Bergen93 Skrevet 2. juli 2013 Del Skrevet 2. juli 2013 Heisann, jeg skal altså ta realfag forkurs deltid, altså matte og fysikk på høyskolen neste år. Dette får jeg bare litt stipend og lån for. Jeg flytter inn i hybel og skulle nok trengt fullt lån og stipend. Hva kan jeg gjøre? Har hørt at jeg kan ta enkelte fag på universitet, som f.eks. Noe økonomi, uten å være der på forelesninger og heller lese på det selv, er slike ting for seint å søke seg til no? Er det noen plass jeg kan finne info om aktuelle fag og lignende? Setter stor pris på all hjelp Lenke til kommentar
Bergen93 Skrevet 3. juli 2013 Forfatter Del Skrevet 3. juli 2013 Ingen som kan hjelpe meg med dette? Lenke til kommentar
Bergen93 Skrevet 3. juli 2013 Forfatter Del Skrevet 3. juli 2013 Endå ett spørsmål.. Jeg ser at 60 studiepoeng er heltidstudie(100%)mens 30 studiepoeng er 50 %. Hvor mye blir det når jeg tar realfagforkurs mrd 22 timer i uken, 3 fag? Lenke til kommentar
Star Fox Skrevet 3. juli 2013 Del Skrevet 3. juli 2013 (endret) Hei, Du kan melde deg opp til nettstudier hos bl.a. HiVO i historie. Det finnes nok nettstudier hos flere høgskoler, men det har jeg ikke sjekket noe særlig opp i. Restetorget åpner i slutten av juli og du vil få mulighet til å søke da. En annen mulighet er å melde deg opp til fag som gir deg 100% studiebelastning og drite i å møte opp. Du vil bli registrert som forsinket i utdanningen. La oss si at du melder deg opp til to vilkårlige fag som til sammen er på 20 studiepoeng. Du møter ikke opp til eksamen og får derfor ikke bestått. Samtidig som du ikke tar eksamenen i de to fagene, tar du privatisteksamen i to enkle valgfag på videregående. Få 2 eller bedre og voila, du ligger ikke på etterskudd i utdanningen lengre og har fått 100% studiestøtte. I alle fall første halvår. Hvor stor studiebelastning forkurset er på må du spørre høgskolen din om. Står kanskje på nettsidene deres? Du finner for øvrig en rediger-knapp i bunnen av innleggene dine. Så slipper du tre poster på rappen. Endret 3. juli 2013 av Star Fox Lenke til kommentar
Lothaur Skrevet 15. juli 2013 Del Skrevet 15. juli 2013 Jeg skal gjøre samme som deg. Jeg har tenkt å ta realfagskurs på høyskole. Når jeg spurte om dette og sjekket litt på forskjellige høyskoler, så er det som regel 50% studiebelastning et realfagskurs over ett år tilsvarer. Jeg skal ta fag på universitet ved siden av, innen historie. Det beste er nok å finne noen fag som er relevante, men jeg har gått på historie to år nå, og tar noen mindre fag ved siden av realfagskurset for å fullføre bacheloren min der også. 15 SP på universitet og realfagskurs (50%) skal tilsvare 30 SP som gir fullt stipend for et semester. Lenke til kommentar
Gjest Bruker-239845 Skrevet 15. juli 2013 Del Skrevet 15. juli 2013 Enkeltemnestudent på UIO. Har gjort dette selv i en lignende situasjon. Det eneste er vel at du ikke får omgjort deler av lånet til stipend om du ikke tar eksamen. Er du smart, kan du kanskje få tatt eksamen i noen relevante fag. Tror søknadsfristen er 1. august. Kanskje før. Lenke til kommentar
Christeven Skrevet 15. juli 2013 Del Skrevet 15. juli 2013 Hei, Du kan melde deg opp til nettstudier hos bl.a. HiVO i historie. Det finnes nok nettstudier hos flere høgskoler, men det har jeg ikke sjekket noe særlig opp i. Restetorget åpner i slutten av juli og du vil få mulighet til å søke da. En annen mulighet er å melde deg opp til fag som gir deg 100% studiebelastning og drite i å møte opp. Du vil bli registrert som forsinket i utdanningen. La oss si at du melder deg opp til to vilkårlige fag som til sammen er på 20 studiepoeng. Du møter ikke opp til eksamen og får derfor ikke bestått. Samtidig som du ikke tar eksamenen i de to fagene, tar du privatisteksamen i to enkle valgfag på videregående. Få 2 eller bedre og voila, du ligger ikke på etterskudd i utdanningen lengre og har fått 100% studiestøtte. I alle fall første halvår. Hvor stor studiebelastning forkurset er på må du spørre høgskolen din om. Står kanskje på nettsidene deres? Du finner for øvrig en rediger-knapp i bunnen av innleggene dine. Så slipper du tre poster på rappen. Dersom du stryker på eksamen vil ikke hele lånet omgjøres til stipend. Lenke til kommentar
Star Fox Skrevet 16. juli 2013 Del Skrevet 16. juli 2013 Dersom du stryker på eksamen vil ikke hele lånet omgjøres til stipend. Så lenge du består videregående-eksamenene så vil det det. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå