Tendenfan Skrevet 2. juli 2013 Del Skrevet 2. juli 2013 Hei Har mer eller mindre bestemt meg for å skaffe meg et Nikon D3200 kamera som supplement til mitt lille kompaktkamera. Det er i hovedsak fruen som kommer til å bruke dette, og hun er ganske dyreinteressert. Dvs at jeg er på jakt etter et zoom objekt som hun kan bruke i skogen og når man er i dyrepark etc. Ser da får meg et objekt hvor man feks står 30 meter unna dyret, og kan zoome nok til å få et godt nærbilde. Noen som kan komme med anbefalinger? Prismessig ligger jo kameraet på ca 3k, så jeg er ikke helt på jakt etter objektiver som ligger i øvre prissjikt. Kanskje i størrelsen opp til 3k hadde vært ok, men er selvfølgelig åpne for alle innspill :-) Lenke til kommentar
Trondster Skrevet 2. juli 2013 Del Skrevet 2. juli 2013 (endret) Nikkor 70-300 VR og Tamron 70-300 VC er gode valg. Gjerne brukt. Endret 2. juli 2013 av Trondster Lenke til kommentar
SNratio Skrevet 2. juli 2013 Del Skrevet 2. juli 2013 Slutter meg til Trondster. Har hatt Nikkoren i mange år, den er riktig bra etter prisen, særlig opp til ca 200mm. Og Tamronen kan jo være enda bedre på pris/ytelse - jeg hadde kanskje valgt et nytt eksemplar av den i dag. Lenke til kommentar
Nautica Skrevet 2. juli 2013 Del Skrevet 2. juli 2013 (endret) Hvis du kjøper en 70-300 må du ha en normalzoom i tillegg "18-55mm", et annet alternativ er Tamron 18-270 VC, ikke like skarp men med et større zoomområde. Det mest optimale hadde nok vært en Nikon 18-300 VR, men det sprenger budsjettet ditt totalt Ingen av de nevnte objektivene her er spesielt egnet for fotografering av motiver i bevegelse "action" eller i mørke omgivelser, men på solfylte dager burde bildene bli bra. Endret 2. juli 2013 av Nautica Lenke til kommentar
SNratio Skrevet 2. juli 2013 Del Skrevet 2. juli 2013 (endret) Hvis telebruk er mer tilleggsoppgaver for opbjektivet, kan en superzoom være et helt topp alternativ. Men her gjelder det å komme seg til dyra så godt og rimelig som mulig. Da er 70-300-variantene med brukbar ytelse på 200+ mm naturlige valg. En D3200 med en 16-85mm og 70-300 mm er en ganske så komplett liten fotoutrustning - vidvinkeloptikk kan da eventuelt legges til etter behov. Og en kan fotografere en god del action i godvær - så finner en ut om en vil legge i penger for å takle flere situasjoner - men da bør nok kamerahuset oppgraderes først. Endret 2. juli 2013 av SNratio Lenke til kommentar
Tendenfan Skrevet 2. juli 2013 Forfatter Del Skrevet 2. juli 2013 Takk for tilbakemelding og tips så langt. Noen som har kjennskap og evt kommentarer til dette objektivet sett opp mot forslagene dere allerede har gitt https://prisguiden.no/produkt/sigma-18-200mm-f3-5-6-3-dc-os-for-nikon-67813 Kampanje hos Japan photo til 2290 denne uka Lenke til kommentar
Nautica Skrevet 2. juli 2013 Del Skrevet 2. juli 2013 Noen som har kjennskap og evt kommentarer til dette objektivet sett opp mot forslagene dere allerede har gitt http://produkt.akam....for-nikon-67813 Tja, ikke mitt siste-valg engang for og si det sånn. Her ser du Nikon 70-300VR og Sigma 18-200OC i en test, dra musepekeren over bilde for og skifte imellom objektivene, jeg har satt begge objektivene til 70mm brennvidde, du kan foreksempel bytte til 200mm og se at forskjellen er relativ stor, ta gjerne og bytt Nikon eller sigma objektivet med tamron 18-270VC for og se forskjellene på de to/tre. Lenke til kommentar
flageborg Skrevet 2. juli 2013 Del Skrevet 2. juli 2013 (endret) Noen som har kjennskap og evt kommentarer til dette objektivet sett opp mot forslagene dere allerede har gitt http://produkt.akam....for-nikon-67813 Kampanje hos Japan photo til 2290 denne uka Sigma 18-200mm er vel noe av det "dårligste" objektivet som selges - i følge fotofolket, MEN populært - og et sted de fleste begynner...pga. fleksibiliteten og prisen. Legger ved et eksempel fra egen test med Sigma 18-200mm, første versjon med OS....ca. 30(40-50-60) meter fra noen dyr... Avstand til motivet er en viktig faktor for valg av objektiv... 18mm 135mm 200mm Endret 2. juli 2013 av flageborg Lenke til kommentar
flageborg Skrevet 2. juli 2013 Del Skrevet 2. juli 2013 Det er en grunn til at Tamron AF 18-270mm F3.5-6.3 Di II VC PZD ble kåret til European Zoom Lens 2011-2012 av Lenke til kommentar
Trondster Skrevet 2. juli 2013 Del Skrevet 2. juli 2013 Hvis man synes det er ok å skifte objektiv vil man få bedre bildekvalitet ved å ta to forskjellige objektiver, for eksempel en 18-55 eller 18-105, pluss en 70-300. Hvis man vi ha "alt i ett", så man har ett enkelt objektiv til alt sammen, så kan man vurdere en superzoom som Nikkor 18-200 VR eller Tamron 18-270 VC. Det er en avveining - bildekvaliteten blir ikke fullt like bra som ved å ha flere objektiver, men så har man mer fleksibilitet. Lenke til kommentar
Kristallo Skrevet 3. juli 2013 Del Skrevet 3. juli 2013 Et spilrefleks med et dårlig objektiv er stort sett meningsløst i dag når man kan få kompaktkameraer som tar like gode eller bedre bilder og som går i lomma. Hvis prisen er et problem så kjøp et billigere/gammelt/brukt kamera. Det er bortkastet å sette et objektiv med lav oppløsning/lav kontrast på et kamera med høy oppløsning. Husk at kamerahuset byttes ut om et par år uansett mens et kvalitetsobjektiv varer veldig lenge. Som bildene til flageborg viser så får du ikke "nærbilder" fra 30 meter med et 200 mm objektiv. Du kan beskjære bildene kraftig og få noe brukbart men det fordrer at optikken er av høy kvalitet. Lenke til kommentar
SNratio Skrevet 4. juli 2013 Del Skrevet 4. juli 2013 (endret) Hvis pris er veldig viktig og en skal kjøpe nytt, vil jeg si at kit-zoomen 18-105 og Tamrons 70-300 VC er vanskelig å slå når det gjelder bildekvalitet for pengene. Kit-zoomen holder iallfall greit følge opp til 16MP sensor, og over det, må en nesten vurdere optikk spesielt for å finne kombinasjoner som utnytter sensoren. Er helt enig med Kristallo i at det er meningsløst å kjøpe dårlig optikk til dagens høyoppløste speilreflekser. Men en trenger ikke legge ut en masse heller for å få godt brukelige ting - det er bare at bruksområdet blir endel snevrere, Nikon-objektiveme 35/1.8, 40/2.8 Micro og 50/1.8G er eksempler på det. En er for øvrig neppe TVUNGET til å bytte ut kamerahuset om et par år - jeg har et D50 fra 2005 som fortsatt tar aldeles brukelige bilder, særlig når det trakteres med fin optikk. Endret 4. juli 2013 av SNratio Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå