skogen og når man er i dyrepark etc. Ser da får meg et objekt hvor man feks står 30 meter unna dyret, og kan zoome nok til å få et godt nærbilde.

Noen som kan komme med anbefalinger? Prismessig ligger jo kameraet på ca 3k, så jeg er ikke helt på jakt etter objektiver som ligger i øvre prissjikt.

Kanskje i størrelsen opp til 3k hadde vært ok, men er selvfølgelig åpne for alle innspill :-)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvis du kjøper en 70-300 må du ha en normalzoom i tillegg "18-55mm", et annet alternativ er Tamron 18-270 VC, ikke like skarp men med et større zoomområde.

Det mest optimale hadde nok vært en Nikon 18-300 VR, men det sprenger budsjettet ditt totalt :)

Ingen av de nevnte objektivene her er spesielt egnet for fotografering av motiver i bevegelse "action" eller i mørke omgivelser, men på solfylte dager burde bildene bli bra.

Endret av Nautica
Lenke til kommentar

Hvis telebruk er mer tilleggsoppgaver for opbjektivet, kan en superzoom være et helt topp alternativ. Men her gjelder det å komme seg til dyra så godt og rimelig som mulig. Da er 70-300-variantene med brukbar ytelse på 200+ mm naturlige valg.

En D3200 med en 16-85mm og 70-300 mm er en ganske så komplett liten fotoutrustning - vidvinkeloptikk kan da eventuelt legges til etter behov. Og en kan fotografere en god del action i godvær - så finner en ut om en vil legge i penger for å takle flere situasjoner - men da bør nok kamerahuset oppgraderes først.

Endret av SNratio
Lenke til kommentar

Noen som har kjennskap og evt kommentarer til dette objektivet sett opp mot forslagene dere allerede har gitt

http://produkt.akam....for-nikon-67813

Tja, ikke mitt siste-valg engang for og si det sånn.

Her ser du Nikon 70-300VR og Sigma 18-200OC i en test, dra musepekeren over bilde for og skifte imellom objektivene, jeg har satt begge objektivene til 70mm brennvidde, du kan foreksempel bytte til 200mm og se at forskjellen er relativ stor, ta gjerne og bytt Nikon eller sigma objektivet med tamron 18-270VC for og se forskjellene på de to/tre.

Lenke til kommentar

Noen som har kjennskap og evt kommentarer til dette objektivet sett opp mot forslagene dere allerede har gitt

http://produkt.akam....for-nikon-67813

Kampanje hos Japan photo til 2290 denne uka

Sigma 18-200mm er vel noe av det "dårligste" objektivet som selges - i følge fotofolket, MEN populært - og et sted de fleste begynner...pga. fleksibiliteten og prisen.

Legger ved et eksempel fra egen test med Sigma 18-200mm, første versjon med OS....ca. 30(40-50-60) meter fra noen dyr...

Avstand til motivet er en viktig faktor for valg av objektiv...

18mm

post-226353-0-03740000-1372789556_thumb.jpg

135mm

post-226353-0-90764700-1372789564_thumb.jpg

200mm

post-226353-0-51918900-1372789577_thumb.jpg

Endret av flageborg
Lenke til kommentar

Hvis man synes det er ok å skifte objektiv vil man få bedre bildekvalitet ved å ta to forskjellige objektiver, for eksempel en 18-55 eller 18-105, pluss en 70-300.

Hvis man vi ha "alt i ett", så man har ett enkelt objektiv til alt sammen, så kan man vurdere en superzoom som Nikkor 18-200 VR eller Tamron 18-270 VC. Det er en avveining - bildekvaliteten blir ikke fullt like bra som ved å ha flere objektiver, men så har man mer fleksibilitet.

Lenke til kommentar

Et spilrefleks med et dårlig objektiv er stort sett meningsløst i dag når man kan få kompaktkameraer som tar like gode eller bedre bilder og som går i lomma.

Hvis prisen er et problem så kjøp et billigere/gammelt/brukt kamera. Det er bortkastet å sette et objektiv med lav oppløsning/lav kontrast på et kamera med høy oppløsning.

Husk at kamerahuset byttes ut om et par år uansett mens et kvalitetsobjektiv varer veldig lenge.

Som bildene til flageborg viser så får du ikke "nærbilder" fra 30 meter med et 200 mm objektiv. Du kan beskjære bildene kraftig og få noe brukbart men det fordrer at optikken er av høy kvalitet.

Lenke til kommentar

Hvis pris er veldig viktig og en skal kjøpe nytt, vil jeg si at kit-zoomen 18-105 og Tamrons 70-300 VC er vanskelig å slå når det gjelder bildekvalitet for pengene. Kit-zoomen holder iallfall greit følge opp til 16MP sensor, og over det, må en nesten vurdere optikk spesielt for å finne kombinasjoner som utnytter sensoren.

Er helt enig med Kristallo i at det er meningsløst å kjøpe dårlig optikk til dagens høyoppløste speilreflekser. Men en trenger ikke legge ut en masse heller for å få godt brukelige ting - det er bare at bruksområdet blir endel snevrere, Nikon-objektiveme 35/1.8, 40/2.8 Micro og 50/1.8G er eksempler på det.

En er for øvrig neppe TVUNGET til å bytte ut kamerahuset om et par år - jeg har et D50 fra 2005 som fortsatt tar aldeles brukelige bilder, særlig når det trakteres med fin optikk. :)

Endret av SNratio
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...