sevs Skrevet 2. juli 2013 Del Skrevet 2. juli 2013 Trenger jeg bra spesifikasjoner på hk/ram/cpu hvis jeg bygger NAS, eller kan jeg bruke gamle deler som f.eks. min gamke pentium iii? Lenke til kommentar
tomsi42 Skrevet 2. juli 2013 Del Skrevet 2. juli 2013 (endret) Jeg hadde nok ikke giddet å bruke en Pentium III basert maskin, da den generellt er litt for gammel. Det er mulig at CPU-en klarer å dra ting rundt; men det har skjedd en del på IO siden (bedre SATA kontroller osv). Endret 2. juli 2013 av tomsi42 Lenke til kommentar
Wattengård Skrevet 2. juli 2013 Del Skrevet 2. juli 2013 Var ikke P3 en av de beste arkitekturene Intel hadde? Sånn rent teoretisk skal det holde greit med en P3 hvis du skaffer eget SATA-kort og minst ett Gbit-nic. Kjørte NAS på en Athlon X2 fram til for et par dager siden og det gikk glimrende. Selv med W8 i bunnen. Lenke til kommentar
SvennAndre Skrevet 2. juli 2013 Del Skrevet 2. juli 2013 Hva ville vært et absolutt minimum angående CPU for en boks med FreeNAS idag? Duger de billigste Celeron evt. tilsvarende fra AMD? De står jo for det meste å bare kuler'n men greit å ikke bli begrenset av cpu i det daglige. At det tar noen timer ekstra å bygge raid på nytt får bare briste. Lenke til kommentar
Okapi Skrevet 2. juli 2013 Del Skrevet 2. juli 2013 En NAS krever vel ikke stort, kunne nesten brukt en Raspberry Pi om den hadde hatt mulighet for SATA. Er jo andre serveroppgaver som krever ytelse. Lenke til kommentar
tomsi42 Skrevet 2. juli 2013 Del Skrevet 2. juli 2013 Var ikke P3 en av de beste arkitekturene Intel hadde? Sånn rent teoretisk skal det holde greit med en P3 hvis du skaffer eget SATA-kort og minst ett Gbit-nic. Kjørte NAS på en Athlon X2 fram til for et par dager siden og det gikk glimrende. Selv med W8 i bunnen. Et egnet SATA kort (og muligens nettverkskort) vil hjelpe godt. Jeg tenker mer at et P3 kort begynner å bli så gammelt at den kan ryke når som helst. Av dagens CPU'er, så vil de rimeligste to-kjerne CPU-ene duge fint. Jeg selv kjører også Squeeze-server og litt annet, så jeg har en ren server istedet for "NAS"; da krever det litt mer. Men selv en i3 er overkill. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå