Gå til innhold

Jegertriks for å forsterke antennestyrke?

Anbefalte innlegg

Hei og hopp, har et trådløst kort i Stasjonær pcen som fungerer veldig dårlig, ruteren står i andre etasje og jeg får nå kun 1-2 prikker, mister av og til nettet helt.

Er det noe jegertriks jeg kan prøve feks aluminiumsfoliestenger å feste på eller noe slikt? Skal kjøpe nytt trådløskort og trenger bare noe midlertidig så jeg ikke har så ræva internett ,)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ja det finnes flere forskjellige triks. Aluminiumsfiloe er billig, enkelt og raskt å sette opp. Min anbefaling er å sette opp en "tallerken" av papp eller lignende, som du trekker med aluminiumsfolie på antennene / en av antenne på den trådløse routeren. Du må så sikte den direkte mot stasjonære PCen (luftlnje). Du har nå laget enn retningstyrt antenne, og vil kunne mangedoble styrken som sendes mot stasjonære PCen din. Gjør du det samme på mottakeren, desto bedre.

Jo større, jo bedre forsterkning. Men at den også er mest mulig "jevn" hjelper også på, samt at ethvert sted reflekterer rett fremover. (en helt flat runding fungerer dårlig, da du må krumme den litt) Se for deg en parabolantenne, de er akkurat slik du ønsker å få det, bare i større størrelse.

Se f.eks denne videoen:

http://lifehacker.co...e-wifi-extender

Maclemore: Stemmer. aluminium reflekterer radiobølger, og har du mobilen inne i en kule av aluminium så vil du følgelig reflektere bort all inngående signaler, og reflektere alle signaler inne i folien rundt inni. Så selv om du blokkerer signaler på et slikt oppsett, så kan du bruke egenskapene motsatt vei. ;)

Edit:

Samme triks, men utført på en litt annen måte:

You just have to think like a radiowave, and to think like a radiowave, you have to become the wave! :ph34r:

Endret av Andrull
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Kutt opp en colaboks, brett den ut som en parabel, sett den bak antennen som vist i http://lifehacker.co...-wifi-extender.

Sørg for at avstanden mellom antennen og boksen er ca en halv bølgelengde (6.2 cm).

Funker mye bedre enn aluminiumsfolie.

Du kan gjøre dette på både ruteren og trådløskortet. Andre veldig enkle måter er å bruke pringlesboks, eller hermetikkboks.

Åh faen det tenkte jeg ikke på... Sitter også med dårlig ruter nå. funker det trikset bra gjennom gulv og vegger osv? sitter ett stykke unna rutern..

Det du gjør er at du øker direktiviteten til antennen, altså øker sendestyrken i ønsket retning. Dette gjør at signalet når bedre gjennom vegger og tak.

Endret av JKDahl
Lenke til kommentar

Har da testet litt med aluminiumsfolie, og sitter å sipper en cola boks. Aluminiumsfolien la jeg ikke merke til at skulle være på ruteren, dette blir litt vanskelig siden den står hos utleieren i etasjen over ^^

Har prøvd å tukle litt her og der med aluminiumsfolie men det ser ut til å kun forverre signalet.

Tok opp rullegardinen tidligere i dag, da fikk jeg en strek eller to ekstra :p

Så for å presisere: Må forsterke signal INN ikke UT :)

Edit: har også kjøpt Pringles.

Endret av Korporal Kranium
Lenke til kommentar

Signal inn?

PCen din skal jo sende data også ... Så dette er jo snakk om data frem og tilbake, og det burde i teorien hjelpe å ha på både mottakersiden, såvell som sendersiden. ;)

Altså, PCen og routeren veksler jo på å sende og motta signaler.

Du er sikker på at du har stilt den inn riktig da? Altså at du vet hvor routeren står? Og kanskje eksperimentert litt med form og størrelse?

Selv krevde jeg at utleier strakk ned kabel til leiligheten min., eller at jeg gjorde dette selv. Hater trådløst nettverk.

Men man kan alltids gå for mer proffesjonelle metoder som ekstern antenne (gjerne med høyere gain) som man kan ha nærmere trådløse routeren, eller ha en repeater som er plassert nærmere.

Endret av Andrull
Lenke til kommentar

Signal inn?

PCen din skal jo sende data også ... Så dette er jo snakk om data frem og tilbake, og det burde i teorien hjelpe å ha på både mottakersiden, såvell som sendersiden. ;)

Altså, PCen og routeren veksler jo på å sende og motta signaler.

Du er sikker på at du har stilt den inn riktig da? Altså at du vet hvor routeren står? Og kanskje eksperimentert litt med form og størrelse?

Selv krevde jeg at utleier strakk ned kabel til leiligheten min., eller at jeg gjorde dette selv. Hater trådløst nettverk.

Men man kan alltids gå for mer proffesjonelle metoder som ekstern antenne (gjerne med høyere gain) som man kan ha nærmere trådløse routeren, eller ha en repeater som er plassert nærmere.

har allerede bestilt nytt nettverkskort, eksternt denne gangen, blir eget internett til høsten forhåpentligvis, men tenkte det ville være artig å se hva som fungerte.

Har testet litt forskjellig, parabolform, tallerken, og bare random kluss ^^ men fungerte ikke for min del.

Edit: ruteren står i rommet rett over meg, har fullt signal på bærbar pc så er kortet i stasjonærpcen som ikke er så bra, selv om det har 3 antenner ^^

Endret av Korporal Kranium
Lenke til kommentar

Ofte er det bedre å heller kjøpe tre eksterne antenner (bør ikke koste mer enn et par kroner), da antenne er større, har ofte mer gain og mer strøm tilgjengelig enn eksterne.

Men for all del, om du misstenker at det er dårlig nettverkskort så kan det jo være like greit. :)

Lenke til kommentar

Ofte er det bedre å heller kjøpe tre eksterne antenner (bør ikke koste mer enn et par kroner), da antenne er større, har ofte mer gain og mer strøm tilgjengelig enn eksterne.

Men for all del, om du misstenker at det er dårlig nettverkskort så kan det jo være like greit. :)

Kortet er vanvittig gammelt ^^

Lenke til kommentar

Hvis trådløskortet er av typen pci og sitter på backsiden av maskinen så bør pcn stå plassert slik at at maskinen ikke kommer imellom antenne og router da det er nok metall i en pc til å blokkere signalene rimelig effektivt. En usbdongle som du kan henge opp på veggen er en bedre løsning.

Lenke til kommentar

Hvis trådløskortet er av typen pci og sitter på backsiden av maskinen så bør pcn stå plassert slik at at maskinen ikke kommer imellom antenne og router da det er nok metall i en pc til å blokkere signalene rimelig effektivt. En usbdongle som du kan henge opp på veggen er en bedre løsning.

Jepp, er dette jeg har endt opp med selv. Men det skal fortsatt sies at kortet ikke er verdt noe uansett ;)

Lenke til kommentar

Det er to sider av samme sak. En kan ikke forsterke det ene uten å forsterke det andre.

Kortet er vanvittig gammelt ^^

Alder og signalstyrke har ingen sammenheng. Det kan være noe annet galt med det. For eksempel ugunstig plassering, at taket demper signalene kraftig eller lignende.

På generell basis vil jeg anbefale kabling. Trådløst bør bare være en nr 2. løsning man tyr til dersom kabling blir uhensiktsmessig.

Lenke til kommentar

Det er to sider av samme sak. En kan ikke forsterke det ene uten å forsterke det andre.

Alder og signalstyrke har ingen sammenheng. Det kan være noe annet galt med det. For eksempel ugunstig plassering, at taket demper signalene kraftig eller lignende.

På generell basis vil jeg anbefale kabling. Trådløst bør bare være en nr 2. løsning man tyr til dersom kabling blir uhensiktsmessig.

Skjønner, regnet med at det var annerledes siden det ikke fungerte i det hele tatt ^^

Trådløst er bare mye mer praktisk da jeg ikke har anledning til å drille gjennom alt av vegger når man leier av andre.

Lenke til kommentar

Du trenger ikke lage sveitserost for å kable. De fleste utleiere vil nok være imøtekommende dersom det skal bli en varig, pen og fungerende løsning. Hør med utleier. Jeg hadde glatt latt leietakerne mine bore dersom planen er god og leietakeren ikke har 10 tommeltotter.

Lenke til kommentar

Du trenger ikke lage sveitserost for å kable. De fleste utleiere vil nok være imøtekommende dersom det skal bli en varig, pen og fungerende løsning. Hør med utleier. Jeg hadde glatt latt leietakerne mine bore dersom planen er god og leietakeren ikke har 10 tommeltotter.

hehe, skal ta det opp til høsten når vi skal prøve å få lagt inn nye kabler for kabel-tv og slikt!

Lenke til kommentar

Skal det legges opp kabel-TV så ville jeg som utleier ikke nølt et sekund med å utvide til nettverk også. Mindre stress for utleier å slippe å håndtere det trådløse nettverket, samt økt verdi i boligen om flere rom har innlagt nett. Uten tvil. :)

Endret av Andrull
Lenke til kommentar

Har da testet litt med aluminiumsfolie, og sitter å sipper en cola boks. Aluminiumsfolien la jeg ikke merke til at skulle være på ruteren, dette blir litt vanskelig siden den står hos utleieren i etasjen over ^^

Har prøvd å tukle litt her og der med aluminiumsfolie men det ser ut til å kun forverre signalet.

Tok opp rullegardinen tidligere i dag, da fikk jeg en strek eller to ekstra :p

Edit: har også kjøpt Pringles.

Er morsomt å prøve ja :)

Bare for å ta en kontrollsjekk. Du må huske på å sette reflektoren på motsatt side av hvor ruteren er.

Så hvis ruteren står rett over deg så retter du antennen rett ut, og setter reflektoren under.

For de som kan dette er dette ganske selvsagt, men hvis man akkurat har begynt å leke seg med slikt så er det fort å misforstå småting :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...