Seig2 Skrevet 2. juli 2013 Del Skrevet 2. juli 2013 Hei, for 5 år siden startet jeg et NUF. Primært lager jeg websider og tilbyr webhotell. Jeg har en omsetning på ca 300.000 Jeg har en ganske "enkel" driftsform.. uten særlig stor utgifter og varelager. I tillegg til at jeg er "ansatt" i firmaet, har jeg en 50% stilling i det kommunale. Jeg har skjønt at det ikke er særlig lurt lenger å ha et NUF. Jeg står da mellom ENK og AS. Et ENK er billigere og enklere å drifte (mht til regnskap etc) enn et AS. Mitt spørsmål er.. burde jeg nå ha avviklet NUFét og gått tilbake til å et ENK, i stedet for å "oppgradere" til et AS? Jeg ser for meg at jeg faktisk vil sitte igjen med mer utbetalt (i lønn) om jeg velger et ENK slik min situasjon er i dag = enklere regnskapsmessig og slipper arb.giv.avgift. Bakdelen er selvsagt dette med sykepenger bl.a. Og hvordan bør jeg på enklest mulig måte få til en overgang fra et NUF til et Enkeltmannsforetak? Min regnskapsgiver mente jeg burde vente til årsskifte, men det er vel ikke nødvendig? Så oppsummert: 1. Jeg er usikker på om jeg bør gå fra NUF til ENK, eller NUF til AS. 2. Hvordan bør jeg på enklest mulig måte få til denne "overgangen"? (jeg har få verdier i selskapet, så det enkleste/billigste er trolig å legge ned NUFet og etablere et nytt firma)? På forhånd takk for svar:) Lenke til kommentar
Seig2 Skrevet 3. juli 2013 Forfatter Del Skrevet 3. juli 2013 Noen som har gode råd/tips? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå